سرنوشت خودروهای حذفی در فروردین
دنياي اقتصاد/ با اعلام تيراژ خودروهاي سواري در فروردين مشخص شد توليد هفت محصول که تقريبا همه آنها مونتاژي هستند، متوقف شده است. طبق صورتهاي مالي ارائه شده به بورس ازسوي خودروسازان بزرگ کشور، در نخستين ماه امسال، پژو ۲۰۰۸، تندر-۹۰ (در ايرانخودرو)، چانگان، آريو، دانگفنگ، سوزوکي گرندويتارا و سراتو هيچ توليدي نداشتهاند. در اين بين، به نظر ميرسد توليد برخي از اين محصولات براي هميشه (حداقل تا وقتي تحريم هست) متوقف شده و برخي ديگر همچنان امکان بازگشتشان به خطوط توليد ايرانخودرو، سايپا و پارسخودرو وجود دارد. در بين محصولات حذفي ايرانخودرو در فروردين، توقف توليد دانگفنگ احتمالا بيشتر از ناحيه مشکلات مقطعي تامين قطعات (مختل شدن روند تامين از ناحيه شيوع ويروس کرونا در جهان) است و از همين رو احتمال دارد چندي ديگر دوباره به خطوط توليد اين شرکت برگردد. اين در حالي است که به نظر ميرسد توليد پژو ۲۰۰۸، سوزوکي گرندويتارا و تندر-۹۰ بهطور کامل متوقف شده و اين سه محصول حداقل تا وقتي پاي تحريم در ميان است، امکان توليد نخواهند داشت. مرور آمارهاي توليد در سال گذشته نشان ميدهد توليد ويتارا از مدتها قبل در ايرانخودرو خراسان متوقف شده و دليل آن، عدم ارسال قطعات از شرکت مادر (سوزوکي ژاپن) بوده است. اين شرکت ژاپني از بيم آنکه گرفتار جرايم آمريکاييها مبني بر عدم تبعيت از تحريم خودروسازي ايران نشود، ارتباط خود را با ايرانخودرو به سرعت قطع کرد. ديگر محصول حذفي ايرانخودرو به نام تندر-۹۰ نيز به سرنوشت ويتارا دچار شده، چه آنکه بهدليل تحريم، رنو مدتهاست ارسال قطعات به ايران را متوقف کرده است. از آن سو اما پژو ۲۰۰۸ نيز سرنوشتي مشابه ويتارا و تندر-۹۰ دارد، چه آنکه مدتهاست قطعات آن از سوي شرکت فرانسوي به ايران ارسال نميشود. ايرانخودرو به مدد قطعاتي که حدفاصل خروج آمريکا از توافق هستهاي و برجام و آغاز تحريم، تامين کرد، گويا توانسته بخش قابل توجهي از ۱۶ هزار پژو ۲۰۰۸ ثبت نامي در سال ۹۶ را توليد و تحويل مشتريان دهد. اما به سايپا برويم و ببينيم وضعيت خودروهاي حذفي در اين شرکت به چه شکل است. در اين بين، توليد سراتو قطعا و براي هميشه در سايپا متوقف شده، چه آنکه مسوولان اين شرکت مدتها پيش رسما پايان ميهماني اين محصول کرهاي در خطوط توليدشان را اعلام کردهاند. ديگر محصول سايپا به نام آريو اما احتمالا باز هم شانس توليد در اين شرکت را خواهد داشت، درست مانند چانگان. در واقع به نظر ميرسد اين دو محصول نيز مانند دانگفنگ ايرانخودرو گرفتار اختلال مقطعي تامين قطعات شدهاند. از هفتهها پيش بهدليل گسترده شدن ويروس کرونا در جهان، تامين قطعات به مشکل خورده است. در واقع ازآنجاکه بهويژه پروازها از مبدا چين و به مقصد اين کشور قطع شده، تامين قطعات محصولات چيني خودروسازي کشور نيز مختل است. از همين رو احتمالا توقف توليد امثال آريو، دانگفنگ و چانگان با همين ماجرا در ارتباط است و با رفع اختلال موردنظر، اين محصولات احتمالا به خطوط توليد خودروسازان باز خواهند گشت.