مزدایی که تبدیل به پراید شد!
عصر خودرو/ پرايد بر خلاف ظاهر سادهاش ماجراي پيچيدهاي دارد که شروع توليد آن از کدام کشور بوده است؟ بسياري از افراد تصور ميکنند که اين خودرو نخستين بار توسط کياموتورز توليد شد اما اشتباه است. اين روزهاي خودروي پرايد تقريبا يکي از مهمترين سوژهها در زمينه خودرو شده است. به نوعي ميتوان گفت ماجراي اين خودروي پر حاشيه در بازار ايران تمامي ندارد. از جمله مواردي که اخير نيز بسيار جلب توجه کرد قيمت آن بود که حتي در سال 98 به حدود 70 ميليون تومان نيز رسيد! موردي که همه را متعجب کرد. اما آنطور که به نظر ميرسد قرار است امسال با خودروي پرايد خداحافظي شود هرچند که هنوز بسياري از کارشناسان توقف توليد اين خودرو را کار اشتباهي ميدانند. پرايد در بازار فعلي ارزانترين گزينه صفر کيلومتر محسوب ميشود اما با حذف آن تيبا جايگزين اين خودرو خواهد شد. تقريبا همگي با اتفاقاتي که در طول زمان توليد اين خودرو افتاد تا حدودي آشنا هستيم. اما يک سري نکات جالب در مورد پرايد وجود دارد که قصد داريم در اين گزارش به آنها بپردازيم. ماجراي مزدا 121 در حقيقت خودروي پرايد نخستين بار توسط شرکت ژاپني مزدا به توليد رسيد. مزدا 121 به درخواست شرکت فورد به توليد رسيد زيرا اين دو برند با يکديگر همکاري خوبي داشتند. نسل نخست اين خودرو طي سالهاي 1986 الي 1993 توليد شد. البته لازم به ذکر است که اين خودرو در آمريکا نيز با نام فورد فستيوا توليد و عرضه ميشد. توليد مزدا 121 در سه مدل مختلف تا سال 2002 ادامه پيدا کرد. بنابراين ميتوان گفت اين تصور که پرايد از کره جنوبي آمده کاملا اشتباه است و مبدا اصلي آن ژاپن بود که توليد آن به درخواست يک خودروساز آمريکايي صورت گرفت. پرايد آمريکايي فورد فستيوا يا به نوعي نسخه آمريکايي پرايد از سال 1986 تا 2002 به توليد رسيد. جالب است بدانيد نسخه خاصي از نسل اول فستيوا با نام شوگان مجهز به پيشرانه 3.1 ليتري بود! اما بعدا به دليل ايمني بسيار پايين توليد اين خودرو متوقف شد. فستيوا در ابتدا خودرويي هاچبک بود که روي ناوهاي جنگي آمريکا از آن استفاده ميشد اما به مرور که پاي اين خودرو به شهرها باز شد براي آن صندوق عقب نيز طراحي کردند و نسخه سدان آن نيز به فروش رسيد. به طور کلي اين خودرو در آمريکا هم مانند ايران براي قشرهاي کم درآمد بود اما کيفيت آن تا حد زيادي خوب و مشتريان از خريد آن راضي بودند. توليد توسط کياموتورز توليد فستيوا از سال 1987 از آمريکا به کشور کره جنوبي رسيد و کياموتورز نيز براي آن نام پرايد به معني غرور را انتخاب کرد. اين خودرو تا سال 2000 در شرکت کيا توليد ميشد اما بعد از آن در سال 2001 خط توليد آن به سايپا واگذار شد. سايپا نيز توليد اين خودرو را از سال 1372 انجام داد. خداحافظي با پرايد به نوعي ميتوان گفت تقريبا 27 است که پرايد در ايران به توليد ميرسد و شايد امسال آخرين سال آن باشد. يکي از دلايل اصلي حذف اين خودرو از چرخه توليد نيز به مسائل مرتبط با ايمني استانداردها است. شايد به نظر برسد که ايمني خودرويي مانند پرايد با تيبا که به نوعي جايگزين آن است فرقي نداشته باشد. اما آنطور که کارشناسان اعلام ميکنند تفاوتهايي نيز در ايمني اين دو خودرو وجود دارد و ديگر نميتوان پرايد را بيش از اين حد ايمن کرد. يکي از مسائل مهم نيز در خصوص بحث تصادف با عابر پياده است که بايد طراحي بخش جلويي خودرو به گونهاي باشد که فرد به زير خودرو نرود. در خصوص تست ضربه از کنار خودرو نيز نميتوان بيش از اين مقدار تقويت انجام داد.