تویوتا و هینو در تولید کامیون پیل سوختی هیدروژنی همکاری میکنند
زوميت/ تويوتا با همکاري شرکت هينو قصد دارد کاميون پيل سوختي هيدوروژني توليد کند که از فناوري پيل سوختي خودرو ميراي ۲۰۲۱ بهره ميبرد. تويوتا سالهاي زيادي است که کاميونهاي پيل سوختي را آزمايش ميکند. هماکنون، اين کاميونها به مرحلهي توليد نزديک هستند؛ زيرا اين شرکت اعلام کرده است قصد دارد بهطورمشترک با هينو (Hino)، کاميون سنگين پيل سوختي بسازد. کاميون مشترک تويوتا و هينو براساس مدل Profia ساخته ميشود و به دو بستهي پيل سوختي تويوتا مجهز است. تويوتا دراينزمينه مشخصات خاصي ارائه نداده؛ اما تأييد کرده است پيلهاي سوختي همان نمونههايي هستند که در ميراي ۲۰۲۱ استفاده ميشوند. علاوهبر پيلهاي سوختي تويوتا، کاميون جديد به موتور الکتريکي، باتري ليتيوميون و مخزن ذخيرهسازي هيدروژن با ظرفيت زياد مجهز خواهد شد. چنين تجهيزاتي امکان دستيابي به ظرفيت پيمايش تقريبي ۶۰۰ کيلومتر را به محصول مشترک تويوتا و هينو ميدهد. اطلاعات ديگري دربارهي اين کاميون در اين مرحله دردست نيست؛ اما مسئولان تويوتا اعلام کردهاند شاسي مخصوصي دارد که نصب بهينه براي پيلهاي سوختي و اجزاي مرتبط را فراهم ميکند. اين مدل همچنين با کاهش وزن روبهرو خواهد بود؛ زيرا براي اطمينان از ظرفيت بار کافي ضروري است. درحاليکه تسلا روي کاميونهاي برقي سرمايهگذاري ميکند، تويوتا اعلام کرده است: کاميونهاي سنگين معمولا براي حملونقل در بزرگراهها استفاده ميشوند؛ بنابراين، بايد از ظرفيت پيمايش و بارگيري کافي و قابليت سوختگيري سريع برخوردار باشند. مشکل کاميونهاي برقي درزمينهي شارژ است؛ اما نمونههاي پيل سوختي هم مشکلات خاص خود را در زيرساخت ايستگاههاي سوختگيري محدود هيدروژن دارند. صرفنظر از اين گفتهها، تويوتا اظهار کرده برقيکردن وسايل نقليه تجاري اهميت زيادي دارد؛ زيرا کاميونهاي پيل سوختي ميتوانند نقش مهمي در کاهش انتشار دياکسيدکربن ايفا کنند. اين شرکت خاطرنشان کرده است کاميونهاي سنگين تقريبا ۶۰ درصد از کل ميزان انتشار دياکسيدکربن وسايل نقليهي تجاري در ژاپن را ازآنِ خود ميکنند.