برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

چگونه وایر خودرو را بررسی کنیم؟

منبع
ميزان
بروزرسانی
چگونه وایر خودرو را بررسی کنیم؟
ميزان/ سيستم برق خودرو متشکل از بخش هايي، چون باتري، دينام، کويل، دلکو، واير و شمع است که وظيفه توليد، تقويت و انتقال الکتريسيته براي ايجاد احتراق سالم را بر عهده دارد. حساسيت سيستم الکتريکي خودرو به اندازه‌اي زياد است که تداخل در اين سيستم مي‌تواند ايراد‌هاي متنوع و دشواري، چون عدم استارت خوردن، بد کار کردن، دود کردن، سکته موتور، افزايش مصرف سوخت، افزايش آلايندگي و ... را به همراه آورد که تشخيص آن تا چند ساعت وقت مالک را بگيرد. با توجه به ايراد‌هايي که مي‌تواند به سيستم برق خودرو ارتباط پيدا کند لازم است آگاه باشيد، ولتاژي که از کويل خودرو خارج مي‌شود، وابسته به نوع خودرو و نوع سيستم برق رساني، اختلاف پتانسيلي بين ۱۵ تا ۳۰ هزار ولت دارد. اين ميزان ولتاژ به دليل داشتن جريان پايين براي انسان کشنده نيست، اما برخورد آن با به بدن انسان مي‌تواند با درد همراه باشد. جالب آن که در سيستم‌هاي برق ارتقا يافته اين ولتاژ مي‌تواند به مراتب فراتر از اين ارقام باشد. در خودرو‌هاي مجهز به سيستم سنتي‌تر کويل و دلکو، واير‌ها برق ولتاژ بالا را از کويل به شمع‌ها منتقل مي‌کنند. به همين دليل لازم است که واير‌ها از ديدگاه فيزيکي کاملا سالم و بدون آسيب باشند چراکه هرچه اختلاف پتانسيل الکتريکي در يک سيستم افزايش يابد ميل الکتريسيته براي جهش به نزديک‌ترين اجسام فلزي و ايجاد برق دزدي نيز بيشتر مي‌شود. دقيقا به منظور پيشگيري از چنين واقعه‌اي است که جنس واير‌ها بسيار اهميت پيدا مي‌کند. به همين دليل واير‌ها با روکش‌هاي ضخيم و از جنس عايق‌هاي مخصوص ساخته مي‌شوند تا در مسير خود و در مجاورت فلز‌هاي مختلف ناخواسته باعث جهش الکتريکي از ديواره و روکش نشوند. دقيقا به همين دليل است که با تقويت سيستم برق خودرو از ۳۰ به ۵۰ هزار ولت بايد از واير‌هاي تقويت شده با عايق‌هاي با دوام‌تر و ضخيم‌تر استفاده کرد. اين مهم مي‌تواند دو اتفاق را باعث شود. جهش ولتاژ از درون واير‌ها به بدنه فلزي موتور يا هرجاي ديگر از خودرو به جز شمع مي‌تواند منجر به عدم احتراق (Miss Fire) و کاهش شديد راندمان پيشرانه و به اصطلاح سکته و کپ موتور شود. از سوي ديگر جهش اين ولتاژ به بدنه خودرو ضمن خطر آفرين بودن براي لوازم الکتريکي نصب شده بر روي خودرو، مي‌تواند منجر به برق گرفتگي مالک شود. هرچند اين ولتاژ جريان زيادي ندارد و چندان خطر آفرين نيست، اما مي‌تواند با درد همراه باشد. براي آن دسته افرادي که تا به حال دچار شوک الکتريکي سيستم برق خودرو نشده اند لازم به بيان است که اين شوک مي‌تواند موجب پرش عضلات بدن و برخورد دست به قطعات داغ و تيز پيشرانه يا برخورد سر به در کاپوت و ايجاد جراحت شود. نکات ايمني براي بررسي واير خودرو: همواره به هنگام چک و بررسي سيستم برق خودرو، پيشرانه را خاموش و سوئيچ را بسته نگه داريد. درصورت نياز به روشن بودن پيشرانه و بررسي برق خودرو از دستکش ضخيم استفاده کنيد. با دست مرطوب به واير‌ها و بخش‌هاي مختلف سيستم برق خودرو دست نزنيد. از سلامت فيزيکي بدنه، دو سر وايرها، اتصال کامل به شمع‌ها و لاستيک‌هاي محافظ آن اطمينان حاصل کنيد.
#باهم_شکستش_مي‌دهيم ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره