بررسی دو نسل جنسیس G۸۰
باشگاه خبرنگاران/ اگرچه G ۸۰ از نظر ميزان فروش يا حتي محبوبيت در فضاي مجازي به پاي رقباي تثبيت شده آلماني نرسيده، اما در برابر خودروهايي همچون کاديلاک CTS عملکرد سورپرايز کننده و خوبي داشته است. از زمان معرفي خودروي جنسيس G۸۰ در سال ۲۰۱۶ (البته از نظر فني تاريخچه اين خودرو به سال ۲۰۰۸ و اولين نسل هيونداي جنسيس معروف بازمي گردد)، يکبار ديگر کرهايها به فکر رقابت با سدانهاي ميان سايزي همچون بامو سري ۵، مرسدس بنز E کلاس و آئودي A۶ افتادهاند. اگرچه G۸۰ از نظر ميزان فروش يا حتي محبوبيت در فضاي مجازي به پاي رقباي تثبيت شده آلماني نرسيده، اما در برابر خودروهايي همچون کاديلاک CTS، ولوو S۹۰، لکسس GS و يا جگوار XF عملکرد سورپرايز کننده و خوبي داشته است. اين خودرو در سال پيش فروش ۷۰۹۴ دستگاهي در آمريکا داشته که بهتر از فروش ۶۹۶۵ دستگاهي کاديلاک CTS يا فروش ۳۳۷۸ دستگاهي لکسس GS بوده است. با در نظر گرفتن اين موضوع دليلي براي ناديده گرفتن نسل جديد G۸۰، ۲۰۲۱ وجود ندارد حتي اگر افراد بسيار معدودي انتظار به چالش کشيده شدن سه رقيب محبوب آلماني را داشته باشند. بد نيست بدانيد بامو سري ۵ سال پيش فروش حدود ۳۹ هزار دستگاهي در آمريکا داشته است. اما ما اينجا ميخواهيم نسل جديد و قديم اين خودروي لوکس کرهاي را باهم مقايسه کنيم و فعلاً کار را با طراحي ظاهري انجام ميدهيم، زيرا جنسيس دگرگوني عظيمي در نسل جديد G۸۰ به وجود آورده است. نسل جديد G۸۰ هماکنون از “ظرافت قهرمانانه” استفاده ميکند. همهچيز از نماي جلو با جلوپنجره خاص و چراغهاي چهارتايي گرفته تا کاپوت طويل و خط شانه گيرا تغيير کرده است. در بخش عقب است که احتمالاً G۸۰ را خودرويي فست بک خواهيد دانست، زيرا بسيار شبيه چنين خودروهايي شده است. البته اين خودرو هنوز هم يک سدان چهار درب است و اين جاي تعجب دارد، زيرا بخش عقب خودرو طراحي کاربرديتري ميتوانست داشته باشد. نسل پيشين G۸۰ نميتواند ما را متقاعد کند که خوشتيپتر از نسل جديد بوده است. شايد اين خودرو کمي اسپورتتر به نظر برسد، اما طراحي آن در مقايسه با برخي رقباي آلماني، سوئدي يا بريتانيايي از مد افتاده به نظر ميرسد. با اين وجود ما کاملاً مطمئن نيستيم که G۸۰ جديد را همه دوست بدارند. اين خودرو طراحي سنتياي نداشته، اما هنوز مشخص نيست که اين امر تأثير مثبت يا منفي روي فروش سدان کرهاي بگذارد. از نظر ابعاد اين خودرو طويلتر، پهنتر و کم ارتفاعتر از نسل پيشين ميباشد. فاصله بين محوري، اما تغييري نکرده است. بياييد نگاهي هم به داخل کابين G۸۰ داشته باشيم؛ اما آيا اين موضوع جاي بحث دارد؟ جنسيس کابين G۸۰، ۲۰۲۱ را کاملاً دگرگون کرده و همهچيز جديد است. متريال بهتري بکار رفته و تکنولوژيهاي آن نيز مدرنتر هستند. صندليها نيز به لطف سلولهاي هوايي که بسته به حالت رانندگي تنظيم ميشوند راحتتر از قبل هستند. دو صفحهنمايش وجود دارد که پيش چشم راننده از نوع ۱۲.۳ اينچي بوده و از تکنولوژي سهبعدي بدون نياز به عينک مخصوص سود ميبرد. صحه نمايش ديگر نيز از نوع ۱۴.۵ اينچي بوده و از بهروزرساني از راه دور، اپل کارپلي و اندرويد اتو پشتيباني ميکند. از ديگر ويژگيهاي قابلتوجه کابين مدل جديد ميتوان به هدآپ ديسپلي، نورپردازي خاص، شيفتر چرخان و تکنولوژيهاي گسترده ايمني همچون کروز کنترل تطبيقي جديد با تکنولوژي يادگيري اشاره کرد. ظاهراً اين سيستم سبک رانندگي شما را ياد گرفته و ميتواند آن را تکرار کند. از نظر فضا نيز فضاي پا و سر بيشتري وجود داشته و ميدان ديد نيز بهبود يافته است. اما وضعيت G۸۰ از نظر قواي محرکه چگونه است؟ اگر به کاتالوگ نسل قبلي اين خودرو نگاه کنيد بيشک متوجه نسخه پرچمدار ۸ سيلندر ۵ ليتري ۴۲۰ اسب بخاري خواهيد شد. يک پله پايينتر نيز پيشرانههاي ۶ سيلندر ۳.۸ ليتري ۳۱۱ اسبي و ۶ سيلندر ۳.۳ ليتري توئين توربوي ۳۶۵ اسب بخاري قرار دارند. اما قواي محرکه G۸۰ جديد تغييرات اساسي را تجربه کردهاند. هماکنون پيشرانه ۴ سيلندر ۲.۵ ليتري توربو با قدرت ۳۰۰ اسبي و گشتاور ۴۲۱ نيوتون متري عرضه شده و پيشرانه ۶ سيلندر ۳.۵ ليتري توربو با خروجي ۳۷۵ اسبي و گشتاور ۵۳۰ نيوتون متر در دسترس هستند. موضوع جالبتر اينکه شما در خارج از آمريکا ميتوانيد اين خودرو را با پيشرانه ۲.۲ ليتري ديزلياي که قدرت ۲۰۷ اسبي و گشتاور ۴۴۱ نيوتون متري دارد سفارش دهيد. اين خودرو به دو صورت ديفرانسيل عقب و چهار چرخ محرک عرضه شده، اما هنوز مشخصات شتاب گيري و مصرف سوخت آن اعلام نشده است. البته وزن G۸۰ جديد ۱۱۰ کيلوگرم کمتر از قبل شده و بنابراين ما حدس ميزنيم هر سه پيشرانه قدرت کافي براي ايجاد شتاب مناسب را خواهند داشت. نسل فعلي جنسيس G۸۰ قيمت پايه ۴۲۵۵۰ دلاري براي مدل ۶ سيلندر ۳.۸ ليتري داشته، اما مدل جديد احتمالاً گرانتر خواهد بود، ولي از زير ۵۰ هزار دلار شروع خواهد شد.