برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
خودرو

کسی به سراغ خودروهای مانده در گمرک نرفت

منبع
ايسنا
بروزرسانی
کسی به سراغ خودروهای مانده در گمرک نرفت
ايسنا/ مجموعه‌اي بيش از ۱۲ هزار خودرو که طي سالهاي اخير وارد اما به هر دليلي خروج آنها متوقف شده بود، در نهايت بعد از حواشي بسيار در سال گذشته تعيين تکليف و در مرحله ترخيص قرار گرفت. نيمه بهمن ماه سال گذشته بود که هيات دولت تصميم گرفت هر چه خودرو وارداتي در گمرک باقي مانده را تعيين تکليف کند و در همين رابطه مصوبه اي صادر کرد که وضعيت ۵۱۰۰ دستگاه خودرو مشخص شد. ماجرا از اين قرار بود که طي سالهاي اخير در مجموع حدود ۱۲ هزار و ۲۶۱ دستگاه خودرو وارد شده بود اما تغيير شرايط، بخشنامه ها و سياست هاي دولت در مقاطع مختلف مانع از ترخيص اين خودروها شده و به تدريج در گمرکها، بنادر و مناطق آزاد انباشت شدند. تغيير سياست ارزي در سال ۱۳۹۷، ممنوعيت ثبت سفارش و واردات خودرو يا تغيير ضوابط فني واردات خودرو از جمله عواملي بود که امکان ترخيص اين خودروها را براي انطباق با مقررات جديد کاهش داده بود. در اين بين بخشي از اين خودروها درگير پرونده هاي قضايي نيز بودند. چالشهاي زيادي بين صاحبان خودرو و واردکنندگان و دستگاه هاي ذيربط در دولت وجود داشت که در نهايت در دي ماه ۱۳۹۷ هيات دولت طي مصوبه اي شرايطي تعيين کرد تا صاحبان خودرو بتوانند نسبت به ترخيص اقدام کنند. چهار ماه زمان تعيين شد و مجددا دو ماه ديگر تمديد و در مجموع شش ماه فرصت وجود داشت که در نيمه تيرماه سال گذشته به پايان رسيد. اما بعد از اين مهلت تمامي ۱۲ هزار خودرو ترخيص نشده و حتي تعدادي که پروانه گمرکي را نيز دريافت کرده بودند به دليل اتمام زمان در مرحله خروج باقي ماندند. از سوي ديگر دولت اعلام کرد که فعلا هيچ برنامه اي براي تمديد مدت زمان ترخيص ندارد. آمار خودروهاي ترخيص شده از گمرک گزارش گمرک در پايان مرحله اول ترخيص نشان داد که از ۱۲ هزار و ۲۶۱ دستگاهي که وارد شده بود طي مهلت تعيين شده ۷۱۵۳ دستگاه ترخيص و ۵۱۰۸ دستگاه ديگر در گمرک باقي ماند؛ از اين تعداد ۱۰۴۸ دستگاه با وجود دريافت پروانه گمرکي با اتمام زمان امکان ترخيص نداشتند و حتي چند ماه بعد با رايزني هاي انجام شده، وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) با خروج آنها موافقت کرد ولي به دليل نياز به مصوبه دولت اين ترخيص اتفاق نيفتاد. همچنين از خودروهاي باقي مانده ۳۴۰ دستگاه به گمرک اظهار شده، اما پروانه دريافت نکرده بودند که اين تا پايان مهلت مصوبه دولت انجام شد. حدود ۱۰۴ دستگاه خودرو نيز از قبل از سال ۱۳۹۳ در گمرک باقي مانده بودند که از جمله خودروهاي وارد شده از محل تسهيلات مربوط به جانبازان بود که حجم موتور تمامي اين ۱۰۴ دستگاه بالاي ۲۵۰۰ سي سي بود. اما در بين خودروهايي که در گمرک متوقف شده بودند، تعدادي به دليل گره‌هاي قضايي امکان ترخيص پيدا نکردند که تعداد آنها به ۲۲۸۹ دستگاه مي‌رسيد. همچنين تعدادي بدون ثبت‌سفارش بودند که امکان ترخيص آنها وجود نداشت و به گمرک نيز اظهار نشده بود که تعدادشان به ۱۱۰۰ دستگاه مي رسيد که حجم موتور تمام آنها زير ۲۵۰۰ سي سي بود. همچنين ۲۲۷ خودرو در گمرک خرمشهر (منطقه آزاد اروند) قرار دارند که ۷۳ دستگاه به سفارش آمريکا و ۱۵۴ دستگاه بالاي ۲۵۰۰ سي سي بود. پيگيريها براي ترخيص ۵۱۰۰ خودروي دپو شده آنطور که مسئولان مربوطه به ويژه در گمرک اعلام کردند، خودروهاي باقي مانده مشکلي براي ترخيص نداشتند و به ويژه در مورد مسايل ارزي نيز مانعي وجود نداشت و بايد هيات دولت وضعيت آنها را مشخص مي کرد؛ اين در حالي بود که بعد از چند ماه بلاتکليفي و اعتراض صاحبان خودرو، سرانجام در دي ماه و بعد از بازديد وزير اقتصاد از بندر خرمشهر، وي دو پيشنهاد را براي تعيين تکليف خودروهاي دپو شده و همچنين کالاهاي گروه ۴ به هيات دولت ارائه کرد. در همين رابطه معاون اقتصادي رئيس جمهور نيز مسئول پيگيري موضوع شد؛ تا اينکه در نيمه بهمن سال گذشته طي جلسه اي در دولت با تعيين تکليف و ترخيص خودروهاي باقي مانده در گمرک موافقت شد. بر اين اساس قرار شد مهلتي سه ماهه براي صاحبان خودرو تعيين شود تا نسبت به انجام امور قانوني در چارچوب مصوبه دولت اقدام و کالاي خودر را تعيين تکليف کنند؛ در عين حال که براي خودروهاي بالاي ۲۵۰۰ سي سي يا حتي خودروهايي که ثبت سفارش نداشتند نيز تصميم گيري شد؛ به طوري که حتي ارونقي- معاون فني گمرک ايران- اعلام کرد که حدود ۱۱۰۰ دستگاه از خودروهاي باقي مانده بدون ثبت‌سفارش هستند که امکان ترخيص آنها وجود نداشته و به گمرک نيز اظهار نشده اند که با ابلاغ اين مصوبه، بخشي از اين خودروها تعيين تکليف شده و با صدور ثبت سفارش قابليت اظهار و ترخيص از گمرک پيدا مي کنند. کسي به سراغ خودروهاي مانده در گمرک نرفت به هر صورت با اتمام سال ۱۳۹۸ و حدود يک ماه که از فرصت براي ترخيص خودروها گذشت، گزارش رسمي در مورد ورود صاحبان خودرو براي تعيين تکليف اين ۵۱۰۰ دستگاه اعلام نشد ولي ظاهرا گويا اقدامي از سوي آنان انجام نشده است و خودرويي هم ترخيص نشده که دليل آن هنوز مشخص نيست. احتمالا ترخيص اين خودروها با توجه به الزام انجام ثبت سفارش، مشکل قانوني مربوط به خودروهاي بالاي ۲۵۰۰ سي سي و احتمال متروکه شدن برخي از آنها يا اختلاف نظري که در برخي هزينه‌ها بين صاحبان خودرو و دستگاههاي مربوطه وجود دارد، در سال جديد نيز مي‌تواند ماجراهاي خاص خود را به همراه داشته باشد.
#باهم_شکستش_مي‌دهيم ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره