بررسی پژو ۲۰۰۸ مدل ۲۰۲۰
اسب بخار/ کمپاني خودروسازي پژو نيز همانند بسياري ديگر از توليدکنندگان به توسعه مدلهاي الکتريکي روي آورده است با اين تفاوت که به جاي ساخت يک نمونه تماما الکتريکي مجزا و خاص، از مشتريان ميخواهد ابتدا خودروي پژوي موردنظرشان را انتخاب و سپس پيشرانه متناسب با نيازشان را برگزينند. از اين رو نسخه تازه اي از پژو ۲۰۰۸ با پيشرانه الکتريکي روانه بازار خواهد شد. اين سخن بدين معناست که شما ميتوانيد به نمايندگي شرکت مراجعه و پس از انتخاب خودروي دلخواه، نوع قواي محرکه آن را از ميان گونههاي بنزيني، ديزل، برقي يا پلاگين هيبريد انتخاب کنيد؛ بعد از سوپرميني ۲۰۸، پژو ۲۰۰۸ دومين محصوليست که چنين استراتژي را در پيش گرفته است. قدرت پيشرانه شرکت پژو سه گونه قواي محرکه بنزيني (۱٫۲ليتري با توانهاي خروجي ۹۹، ۱۲۹ و ۱۵۳ اسب بخار)، پيشرانه ديزل ۱٫۵ليتري با قدرت ۱۰۱اسب بخار و قواي محرکه الکتريکي با توان ۱۳۶ اسب بخار- گشتاور ۲۶۰ نيوتن متر-برد حرکتي ۳۰۹ کيلومتر و ظرفيت باتري ۵۰ کيلووات ساعت براي مدل E-2008 در نظر گرفته است. پژو ۲۰۰۸ در ۴ تيپ عرضه مي شود ميزان مصرف سوخت نسخه بنزيني ۱۲۹ اسب بخاري برابر ۶٫۵ ليتر در هر ۱۰۰کيلومتر و شتاب ۰-۱۰۰ آن برابر ۸٫۹ تا ۹٫۱ ثانيه اعلام شده است. براي تمامي اين مدلها چهار تيپ اکتيو، Allure، جيتي و جيتي-لاين در نظر گرفته شده است؛ همچنين نسخه GT فاقد پيشرانه ديزلي خواهد بود. نسخه برقي نمونه برقي داراي تفاوتهاي ظاهري از جمله: جلوپنجره همرنگ بدنه و يا لوگوي شيرنشان پژو با قابليت تغيير رنگ از آبي به سبز است. مدل GT نيز از روکشهاي چرمي آلکانترا در فضاي داخلي برخوردار شده است. طراحي خارجي پژو ۲۰۰۸ نسبتا جذاب است؛ به ويژه حالت چراغهاي دي لايت LED موسوم به دندان شير که نواحي جانبي سپر را در بر گرفته و گرافيک داخلي چراغها عقب و جلو با حالتي شبيه به چنگال شير، طرحي متمايز و جذاب را براي اين کراساور فرانسوي پديد آوردهاند با ورود به فضاي داخلي ۲۰۰۸ حتما تحت تاثير طراحي مدرن و دلچسب کابين پژو موسوم به آي-کاکپيت قرار خواهيد گرفت؛ غربيلک فرمان جمع و جور، پنل کيلومتر شمار در بالاي داشبورد و آرايش پيانو مانند دکمههاي کنسول مياني، شما را جذب خود خواهند کرد. همانند پژو ۲۰۸، مدل ۲۰۰۸ نيز به يک نمايشگر پشت آمپر ديجيتال با گرافيک دولايه مجهز شده که تصويرپردازي سه بعدي آن، به ويژه حين مسيريابي بسيار موثر و خوشايند جلوه خواهد کرد. اين نمايشگر به اندازه ساير گونههاي مشابه قابل شخصيسازي نيست و در به نمايش گذاشتن بعضي از منوها کند عمل ميکند. نمايشگر لمسي مرکزي برآمده از قسمت ميانه داشبورد زيبا و مدرن به نظر ميرسد اما کار با آن خالي از اشکال نيست و جستجو در منوهاي آن ميتواند کمي وقت گير باشد. قابليت همگام سازي تلفن همراه با اپل کارپلي و اندرويد اتو نيز در تمامي مدلها به صورت استاندارد در نظر گرفته شده است. صندلي هاي جلو راحتي بسيار بالا و در برگيرندگي عالي را به ويژه در مدلهاي GT و GT لاين به شما اهدا ميکنند. متاسفانه از منظر ارگونوميک، آي-کاکپيت پژو به اندازه محصولات بزرگتر اين خودروساز بينقص عمل نکرده و زانوي رانندگان بلندقد به غربيلک فرمان نزديک خواهد شد. همچنين ورود