چرخان/ امضاي تخصصي براي شرکتهاي خودروساز مطرح جهاني، يک از آن ويژگيهاي جذابي است که برندهاي متفاوت ميتوانند براي خود داشته باشند. جلوپنجرههاي بزرگتر و جذابتر نيز يکي از همين موارد منحصربهفرد براي شناسايي محصول از طرف يک برند است که در چند سال گذشته، بيشازپيش موردتوجه خودروسازان قرارگرفته است.
در واقع ميتوان گفت که همهي خودروسازان جهاني، فلسفه و نوع نگرش خود به طراحي خودروها و مؤلفههاي موجود در آنها را باگذشت زمان، به شيوهاي تغيير ميدهند که جذابيت بيشتري را ايجاد کرده و چهره مدرنتري را به خودرو، ببخشد. بااينحال، گاهي اوقات هم پيش ميآيد که يک شرکت بزرگ و نامآشنا مانند بي ام و، به سبکي از طراحي جلوپنجره خودروهايش رضايت ميدهد که نهتنها به زيباتر شدن ظاهر نهايي خودرو منجر نميشود، بلکه حتي ممکن است اين افراط در بزرگتر کردن جلوپنجره، بهظاهر نهايي خودرو، آسيب بزند.
در حال حاضر، خودروهاي خوشچهره و زيباي فراواني در خط توليد شرکت باواريايي وجود دارند. براي مثال، ميتوانيم به سري 8 اين شرکت و خودروي مدل M2 بي ام و، اشارهکنيم. بااينحال، مدلهايي مانند X7 و سري 7 بي ام و نيز هستند که کماکان در خط توليد بوده که با جلوپنجرههايي طراحي و عرضه ميشوند که ازنظر اندازه و بزرگي، ميتوانند حتي يک کودک را درون خود، جاي دهند!
اگرچه جلوپنجره بهاصطلاح، کليهاي شکل (Kidney Grilles) بي ام و بهعنوان امضاي تخصصي و منحصربهفرد، براي اين شرکت، عمل ميکند اما افراط در هرچه بزرگتر کردن اين قسمت از خودرو، ميتواند به طراحي خارجي آن، آسيب بزند.
براي مثال، همين طرح مفهومي بي ام و 2800 GTS را در نظر بگيريد که از روي خودروي کلاسيک اين شرکت، الهام گرفته است. خودرويي که در اصل، توسط طراح ايتاليايي، آقاي پيترو فروآ (Pietru Frua) طراحي و بر پايه خودروي E9، عرضه شد. خودروي نسخه اصلي بي ام و، در تعداد محدودي توليد شد و ازنظر طراحي نيز به حدي زيبا و چشمنواز بود که حتي بسياري از خودروهاي امروزي و مدرن اين شرکت، شايد جلوي طراحي آن، شرمنده شوند. حتي جالب است بدانيد که اندازه جلوپنجره بي ام و 2800 GTS، تنها يکششم جلوپنجره بي ام و X7 شاسيبلند امروزي است.
جلوپنجرهاي که انگار شرکتهايي مانند بي ام و و ديگر شرکتهاي مطرح جهاني، فعلاً در پي بزرگتر کردن اندازه آن تا حد ممکن هستند.
بازار