برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

آشنایی با مسابقات فرمول یک؛ بخش چهارم

منبع
خودرو بانک
بروزرسانی
آشنایی با مسابقات فرمول یک؛ بخش چهارم
خودرو بانک/ در دنياي فرمول يک لغات و اصطلاحات علمي، فني و عام زيادي وجود دارد که ممکن است بيننده را در طول تماشاي يک گرندپري سردرگم کند. در بخش سوم اين سلسله پست‌هاي آشنايي، قصد داريم روند برگزاري يک آخر هفته فرمول يکي و تقسيم امتيازات بين رانندگان برتر را بصورت خلاصه توضيح دهيم. قابل ذکر است موارد گفته شده در اين مقاله بر اساس قوانين موجود بيان شده است و به احتمال زياد بسياري از اين قوانين در فصل آينده دستخوش تغيير خواهند شد. در ابتدا بايد بدانيد يک آخر هفته فرمول يکي شامل سه روز پر از هيجان است. روز جمعه با دو تمرين (Free Practice) در نوبت هاي صبح و بعدازظهر با نام ‌هايFP1 و FP2 برگزار مي‌شود. روز شنبه با يک جلسه تمريني با نام FP3 در نوبت صبح و بخش فوق‌العاده هيجان انگيز و تاثيرگذار تعيين خط يا همان Qualifying در نوبت بعدازظهر ادامه مي‌يابد. و در نهايت روز يک شنبه، روز برگزاري مسابقه است. در حال حاضر در مسابقات فرمول يک ده تيم شرکت مي‌کنند و هر تيم داراي دو راننده است که در مجموع ۲۰ خودرو در مسابقه فرمول يک شرکت مي‌کنند. در پايان مسابقه فرمول يک فقط ده راننده برتر به ترتيب ۲۵-۱۸-۱۵-۱۲-۱۰-۸-۶-۴-۲-۱ امتياز کسب مي‌کنند. با قوانين جديد که از فصل 2019 اجرا شده است به راننده ايي که سريعترين دور مسابقه را در پايان مسابقه در اختيار داشته باشد به شرطي که جزو ده راننده برتر باشد يک امتياز اضافه داده مي‌شود. خاموش شدن چراغ ‌هاي قرمز علامت شروع مسابقه را مي ‌دهد. مسافت مسابقه معمولاً کمي بيشتر از ۳۰۵ کيلومتر(۱۹۰ مايل) است و مدت زمان آن به دو ساعت محدود شده‌ است؛ در حاليکه در عمل مسابقات بيش از ۹۰ دقيقه بطول نمي‌انجامد. در طول مسابقه رانندگان مي ‌توانند براي تعويض تاير يا قطعات خاصي از خودرو يکبار يا بيشتر اقدام به pit stop (توقف براي تعمير) کنند. در هر مسابقه شرکت تامين کننده لاستيک که در حال حاضر شرکت پيرلي ايتاليا است سه نوع لاستيک مخصوص هواي خشک و دو نوع لاستيک مخصوص هواي باراني در اختيار تيم ها قرار مي‌دهد که تيم ها بايد حداقل از دو نوع آن استفاده کنند. حساس ترين لحظه هر مسابقه فرمول يک قطعا استارت آن است، جالب است بدانيد در خودرو هاي فرمول يک اهرم کلاچ در زير دست راننده و پشت فرمان قرار دارد و خودرو ها مجاز به استفاده از هيچ سيستم کمکي مثل لانچ کنترل يا کنترل هرز گردي نمي‌باشد يه همين علت نياز به مهارت فوق‌العاده ايي براي ايجاد يک بالانس مناسب بين دور موتور و لحظه رهايي کلاچ وجود دارد. در ويديو زير چند استارت برتر راننده فراري، سباستين فتل را مشاهده مي‌کنيد. پس از استارت خوب مهمترين لحظه، لحظه ورود به پيچ شماره يک هر مسابقه است جاييکه معمولا فضا به اندازه دو خودرو هم به سختي وجود دارد، حال شما تصور کنيد 20 خودرو با هم با نهايت سرعت وارد آن مي‌شنود براي همين بيشترين برخورد در همين پيچ رخ خواهد داد. براي جمع آوري اطلاعات مناسب خودرو و شرايط مسابقه هر پيست به سه بخش يا سکتور مختلف تقسيم مي‌شود و کل مسابقه به دو يا چند بخش يا استينت اصلي تقسيم مي‌شود که به قبل و بعد هر پيت استاپ گفته مي‌شود. نکته جالب ديگر در مسابقات فرمول يک زمان انجام پيت استاپ است، زماني که تا با چشمان خود نبينيد باورش سخت خواهد بود. زدن دو جک در زير خودرو و تعويض چهار لاستيک در کمتر دو ثانيه، درست خوانديد کمتر از دو ثانيه، در ويديو زير رکورد جهاني پيت استاپ را که تيم ردبول در مسابقه برزيل در فصل 2019 برجاي گذاشت مشاهده مي‌کنيد. در هر مسابقه پيچ هايي را با نام هاي خاصي مي‌شناسند که معمولا يا نام افراد و راننده خاصي است يا به خاطر پيشينه تاريخي آن محل اسم خاصي بر روي آن پيچ گذاشته شده است که در مقالات بعدي برخي از مهمترين و شناخته شده ترين آنها را به شما معرفي خواهم کرد.
#باهم_شکستش_مي‌دهيم ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره