نماد آخرین خبر

بررسی صفر تا صد غول خودروسازی جهان

منبع
خودروکار
بروزرسانی
بررسی صفر تا صد غول خودروسازی جهان
خودروکار/ فولکس‌واگن شرکت خودروسازي آلماني است که هم‌اکنون بزرگترين شرکت خودروسازي جهان محسوب مي‌شود. اين کارخانه در سال ۱۹۳۰ به درخواست رهبر وقت آلمان نازي، آدولف هيتلر بنا نهاده شد. او از فرديناند پورشه تقاضا کرد، خودرويي بسازد که عموم مردم آلمان، توانايي خريد آن را داشته باشند؛ بنابراين شرکت تأسيس شده، فولکس‌واگن ناميده شد که در زبان آلماني به معناي خودروي مردم است. فولکس واگن بقاي خود را بعد از جنگ جهاني دوم به يک افسر نيروي زميني بريتانيا با نام ايوان هيرست، مديون است. بعد از جنگ که کارخانه فولکس واگن آسيب‌هاي جدي ديده بود، توسط سربازان آمريکايي اشغال شد و سپس به هيرست تحويل داده شد. در ابتدا، تصميم بر آن بود که با توجه به آسيب‌هاي جدي که به کارخانه وارد شده بود آن را انبار وسايل جنگي کنند. اما هيرست مخالف اين کار بود و پس از رايزني‌هاي بسيار با مقامات، توانست آن‌ها را متقاعد کند که بازسازي کارخانه مي‌تواند مفيد باشد و در اولين مرحله توانست ۲۰٬۰۰۰ سفارش از نيروي زميني بريتانيا براي ساختن خودرو بگيرد. شرکت فولکس‌واگن در سال ۱۹۳۷ توسط جبهه کارگري آلماني حزب نازي تأسيس شد. در اوايل دهه ۱۹۳۰ ميلادي خودروهاي موجود در کشور آلمان بيشتر خودروهاي لوکس و گران‌قيمت بودند و يک فرد متوسط در جامعه آلمان به زحمت مي‌توانست براي خود خودرو خريداري کند. اين فضاي خالي در بازار خودرو آن زمان آلمان باعث شد که بسياري از خودروسازان، به صورت مستقل، پروژه «خودروي مردم» را آغاز کنند که از آن جمله مي‌توان مرسدس ۱۷۰اچ را نام برد. در سال ۱۹۳۳ در حالي که تمام پروژه‌هاي مستقل در حال پيگيري بودند و به نتايج خوبي نيز رسيده بودند، آدولف هيتلر رسماً از تأسيس پروژه «خودروي مردم» حمايت شونده توسط حزب نازي پرده برداشت. هدف اين پروژه توليد خودرويي بود که توانايي حمل دو فرد بزرگسال و سه کودک را داشته باشد و بيشتر مردم توانايي خريد آن را نيز داشته باشند. در حقيقت هيتلر اعلام کرد که قيمت خودروي مردم ۹۹۰ رايش مارک (معادل ۳۹۶ دلار آمريکا در دهه ۱۹۳۰) خواهد بود که در آن زمان برابر قيمت يک موتورسيکلت بود. در سال ۱۹۳۶ نمونه‌هاي اوليه خودرو که از يک موتور چهار سيلندر خطي خنک شونده با هوا که در عقب ماشين بود بهره مي‌گرفت آماده شده بود. در سال ۱۹۳۷ خودرو مذکور تحت برند فولکس واگن با کد شرکت کي‌دي‌اف توليد شد که بعدها با نام فولکس قورباغه‌اي (فولکس‌واگن بيتل) شناخته شد. اين شرکت در ماه ژانويه سال ۱۹۴۸ به آلمان پس داده شد و هاينريش نوردهوف به عنوان رئيس آن انتخاب شد. او که پسر يک بانکدار بود در گذشته براي شرکت‌هاي اوپل و ب ام و کار مي‌کرد و در زمينه اتومبيل‌هاي آمريکايي و روش توليد انبوه آن‌ها نيز اطلاعات خوبي داشت و