تجربه رانندگی با رنو زوئی جدید مدل ۲۰۲۰
باشگاه خبرنگاران/ رنو زوئي جديد از فلسفه سادهاي پيروي ميکند: شبيه قبل، اما بهتر. ظرفيت باتري بيشتر، محدوده حرکتي بهتر و تکنولوژي بهروزتر؛ و اين اولين شانس ما براي بررسي تخصصي اين خودرو است. زوئي از يک پيشرانه الکتريکي نصب شده در جلو سود برده، اما دو قدرت مختلف دارد. در مدل R۱۱۰ شاهد قدرت ۱۰۷ اسبي و در مدل R۱۳۵ قدرت ۱۳۴ اسب بخاري خواهيد بود. ما مدل قويتر را تست کردهايم، مدلي که داراي شتاب صفر تا ۱۰۰ کيلومتر در ساعت ۹.۵ ثانيهاي و حداکثر سرعت ۱۴۰ کيلومتر در ساعتي ميباشد. اين خودرو از باتري جديد ۵۲ کيلووات ساعتي استفاده کرده و برد تئوري ۳۸۳ کيلومتري دارد. اين خودرو از پشت فرمان به حد کافي سريع حس شده و فرقي نميکند که در شهر باشيد يا بزرگراه، اما خب پرفورمنس آن در حالت اکو بهطور قابلتوجهي افت ميکند که دليل آن نيز دستيابي به حداکثر شعاع حرکتي ممکن ميباشد. اين حالت همچنين باعث ميشود نتوان از کل قدرت پيشرانه استفاده کرد مگر اينکه واقعاً نيازي به اين موضوع داشته باشيد. زوئي جديد در خط مستقيم تيز بوده، اما در سر پيچها اثري از عملکرد بالا مشاهده نميشود. حس بسيار کمي از فرمان به راننده منتقل ميشود و تکانهاي بدنه نيز در پيچهاي تند قابلتوجه است. صندليها هم کمکي به بهبود اوضاع نميکنند و کمترين حمايت از بدن را دارند. همچنين اين صندليها را نميتوان در ارتفاع تنظيم کرد. اگر اميدوار بوديد که Zoe روي لبتان خنده بياورد احتمالاً نااميد خواهيد شد. سواري اين خودرو نيز مشابه ديگر خودروهاي اين کلاس بوده و بنابراين سفت است، اما خيلي ناراحت نيست. مسير تست اين خودرو ترکيبي از جادههاي مختلف بوده و عليرغم وجود آبوهواي سرد، هنوز هم مصرف انرژي ۵.۶ کيلومتر به ازاي هر کيلووات ساعت را مشاهده کرديم. اين مصرف سوخت به معني شعاع حرکتي تئوري ۲۹۳ کيلومتر خواهد بود که کمتر از ادعاهاي رنو ميباشد. شايد اگر سيستم احيا شونده ترمز کاراتر بود برد بيشتري به دست ميآمد. حتي در قويترين حالت يعني B، اين خودرو نميتواند سبک رانندگي تک پدال برخي رقبا را داشته باشد. سوکت شارژ اين خودرو در دماغه و زير نشان رنو نصب شده است. Zoe جديد بهصورت استاندارد از شارژر تيپ ۲ سود برده و شارژ کامل باتري سه ساعت طول ميکشد؛ اما در صورت استفاده از شارژر خانگي اين زمان به بيش از ۹ ساعت خواهد رسيد. البته با استفاده از شارژرهاي سريع ميتوان ۸۰ درصد باتري را در ۷۰ دقيقه شارژ کرد. بد نيست نگاهي هم به کابين داشته باشيم که الهامپذيري سنگيني از جديدترين نسلهاي کليو و کپچر داشته است. در واقع روي داشبورد پلاستيکهاي نرم بکار رفته است. مدل استاندارد Zoe از صفحه ديجيتال ۱۰ اينچي و صفحهنمايش ۷ اينچي براي سيستم اطلاعات سرگرمي استفاده کرده، اما مدلهاي GT Line داراي صفحهنمايش ۹.۳ اينچي هستند. گرافيک بکار رفته در صفحات نمايش تيز و خوب بوده و اينترفيس نيز پاسخگوست هرچند طراحي منوها چندان جالب از کار درنيامده است. خوشبختانه اين خودرو بهصورت استاندارد از اندرويد اتو و اپل کارپلي برخوردار است. سرنشينان جلو راحت خواهند بود هرچند فضاي سر و پاي عقب براي افراد بزرگسال کمي تنگ خواهد بود. محفظه بار نيز ۳۳۸ ليتر گنجايش دارد که بهتر از اکثر رقباست، اما تنها در مدلهاي نيمهفول و فول شاهد تا شدن صندلي عقب خواهيد بود. همچنين فضايي براي قرار دادن کابلهاي شارژ تدارک ديده نشده و براي استفاده از محفظه زير کف بايد ۱۵۵ پوند بپردازيد. قيمت مدل پايه Play از ۲۶۱۷۰ پوند شروع ميشود و به ۲۹۱۲۰ پوند براي مدلهاي GT Line ميرسد. در اين خودرو شاهد تجهيزاتي همچون شيشههاي عقب تيره، رينگهاي ۱۶ اينچي، حسگرهاي پارک جلو، دوربين دندهعقب، پايش نقاط کور، آينه وسط با تيره شوندگي خودکار و آينههاي برقي خواهيد بود. شرايط ليزينگي رنو نيز به اين صورت است که مدل پايه با پيشپرداخت ۳ هزار پوندي و اقساط ماهانه ۲۶۹ پوندي به مدت سه سال در دسترس است. واضح است که مدلهاي فولتر اقساط بيشتري خواهند داشت. از اين نظر رنو گزينهاي جذاب بين رقبا محسوب ميشود. زوئي همچنان جزو پيشروهاي کلاس خودروهاي الکتريکي کوچک و نسبتاً ارزان ميباشد. اين خودرو ارزانتر از نيسان ليف و جادارتر از اوپل کورسا الکتريکي بوده و برد بيشتري نسبت به هر دو خودرو دارد؛ اما جاي شرمساري دارد که شارژر سريع Zoe به عنوان يک آپشن گرانقيمت در نظر گرفته شده است. مشخصات رنو زوئي R۱۳۵ Z.E. ۵۰ GT Line قيمت: ۲۸۶۲۰ پوند (پس از اعمال مشوقهاي دولتي) پيشرانه: تکواحد الکتريکي، باتري ۵۲ کيلووات ساعتي قدرت/گشتاور: ۱۳۴ اسب بخار/۲۴۵ نيوتون متر گيربکس: تک سرعته اتوماتيک، ديفرانسيل جلو شتاب صفر تا ۱۰۰ کيلومتر در ساعت: ۹.۵ ثانيه حداکثر سرعت: ۱۴۰ کيلومتر در ساعت شعاع حرکتي: ۳۸۳ کيلومتر