دلالان خودرو در سال گذشته چقدر سود کردند؟
ميزان/ کارشناس صنعت خودرو گفت: قيمت گذاري دستوري موجب اعطاي رانت به برخي افراد شد تا مبلغي بين ۵۰ تا ۶۰ هزار ميليارد تومان منفعت کسب کنند در حالي که مصرف کنندگان اصلي هيچ سودي نبردند. اميرحسين کاکايي با بيان اينکه صنعت خودرو در يک دو راهي قرار دارد،اظهار کرد: صنعت خودرو در سال گذشته روي داخلي سازي فعاليت کردند و توانمنديهاي فناورانه در صنعت افزايش يافت، اما از طرفي ديگر به خاطر نحوه قيمت گذاري روي محصولات آنها متضرر شدند. کارشناس صنعت خودرو افزود: امسال خودروسازان اگر مکانيسم زياندهي را برطرف کنند يعني مشکل نقدينگي نداشته باشند با توجه به اينکه کارهاي فناورانه را آغاز کرده و نقدينگي به آن تزريق شده ميتواند سال بالندگي براي صنعت خودرو باشد تا بتواند هم تيراژ را بالا ببرد و هم محصول جديد وارد بازار کند. وي گفت: اگر مکانيزم مالي اين صنعت اصلاح نشود قطعا صنعت خودرو آسيب ميبيند. کاکايي درباره تاثير کرونا بر صنعت خودرو بيان کرد: با توجه به وارداتي بودن بخشي از قطعات خودرو در کشور شيوع کرونا ميتواند چالشي براي صنعت خودرو باشد. کارشناس صنعت خودرو با بيان اينکه بايد فکر اساسي براي اقتصادي شدن صنعت خودرو صورت گيرد، خاطرنشان کرد: با اين نوع قيمت گذاري دستوري دو راه بيشتر وجود ندارد يا دولت زيان صنعت خودرو که بالاي ۳۰ هزار ميليارد تومان است را جبران کند يا اجازه دهد قيمتها در بازار آزاد شود. وي گفت: قيمت گذاري دستوري موجب اعطاي رانت به برخي افراد شد تا مبلغي بين ۵۰ تا ۶۰ هزار ميليارد تومان منفعت کسب کنند در حالي که مصرف کنندگان اصلي هيچ سودي نبردند. کاکايي تصريح کرد: علي رغم اعمال قيمت دستوري در اين صنعت، قيمتها در بازار قطعا افزايش مييابد همانطور که کماکان نيز اين چنين بوده است.