کاملاً با علم صادرات اتومبيل آشنا بود. در نتيجه در سال ۱۹۴۸ يک چهارم توليدات اين شرکت را به خارج از آلمان صادر کرد. او همچنين با صادر کردن دو مدل به ايالات متحده آمريکا چندين ميليون دلار سود براي شرکت به دست آورد. فرديناند پورشه در آن زمان به‌عنوان مهندس مشاور شرکت فعاليت داشت و توسط شهرتي که در اين شرکت کسب کرد توانست بعدها کارخانه بزرگ توليدکننده اتومبيل‌هاي اسپورت خود بنام پورشه را تأسيس کند. در دهه ۱۹۵۰ اين شرکت به تقويت بازارهاي خود در آمريکا پرداخت و توانست نيمي از محصولات خود را به آن صادر کند. اين شرکت در سال ۱۹۷۹ تعدادي معادل ۳۳۰ دستگاه خودرو توليد کرد. در سال ۱۹۵۴ با توليد موتوري به حجم ۱۱۹۲ سي‌سي اتومبيل بيتل را هم از لحاظ تجاري و هم از نظر مکانيکي، بهبود بخشيد. از مدل‌هاي ديگر مي‌توان به مدل فولکس‌واگن کارمان اشاره کرد که اتومبيلي کوپه و اسپورت بود. در سال ۱۹۶۱ تعداد ۱۵۰۰ دستگاه از مدل بيتل با حجم موتور ۱۴۹۳ سي‌سي توليد شد. در ماه دسامبر سال ۱۹۶۱ توليدات اين شرکت به پنج ميليون رسيد و پس از آن ديگر توليدات اين شرکت به کمتر از يک ميليون دستگاه خودرو کاهش پيدا نکرد. در طي دهه ۱۹۶۰ مدل‌هاي ديگر مانند فولکس‌واگن تي‌آي و نيز مدل فولکس‌واگن سالن ۴۱۱ به بازار عرضه شدند. از سال ۱۹۶۵ مدل‌هايي از توليدات شرکت آئودي نيز ارائه مي‌شد. هنريش نوردهوف در ماه آوريل سال ۱۹۶۹ پس از بازنشستگي، در گذشت و با تغيير مديريت، اين شرکت دچار مشکلات شديد شد که البته به مرور و با گذشت زمان، موفق به حل آن‌ها شد. در سال ۱۹۷۱ مدل فولکس‌واگن کي۷۰ ساخته شد و در سال ۱۹۷۲ اين اتومبيل بهبود يافته و به مدل قويتر کي۷۰ال تبديل شد. تا اين زمان شرکت توانسته بود حدود ۱۵ ميليون دستگاه خودرو توليد کند که پيروزي بزرگي محسوب مي‌شد. البته در ماه مه سال ۱۹۸۱ توليد ۲۰ ميليون‌اُمين فولکس قورباغه‌اي در کشور مکزيک اعلام شد. نسل بعدي اتومبيل‌هاي فولکس‌واگن خودروهاي ديفرانسيل جلوي فولکس‌واگن پاسات الهام گرفته از مدل آئودي ۸۰ و محصول سال ۱۹۷۳ بودند. در سال ۱۹۷۴ نيز فولکس‌واگن سيتي گلف به بازار عرضه شد. در مدل‌هاي اوليه اين اتومبيل از موتورهايي به حجم ۱۰۹۳سي‌سي استفاده مي‌شد و اين مدل بسيار سريع به عنوان يکي از مدل‌هاي هاچ‌بک معروف جهان توليد شد. بر روي گلف‌هاي توليد شده در آمريکا نام ربيت گذاشته شد. در سال ۱۹۷۵ مدل هاچ‌بک فولکس‌واگن پولو با انتقال قدرت ۳ دنده و در سال ۱۹۷۹ مدل فولکس‌واگن جتا توليد شدند. توليد فولکس‌واگن گلف در آمريکا در نيو استانتون در شهرستان وستمورلند، پنسيلوانيا دنبال مي‌شد. همچنين اين شرکت با استفاده از موتورهاي ديزلي در اتومبيل‌هاي فولکس‌واگن گلف و فولکس‌واگن پاسات، توانست قدرت آن‌ها را به ۱۱۰ اسب بخار برساند. در ماه ژوئن سال ۱۹۷۹ با توليد يک اتومبيل گلف، توليد کل شرکت فولکس‌واگن به ۳۵ ميليون‌ اتومبيل رسيد