57 سال با یکی از خاص ترین خودروهای اسپرت جهان

رونمايي پورشه از محصولات جديد 911 بهانه اي شد تا در اين مطلب نگاهي به تمامي نسل هاي اين خودرو که از سال 1963 روي خط توليد بوده؛ داشته باشيم. با 57 سال افتخار پورشه همراه باشيد:
سال هاي آغازين (1963 تا 1973)
مفهومي 901 اولين گام پورشه براي آغاز داستاني بود که خودشان هم تصور نمي کردند به چنين سرنوشت موفقي دست يابد! زماني که انديشه طراحان پورشه به خط توليد نزديک شد نام 901 به منظور عدم مشابهت با محصول کارخانه پژو به 911 تغيير يافت.
اولين 911 ها از موتور 2 ليتري 130 اسب بخاري استفاده مي کردند و پس از مدتي(1973) نمونه 2.7 ليتري کاررا آر اس 210 اسب بخاري نيز معرفي شد.
سري جي (1973 تا 1989)
يکي از پرسابقه ترين نسل هاي 911 است زيرا از سال 1973 معرفي و تا 1989 براي آن جانشيني معرفي نشد. مهمترين تغيير اين نسل افزودن توربوشارژر از سال 1975 به پيشرانه آن بود. موتور توربو خروجي برابر با 260 اسب بخار داشت و به عنوان يک خودروي محور عقب بسيار سريع و چابک بود.
964 (1989 تا 1994)
964 يک نامگذاري درون سازماني براي نسل جديد 911 بود که در انتهاي دهه هشتاد ميلادي معرفي شد. اين نمونه تغييرات زيادي را همراه خود داشت بويژه در بخش فناوري هاي روز تا جائيکه آنرا به ميزان 85 درصد يک محصول کاملا جديد ارزيابي کردند.
فرمان پذيري بهتر، ترمزهاي اي بي اس و ايربگ بخشي از تغييرات مذکور بودند.
993 (1994 تا 1998)
993 دقيقا 5 سال بعد از 964 معرفي شد. اين آخرين نسل از 911 است که از موتور خنک شونده با هوا بهره مي برد. در اين نسل از پيشرانه 3.6 و 3.8 ليتري تنفس طبيعي و همچنين توربو استفاده شد. جعبه دنده 4 سرعته اتوماتيک و 5 يا 6 سرعته دستي به انتخاب مشتريان نيز قابل سفارش بود.
996 (1998 تا 2001)
اين نسل يه تغيير مهم در بخش پيشرانه همراه خود داشت و آن آغاز بکاري گيري سيستم خنک کننده موتور با مايع بود. البته امتياز استفاده از هوا براي کاهش دماي موتور همچنان مدنظر قرار داشت اما وظيفه اصلي برعهده آب يا مايعات مخصوص ديگر بود.
اولين جي تي3 نيز در اين نسل معرفي شد. اين محصول از موتور 6 سيلندر 360 تا 380 اسب بخاري استفاده مي کرد که اين مجموعه با يک جعبه دنده 6 سرعته دستي هماهنگ شده است.
996.2 (2001 تا 2004)
نسل 996 بزرگترين فيس ليفت خود را در سال 2001 دريافت کرد. تغييرات در نماي داخلي کابين و استفاده از سقف شيشه اي از مهمترين رويدادهاي 996.2 بود.
علاقه مندان پورشه درنسل دوم 996 شاهد ارائه 911 جي تي2 بودند. يک هيولاي خياباني واقعي که از موتور 6 سيلندر توربودوقلو با 476 اسب بخار خروجي استفاده مي کرد. بيشينه سرعت اين مدل برابر با 315 کيلومتر بر ساعت بود. در آزمايش ها؛ جي تي2 موفق شد طي 4.1 ثانيه از حالت توقف به سرعت 100 کيلومتر برساعت دست يابد.
997 (2004 تا 2008)
چراغ هاي اصلي جلو با الگوي دايره اي بارديگر از سال 2004 به 911 بازگشتند. همه نمونه هاي استاندارد اين نسل از پيشرانه هايي استفاده مي کردند که بالغ بر 300 اسب بخار خروجي داشت. نمونه جديد جي تي2 نيز در اين نسل معرفي شد که ميزان خروجي آن برابر با 530 اسب بخار بود.
سطح فرمان پذيري در اين نسل بهبود چشمگيري را نشان مي دهد به نحوي که راننده با توجه به قدرت بيشتر خودرو، راحتي بيشتري را در کنترل آن احساس مي کرد.
997.2 (2008 تا 2011)
در نسل دوم 997 مهندسان پورشه بر ارائه يک پيشرانه بهينه که آلودگي زيست محيطي کمتري داشته باشد، متمرکز بودند. جعبه دنده دوکلاچه هم براي اين دلبر آلماني از راه رسيده بود تا همه چيز بهتر از قبل باشد.
اين نسل براي عاشقان سرعت دو تحفه ويژه را همراه خود داشت! يکي جي تي2 آر اس 611 اسب بخاري و ديگر جي تي3 آر اس 4.0 که در سال 2011 معرفي شد.
جي تي3 آر اس 4.0 يکي از پرفدرت ترين پيشرانه هاي تنفس طبيعي تا آن زمان را همراه خود داشت. موتور 4 ليتري 500 اسب بخاري با گشتاور 460 نيوتن متر که تنها 600 دستگاه از آن توليد شد. بيشينه سرعت اين مدل 311 کيلومتر برساعت اعلام شد و طي 3.5 ثانيه از حالت توقف به سرعت 97 کيلومتر برساعت رسيد.
991 (2011 تا 2015)
هفتمين نسل مستقل از 911 هر چه بيشتر به فناوري هاي روز مجهز بود. فرمان برقي، توربوي بروزشده و موتور بهينه از جمله تغييرات جديد در 991 بودند. در محصولات اين نسل از موتور هاي 3، 3.4، 3.8 و 4 ليتري 6 سيلندر در حالت تنفس طبيعي و همچنين توربوشارژ استفاده شد. جعبه دنده هاي 6 و 7 سرعته دستي جديد و همچنين نمونه 7 سرعته دو کلاچه نيز به کار گرفته شد.
991.2 (2015 تا 2018)
دومين نسل 991 يک بروزرساني بزرگ براي 911 بود. استفاده از موتور 3 ليتري جديد و ورودي فناورانه هاي روز همگي موجب شد تا سواري با 911 کيفيت بالاتري را در مقايسه با ساير رقبا همراه داشته باشد. اين نسل همزمان با مراسم ويژه براي توليد يک ميليون 911 بود که قويترين 911 تا آن زمان با 691 اسب بخار خروجي نام گرفت(جي تي2 آر اس).
992 (2018 تا کنون)
در نسل کنوني 911 هم براحتي مي توان آن چيزي که سال 1963 براي طراحي خودروي مذکور مدنظر قرار داشته را مشاهده کرد و اين اصالت زبان طراحي آلماني در کمپاني پورشه را به نمايش مي گذارد.
در محصولات 992 همه چيز با فناوري روز هماهنگ شده از موتورهاي 3 ليتري توربو براي مدل هاي کاررا تا اولين 911 هيبريدي که يک رويکرد فناورانه مهم براي اين محصول به شمار مي رود.