به صندلي شاگرد هم نياز به بالا آوردن بيش از حد زانو نسبت به لگن خواهد داشت. در ناحيه اطراف پدالهاي گاز و ترمز نيز فضاي محدودي براي افراد بزرگپا وجود دارد که ميتواند کمي آنها را دچار دردسر سازد. فضاي پا و سر در رديف عقب گرچه اندکي محدود است اما اين محدوديت بيشتر از ساير رقباي حاضر در اين کلاس خودرويي به نظر نميرسد. محفظه صندوق عقب پژو ۲۰۰۸ نسبت به فولکس واگن تي-راک اندکي کوچکتر است (۴۳۴ به ۴۴۵ ليتر)؛ اما پس از خواباندن صندليهاي رديف دوم اين مسئله حالتي برعکس پيدا کرده و پژو ۲۰۰۸ با ۱۴۶۷ ليتر در مقابل ۱۲۹۰ليتر، ميتواند فضاي بار بيشتري را نسبت به حريف آلماني در اختيار شما قرار دهد. کف محفظه بار پژو ۲۰۰۸ به علت سهولت قرار دادن و يا برداشتن وسايل، تخت و صاف طراحي شده است؛ در بخش زيرين آن نيز محفظهاي به منظور جاي دادن خرت و پرتهاي کوچکتر و يا کابل شارژر باتري مدل برقي وجود دارد. طبق ادعاي پژو گنجايش فضاي داخلي نسخههاي بنزيني و برقي پژو ۲۰۰۸ تفاوتي با يکديگر نخواهند داشت. نسخه برقي پژو ۲۰۰۸ حدود ۳۰۰کيلوگرم نسبت به ساير نمونهها سنگينتر است و شما اين وزن اضافه را هنگام رانندگي با آن حس خواهيد کرد. تعليق مدلهاي مختلف پژو ۲۰۰۸ متناسب با وزن خودرو تطبيق داده شده و سواري با نشاط، سرزنده و درعين حال آرامشبخشي را از آنها شاهد هستيم. سيستم انتقال قدرت (گيربکس) پژو ۲۰۰۸ جديد اين خودروها به طرز تعجب برانگيزي چالاک، چسبنده و پرهيجان عمل ميکنند. تعويض دندهها با گيربکس ۶ سرعته دستي حس خوشايندي دارد. نمونه ۸ سرعته اتوماتيک نيز هيچگاه به سراغ ضريب دنده اشتباه نميرود؛ با دقت و هوشمندي تمام و به انجام وظيفه خود مشغول است. نسخه برقي نيز چابک ( اما نه به اندازه ساير اتومبيلهاي برقي)، ساکت و متناسب عمل ميکند. رقباي پژو ۲۰۰۸ مهمترين مسئلهاي که پژو ۲۰۰۸ با آن روبروست، وجود انواع و اقسام محصولات مشابه و همکلاس اين خودرو در بازارهاي بينالمللي است؛ حريفاني از فولکس واگن، رنو، سئات، اشکودا و… که راحتي و امکانات بيشتر را در ازاي بهاي کمتر در اختيار کاربران خود قرار ميدهند. نسخه برقي E-2008 نيز در مقابل کيا اي-نيرو و يا هيونداي کنا برقي از برتري چنداني سود نميبرد، به جز آن که بهاي آن نسبت به دو خودروي ذکر شده ارزانتر است؛ قيمت نسخه برقي پژو ۲۰۰۸ برابر ۲۸,۱۵۰ پوند است. همچنين بهاي نسخه بنزيني اکتيو مجهز به پنل کيلومتر شمار آنالوگ، نمايشگر لمسي ۷ اينچي، راديو DAB و تريم داخلي کربن برابر ۲۱,۱۵۰ پوند، بهاي نسخه محبوب GT لاين با سقف مشکي، اسپويلر عقب، دوربين عقب، نمايشگر لمسي ۱۰ اينچي و رهياب، معادل ۲۶,۱۰۰ پوند و قيمت نسخه پرچمدار GT نيز که همراه با کروز کنترل L2، رادار نقاط کور و سامانه کمکي نگهدارنده درمسير همراه خواهد بود، برابر ۳۱ هزار و ۵۷۵ پوند است. در نهايت بايد گفت که گرچه مالکان پژو ۲۰۰۸ از بابت کيفيت ساخت، سطح تجهيزات، نوع کاراکتر، کيفيت سواري و هندلينگ خودرو نااميد نخواهند شد، اما نبايد انتظار عملکردي در حد و اندازه پرچمداران حاضر در اين کلاس از آن داشته باشند. همچنين لازم است شرکت پژو را بهدليل طرز خاص ارائه مدل الکتريکي، به عنوان يک نوع قواي محرکه و نه يک محصول مجزا، مورد تحسين و تشويق قرار دهيم.