خودرو بانک/ تاخير ايجاد شده تا شروع فصل جديد فرمول يک باعث شده است که مرسدس تا حدود زيادي برتري ناشي از سيستم DAS را از دست بدهد. تيمهاي رقيب مرسدس انتظار داشتند تا زمان مسابقات اروپايي فرمول يک اين تکنولوژي را به خودروي خود اضافه کنند. اما حالا که هشت مسابقه ابتدايي فصل يا به تعويق افتادهاند يا به کل کنسل شدهاند، بهترين زمان براي طراحي اين سيستم است. در نظر داشته باشيد که اين سيستم، مکانيزم پيچيدهاي براي طراحي ندارد و اگر شما در طراحي دماغه خودرو فضايي براي جا دادن اين سيستم داشته باشيد ميتوانيد به سراغ طراحي DAS خودتان برويد. رونمايي مرسدس از اين سيستم در تستهاي پيش فصل باعث شده تا مهندسان ساير تيمها ساعتها فرصت براي ارزيابي آن را داشته باشند.
يکي از معدود تيمهايي که از اين مسئله ناراحت ميباشد ردبول است. آنها در طراحي خودروي اين فصل خود از دماغهاي بسيار باريک و موثر از نظر ايروديناميک بهره ميبرند.
طراحي که نسبت به سال قبل کاملا متفاوت است. براي اين منظور ردبول چرخ دنده هدايت کننده چرخها را به پشت تيغه برده است تا فضاي لازم براي باريک کردن دماغه را بدست آورد.
اما اين تغيير بدان معني است که چرخ دنده ديگر دقيقا بالاي ميله تنظيم کننده زاويه تو (Toe Angle) قرار ندارد و همانطور که در شکل مشاهده ميکنيد اين ميله داراي قوس کمي است که احتمالا از اين مورد نفع ايروديناميکي ميبرند. در نتيجه ردبول براي طراحي سيستم DAS بايد طراحي جلوي خودروي خود را از پايه بهم بريزد و اين مسئله باعث از بين رفتن سود ايروديناميکي اين طراحي خواهد شد و در طراحي بارج بورد و ديگر قسمتهاي خودرو نيز تاثير گذار است. پس براي ردبول طراحي چنين سيستمي اصلا مقرون به صرفه نيست.
حال ميتوان دريافت که پشت پرده اعتراضات ردبول به خودروي مرسدس از کجا نشات ميگيرد. همانطور که در استراليا، ردبول در مورد خنک کننده (داکت) ترمز عقب مرسدس از فدراسيون جهاني اتومبيلراني (FIA) سوال کرد و بعد از بررسيهاي انجام شده، اين داکت غيرقانوني اعلام شد. اين مسئله باعث شده تا مرسدس نيز موضعي در مقابل ردبول بگيرد. در جريان اعتراض هفت تيم فرمول يک به پاوريونيت فصل گذشته فراري، مرسدس قدم اول را برداشته بود. در صورت اثبات تقلب فراري، ردبول بيشترين نفع را ميبرد. عوض کردن جايگاه دوم و سوم جدول قهرماني تيمي، به منزله چند ده ميليون دلار درامد بيشتر براي ردبول است. اما ناگهان در مصاحبهاي هلموت مارکو، مشاور ارشد تيم ردبول، بيان ميکند که مرسدس از جمع اين هفت تيم بيرون رفته و ديگر اعتراضي به توافق فراري و FIA ندارد. اين حرکت ميتواند عمل متقابل مرسدس نسبت به اعتراض احتمالي ردبول باشد. اما اين تنها راه احتمالي ردبول براي مقابله با مسئله DAS است و بايد ديد در صورت شروع مسابقات، اين سيستم تا چه حد برتري خواهد داد و آيا ردبول اعتراض را مفيد ميداند يا خير. در هر صورت ردبول اين تير را در اسلحه خود نگه خواهد داشت تا در صورت لزوم آن را به سمت مرسدس شليک کنند.
بازار