رانندگی زنان مطمئنتر از مردان است!
سيناپرس/ امروزه راندن وسايل نقليه امري فراتر از جنسيت محسوب شده و زنان و مردان در گوشه و کنار جهان از حقوقي مساوي در اين زمينه برخوردارند اما در اين ميان برخي فرهنگها به زنان با ديده تحقير در زمينه رانندگي نگاه کرده و راندن خودرو را امري مردانه ميداند. اگرچه در بسياري از فرهنگها به رانندگي زنان با ديده تحقير نگاه ميشود اما نکته جالبتوجه اين است که بر اساس آمارهاي رسمي، ميزان تصادفات جدي و خطرناک رخداده در جادهها و شهرها توسط مردان بهمراتب بيشتر از زنان بوده و به عبارتي رانندگي مردان خطرناکتر از زنان است. از سوي ديگر محققان بريتانيايي معتقدند، اگر تعداد بيشتري از خانمها وارد مشاغل حملونقل جادهاي و رانندگي با کاميونها شوند، جادهها بسيار امنتر خواهد بود. بر اساس ميزان کيلومتر رانندگي مشابه بين زنان و مردان با انواع اتومبيلسواري و وانتها، ميزان تصادفات صورت گرفته توسط مردان دو برابر بيشتر از تصادفات رخداده توسط زنان بود. اين تفاوت در رانندگي با موتورسيکلت بسيار بيشتر شده و رانندگان مرد، ده برابر بيشتر از زناني که با موتورسيکلت ميراندند، تصادف کردهاند. راشل آلدرد (Rachel Aldred) استاد دانشگاه وست مينستر و سرپرست اين تيم تحقيقاتي درباره موضوع فوق گفت: مردان با ريسک بيشتري رانندگي کرده و رانندگي آنها کلاً خطرناکتر از زنان است. اين مسئله بهويژه در هنگام راندن ماشينهاي سنگين، ساير رانندگان حاضر در جاده را در معرض خطر قرار ميدهد. وي در ادامه توضيحات خود افزود: برابري جنسيتي بيشتر ميتواند تأثير مثبتي بر صدمات ناشي از تصادفهاي جادهاي و وسايل نقليه داشته باشد. سياستگذاران بايد به دنبال سنجش خطرات موجود و تهديدهاي ايجادشده از سوي رانندگان براي ديگران و چگونگي کاهش آن باشند. براي انجام اين پژوهش، تيم مطالعاتي فوق، مجموعه دادههاي چهار بانک اطلاعاتي در بريتانيا را تجزيهوتحليل کردند. اين اطلاعات شامل آمار آسيبديدگي و ترافيک، دادههاي بررسي سفر و همچنين آمار جمعيت و جنسيت براي فاصله زماني سالهاي 2005 تا 2015 بودند. محققان دريافتند که در پنج مورد از شش نوع وسايل نقليه موجود در جادهها، مردان رانندگي پرخطري داشته و آمار تصادفات و آسيبهاي ناشي از آن در رانندگان مرد بيشتر بوده و درمجموع اين افراد رانندگي خطرناکتري را به نمايش گذاشتهاند. تحليل يافتههاي فوق، نتايج بسيار جالبتوجهي را نشان ميدهد. بر اين اساس: بر اساس ميزان کيلومتر رانندگي مشابه بين زنان و مردان با انواع اتومبيلسواري و وانتها، ميزان تصادفات صورت گرفته توسط مردان دو برابر بيشتر از تصادفات رخداده توسط زنان بود. اين تفاوت در رانندگي با موتورسيکلت بسيار بيشتر شده و رانندگان مرد، ده برابر بيشتر از زناني که با موتورسيکلت ميراندند، تصادف کردهاند. در اين آمارها مشخص شد بهطورکلي، دوسوم از تصادفات رانندگي به ماشينهاي سواري و تاکسيها مربوط است اما تحقيقات نشان ميدهد تصادفات ماشينهاي سنگين، بهمراتب خطرناکتر و داراي تلفات بيشتري هستند. بر اساس اين گزارش، يک مورد از هر شش مورد مرگ جادهاي مرتبط با ماشينهاي سنگين بوده و اگر اين آمار را بر اساس ميزان کيلومتر پيموده شده بسنجيم، متأسفانه پنج مورد از شش مورد تصادف منجر به فوت در جادهها توسط اتوبوسها، کاميونها و تريلرها ثبتشده است. در همين حال، موتورسيکلتها داراي آماري حدود دو و نيم برابر بيشتر از اتومبيلها در زمينه مرگومير رانندگان و سرنشينان بوده و متأسفانه اکثر افراد کشتهشده در تصادفات رانندگي در داخل شهرها را عابريم پياده تشکيل ميدادند. بر اساس اين گزارش همچنين مشخص شد، دوچرخه، امنترين وسيله حملونقل شهري محسوب شده و در هر يک ميليارد کيلومتر پيمايش مسير با دوچرخه، يک مورد مرگ ناشي از تصادف ثبتشده است. محققان در پايان گزارش خود نتيجه گرفتند که دولتها و مقامات سياستگذار بايد سياستهايي را براي افزايش تعادل جنسيتي در مشاغل که اساساً بر پايه رانندگي هستند، اتخاذ کنند. شواهد نشان ميدهد رانندگي مردان بهمراتب خطرناکتر زنان بوده و منجر به تصادفات بيشتري ميشود. در خاتمه لازم به توضيح است که در اين مطالعات، ميزان درصد بندي جنسيتي در موارد مطالعه شده، بهطور برابر در نظر گرفتهشده است. شرح کامل اين پژوهش و يافتههاي بهدستآمده از آن در آخرين شماره مجله تخصصي پيشگيري از آسيب (journal Injury Prevention) منتشرشده و در اختيار پژوهشگران قرار دارد.