و اين شرکت آنرا جشن گرفت. سپس شرکت امتياز ساخت مدل‌هاي فولکس‌واگن پاسات و پولو را به شرکت سيات در اسپانيا واگذار کرد. همچنين در سال ۱۹۸۲ قرار دادي با دولت چين امضا کرد تا مدلي از فولکس‌واگن پاسات به نام فولکس‌واگن سانتانا در کشور چين توليد شود. مدل فولکس‌واگن سانتانا توسط شرکت نيسان نيز توليد شد. اگر چه توليد خودروي اسپورت براي اين شرکت سوددهي نداشت، اما اين شرکت براي رقابت با ديگر کارخانه‌ها، مجبور به توليد آن‌ها بود. از اين مدل‌ها مي‌توان به اتومبيل ۱۶ سوپاپ فولکس‌واگن سانتانا سيريکو با حداکثر سرعت ۲۰۹ کيلومتر در ساعت اشاره کرد. از سال ۱۹۸۵ موتورهاي ۱۶ سوپاپ در اتومبيل جي‌تي‌آي نيز مشاهده شد. همچنين مدل گلف سينکرو محصول سال ۱۹۸۸ اتومبيلي دو ديفرانسيله بود. در سال ۱۹۸۹ فولکس‌واگن مجهز به موتور چهار سيلندر ۱۶ سوپاپ به حجم ۱۸۰۰ سي‌سي جايگزين فولکس‌واگن سيروکو شد. در سال ۱۹۹۱ شرکت فولکس واگن نسل سوم از خودروي گلف خود را با نام فولکس‌واگن گلف ام‌کا۳ توليد و عرضه کرد که در همان سال، به‌عنوان خودروي سال اروپا شناخته شد. در انتهاي سال ۱۹۹۷ نيز فولکس‌واگن گلف ام‌کا۴ توليد شد. اين مدل پايه طراحي و ساخت مدل‌هايي چون: فولکس‌واگن بيتل جديد، سيات تولدو، سيات لئون، آئودي اي۳، آئودي تي‌تي و اشکودا اکتاويا بود. مدل فولکس‌واگن کورادو نيز طرح کوپه خودروي گلف است. سال ۲۰۰۲ مدل فولکس‌واگن تورگ درکارخانه‌هاي فولکس واگن مستقر در براتيسلاوا، اسلواکي و روسيه توليد و به بازار عرضه شد. در سال ۲۰۰۷ کارخانه مستقر در پرتغال فولکس‌واگن مدل فولکس‌واگن اي‌اواس را طراحي و توليد کرد. نسل ششم از گلف نيز در سال ۲۰۰۸ تحت نام تجاري فولکس‌واگن گلف ام‌کا۶ عرضه شد. در اواسط سال ۲۰۰۸ خودروي اس‌يووي فولکس‌واگن تيگوان و خودروي کوپه فولکس‌واگن پاسات سي‌سي رونمايي شدند. در سال ۲۰۰۸ فولکس‌واگن روتان در کلاس ميني‌ون عرضه شد که توليد آن همچنان ادامه دارد. در انتهاي سال ۲۰۱۰ تعداد محدودي از خودرو يک ليتري فولکس واگن توليد شدند. طي سال‌ها فولکس واگن توانسته است به يکي از معتمدترين خودروسازان جهان بدل شود. فولکس قورباغه‌اي همچنان يکي از رکوردداران فروش در سطح جهان است و خودروهايي مانند فولکس‌واگن پاسات و فولکس‌واگن گلف نيز شهرت جهاني دارند. اين شرکت همچنين در ميان تمامي خودروسازهاي جهان، بيشترين ميزان سرمايه‌گذاري را در بخش تحقيق و توسعه هزينه مي‌کند. در سال ۲۰۱۲ شرکت فولکس‌واگن بيش از ۵ ميليون و 700 دستگاه خودرو توليد کرده و بيش از ۱۰۳ ميليارد يورو درآمد داشته که سود خالصي معادل ۳٫۶ ميليارد يورو را نصيب اين شرکت نموده‌است. در ژانويه ۲۰۱۷ شرکت خودروسازي فولکس واگن اعلام کرد با سبقت گرفتن از رقيب ژاپني خود، تويوتا، به پرفروش‌ترين خودروساز جهان تبديل شده‌است.
#باهم_شکستش_مي‌دهيم ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره