نگاهی به تاریخچه لوگوی تویوتا
اسب بخار/ کيفيت و دوام اولين خصوصياتي است که با ديدن نشان «تويوتا» به ذهن مي رسد و ما در اين مقاله به بررسي تاريخچه اين کمپاني و لوگوي آن مي پردازيم. خودروهاي کوچک شهري، خودروهاي کار و تجاري، سدان هاي خانوادگي، شاسي بلندهاي آفرود و… تويوتا در تمامي اين رده ها خودرو عرضه مي کند و نکته جالب اين است که تقريباً در تمام اين رده ها يا بهترين است يا يکي از بهترين ها به حساب مي آيد. اين کمپاني چگونه متولد شده و چه تغييراتي داشته است و از همه مهم تر تاريخچه و مفهوم لوگوي اين نشان تجاري، که حالا پنجمين نشان تجاري با ارزش دنياست، چيست؟ نگاهي کوتاه به تاريخچه تويوتا در سال ۱۹۳۹ تويوتا به عنوان يک کمپاني خودروساز تأسيس شد، اما در ابتداي کار تويوتا خودرو توليد نمي کرد. تويوتا در سال هاي نخست در زمينه توليد پارچه و منسوجات فعال بود. در زماني که ژاپن در جنگ با چين تحت فشار قرار گرفته بود، دولت ژاپن اين کمپاني را موظف به توليد خودرو کرد و تويوتا وظيفه ملي تأمين خودروهاي ارتش را بر عهده گرفت. «کيچيرو تويوتا»، پسر مؤسس کمپاني، به اروپا سفر کرد تا چگونگي توليد خودرو و پيچيدگي هاي آن را در قاره سبز بررسي کند. در سال ۱۹۳۵ اولين خودروي تويوتا توليد شد و بعدها نام بلند اين کارخانه، که در حوزه منسوجات فعال بود، به نام کوتاه تويوتا تغيير کرد. اين تغيير نام يک دليل اصلي داشت و دليل اين بود که تويوتا ۸ حرف دارد و عدد ۸ در فرهنگ ژاپن و شرق عدد شانس محسوب مي شود. همچنين تويوتا به عنوان نامي کوتاه و به ياد ماندني گزينه خوبي براي ثبت نشان خودروسازي بود. در جريان جنگ جهاني دوم تويوتا با تمام قدرت مشغول تجهيز ارتش ژاپن بود و متفقين اين مسئله را بررسي کرده بودند که با از بين رفتن اين کمپاني ارتش ژاپن تا حد زيادي تضعيف مي شود. در جريان جنگ برنامه ريزي ها براي از بين بردن تويوتا انجام شده بود و قرار بود بمباراني اين کارخانه را با خاک يکسان کند، اما با پايان يافتن جنگ اين امر محقق نشد و تويوتا به حيات خود ادامه داد. بسياري بر اين باور هستند که در صورت حمله به کارخانه تويوتا اين کمپاني هيچ وقت دوباره شکل نمي گرفت. پس از جنگ جهاني شرايط در ژاپن بسيار سخت شد و کشور با اقتصادي از بين رفته رو به رو بود. در آن سال ها تويوتا بارها در آستانه ورشکستگي کامل قرار داشت اما به هر ترتيب به حيات خود ادامه داد. در ۲ سال تويوتا از حالت رکود خارج شد و شروع به گسترش تحقيقات و محصولات کرد. تا اواخر دهه ۸۰ و اوايل دهه ۹۰ ميلادي، تويوتا ۵۰ ميليون خودرو توليد کرده بود و تنها در داخل ژاپن ۲ ميليون خودرو فروخته بود و اين آمار نشان مي داد موفقيت هاي تويوتا بيش تر و ادامه دارتر مي شوند. در دهه ۹۰ ميلادي تنها مدل هاي ويندام، استيما و آريستو فروش بيش از ۲ ميليون دستگاه را تنها در ۲ سال تجربه کردند و در آغاز هزاره جديد ميلادي کاملاً مشخص بود که موفقيت هاي جديد تويوتا در راه است. آن ها در اين سال ها به مسابقات فرمول ۱ ورود کردند و در زمينه توليد خودروهاي هيبريد پيش گام خودروسازان بودند. شرايط براي تويوتا طوري رقم خورد که در سال ۲۰۱۲ آن ها بزرگ ترين توليدکننده خودرو در دنيا نام گرفتند و در سال ۲۰۱۴ آمار نشان مي داد که تويوتا بيش ترين درآمد را از فروش بين غول هاي خودروسازي کسب مي کند. درحال حاضر، تويوتا سالانه بيش از ۱۰ ميليون دستگاه خودرو توليد مي کند و برند لوکس تويوتا، يعني لکسوس، هم در رده خود در بين بهترين ها قرار مي گيرد. داستان سه بيضي ساده در لوگو در ابتدا برند تويوتا نام مؤسس آن را داشت، اما بعدها نام شرکت از کيچيرو تويودا به تويوتا تغيير کرد و همان طور که گفته شد تويوتا ۸ حرف داشت که عدد شانس در فرهنگ شرق است. کمپاني تويوتا در شهر ناگويا در ژاپن، همان محل تولد کيچيرو تويوتا، تأسيس شد و همچنان در آن شهر قرار دارد. جالب است بدانيد ترجمه نام اين شهر «هشت دايره» مي شود که نشان مي دهد نام اين برند به اين مسئله هم مرتبط است. در نگاه نخست به اين لوگو طراحي آن بسيار ساده به نظر مي رسد، اما بايد گفت يکي از پيچيده ترين نشان هاي تجاري متعلق به تويوتاست. شايعاتي در مورد لوگو وجود دارد که مي گويد طراحي اين نشان به ظاهر ساده ۵ سال طول کشيده است. کمپاني تويوتا در مورد طراحي لوگوي خود توضيح مي دهد که بيضي داخلي اين لوگو نشان دهنده قلب مشتري و کمپاني هستند و اشتراک اين دو بيضي اطمينان و رابطه عميق مشتري و کمپاني را بيان مي کند. همچنين تلفيق اين دو بيضي حرف T را نشان مي دهد که حرف آغازين تويوتاست و شکل کلي لوگو نشان دهنده فرمان خودروست. بيضي بزرگ تر اين لوگو نشان دهنده دنياي پيرامون است که تويوتا را در بر گرفته است. خطوط در اين لوگو ضخامت هاي متفاوتي دارند که اين مربوط به طراحي سنتي خط و نقاشي در ژاپن است. همان طور که خوانديد لوگوي به ظاهر ساده تويوتا مفاهيم عميقي را در بر دارد. اين لوگو افزون بر خصوصيت مهم سادگي ظاهري، يک لوگوي قرينه است که اين ويژگي نکته اي مهم در طراحي لوگوي خودرو به حساب مي آيد. اما نکته رازآلود ديگري هم در مورد لوگوي تويوتا وجود دارد؛ با نگاهي عميق تر به لوگو متوجه مي شويم تمام حروف تويوتا، به صورت پنهان، در داخل اين لوگو وجود دارد. در اين مقاله سعي کرديم به صورت اجمالي تاريخچه و مفاهيم لوگوي تويوتا را بررسي کنيم؛ نشاني که متعلق به يکي از برترين خودروسازان تاريخ است و لوگوي اين برند هم بدون ترديد يک نشان به ظاهر ساده است که پيچيدگي ها و نکات فراوان دارد.