مقایسه جک J4 با پژو پارس اتوماتیک
چرخان/ پژوپارس در ايران از قدمت زيادي برخوردار است و هنوز هم طرفداران خاص خود را دارد که بيشتر بهدليل شتاب بهتر نسبت به رقبا است. اما اين خودرو ديگر پير بنظر ميرسد و بايد جاي خود را به جوانترها بدهد. براي اينکه ببينيم آيا ساير خودروهاي بازار توان رقابت با پژو پارس را دارند، به سراغ يک خودروي چيني با نام جک J4 رفتهايم تا مشخصات اين 2 را با هم مقايسه کنيم تا ببينيم کدام خودروي بهتري هستند. نماينده چيني الاصل يا نماينده فرانسوي الاصل. کمپاني جک را ميتوان يکي از محبوبترين برندهاي رده ارزان قيمت در ايران دانست و در چين نيز جايگاه خوبي دارد. جک J4 يک سدان در کلاس ساب کامپکت است که از سال 1397 در ايران معرفي شد تا شايد بتواند بخشي از بازار را پوشش دهد.پژوپارس را ديگر نميتوان فرانسوي دانست و قطعات اين خودرو توليد چين و ايران هستند اما خيليها باز هم آن را بهتر از خودروهاي چيني ديگر ميدانند. با ما همراه باشيد… نماي بيروني در طراحي جک J4 سعي شده از ساير المانهاي سبد محصولات جک الهام گرفته شود اما اين خودرو در واقعيت نميتواند با ساير خودروهاي همخانواده خود مقايسه شود و از لحاظ ظاهري، جذابيت زيادي ندارد. در نماي بيروني ظاهري کوچکشده از چند خودرو را ميبينيم که تا حدودي طراحي کسل کننده و يکنواخت است. در نماي عقب شرايط بدتر ميشود اما زماني که اين خودرو را در ظاهر با پارس مقايسه ميکنيم، ظاهري مدرنتر دارد اما اين به معناي برتري جک J4 نيست. ظاهر مدرنتر هميشه نميتواند بهتر باشد و پژو پارس که اکنون پير بنظر ميرسد در ظاهر جذابيت بيشتري براي ما ايرانيها دارد. ظاهر پژوپارس جذابيت بيشتري براي ايرانيها دارد کابين جک J4 در بخش طراحي داخلي در همان ابتدا از پژوپارس بهتر خواهد بود و همهچيز در آن زيباتر و چشمنوازتر است. کنسول مياني، ظاهري بروزتر دارد و نظر خريداران را بخوبي ميتواند جلب کند. غربيلک فرمان درست شبيه به ساير خودروهاي جک طراحي شده و خوشدست بودن هم يکي ديگر از ويژگيهاي آن است. پژوپارس اگرچه از داشبوردي جديدتر نسبت به نسل گذشته خود، بهره ميبرد اما در رقابت با جک J4 با اختلاف زيادي شکست ميخورد. در بحث فضاي داخلي، تفاوت بيشتر براي سرنشينان جلو قابل لمس است، فضاي پاي براي سرنشينان جلوي پارس بيشتر از جک است. از لحاظ کيفيت متريال داخلي اگر چه جک J4 متريال خشک و پلاستيکي دارد اما در مقايسه با پارس، جنس مواد بکار رفته در آن بهتر است. کابين جک J4 زيباتر و در عين حال از تکنولوژي بهتري بهره ميبرد تجهيزات نبايد در اين رنج قيمتي، تواقع تجهيزات عجيبو غريبي داشت و تورم باعث شده اين خودروها که در گذشته قيمت زيادي نداشتند، اکنون براي برخي از کارمندان هم دست نيافتني شوند. جک J4 ليست تجهيزات بلندي ندارد و از جمله امکانات اين خودرو ميتوان به 2 کيسههواي ايمني، سيستم کنترل فشار باد لاستيکها، ايموبلايزر، تهويه مطبوع دستي و اتوماتيک، روکش چرمي صندليها، سنسور دنده عقب و کروز کنترل اشاره کرد. در مقابل پارس اتوماتيک نيز تجهيزات مشابهاي دارد و اختلاف چنداني با جک ندارد به همين دليل ميتوان اين خودروها را از لحاظ آپشن، برابر دانست. مشخصات فني جک J4 از موتور 1.5 ليتري و 4 سيلندر با 103 اسب بخار قدرت و 146 نيوتن متر گشتاور بهره ميبرد و يک جعبه دنده اتوماتيک CVT وظيفه انتقال قدرت را برعهده دارد که چندان بينقص نيست و نميتوان آن را گيربکس هماهنگي دانست. پژو پارس اتوماتيک از موتورهاي TU5 ايران خودرو با حجم 1.6 ليتر و توانايي توليد 105 اسب بخار قدرت و 142 نيوتن متر گشتاور را دارد که به يک گيربکس اتوماتيک مجهز شده. اختلاف قدرت اين دو موتور چندان با هم تفاوتي ندارند، و اين ديدگاه کهنه برخي از افراد هست که پارس را بدون رقيب ميدانند. در بحث مصرف سوخت و کيفيت ساخت نيز ميتوان جک J4 را برتر دانست. جک J4 اگر چه کمي در بحث قدرت، ضعيفتر است اما ساير بخشها همانند کيفيت ساخت، مصرف سوخت، موتور جديدتر باعث ميشوند تا ارزش خريد بيشتري داشته باشد. معايب جک J4 خالي از نقص نيست و از مهمترين معايب اين خودرو ميتوان به قدرت نه چندان زياد پيشرانه، بازار دست دوم کم رونق اشاره کرد. در سوي ديگر ميدان، پژوپارس اتوماتيک، معايب بيشتري را در خود جاي داده است که از جمله مهمترين آنها ميتوان به کيفيت ساخت پايين، مصرف سوخت بالا ، قيمت غير منطقي و استهلاک بالا اشاره کرد. کلام آخر جک J4 خودرويي جديدتر و قابل اعتمادتر است که در بحث ايمني، تکنولوژي، کيفيت ساخت و … از پارس عملکرد بهتري دارد در حالي که مردم به خريد خودروي قديمي پژو، ميل بيشتري نشان ميدهند. بنظر ميرسد جک J4 بتواند گزينه بهتري در مقابل پژوپارس باشد.