مهر/ رئيس سازمان استاندارد، با اشاره به توقف توليد پرايد گفت: اين خودرو در بسياري از کشورها استفاده ميشود اما در مقررات آمده است که اين خودرو نبايد از شهر خارج شود چرا که خودرويي درون شهري است.
نيره پيروزبخت، رئيس سازمان ملي استاندارد ايران امروز، يکشنبه ۱۴ ارديبهشت در برنامه صبحگاهي شبکه دو درباره نظارت سازمان ملي استاندارد بر کالاهاي بهداشتي که در مراکز مختلف عرضه ميشود، گفت: سازمان ملي استاندارد فعاليتهايي از قبل براي اقلام مرتبط با بهداشت و سلامت مردم داشته و البته در مورد بيماري کرونا، مسئوليت نظارت بر کالاها بر عهده وزارت بهداشت است و البته سازمان ملي استاندارد وظيفه تدوين استانداردهاي ملي کشور را برعهده دارد و عضوي از سازمان بينالمللي استاندارد است.
وي افزود: ما بر مبناي قوانين و مقررات موجود در اين سازمان يک سري استانداردها را از قبل تدوين کرديم؛ اما با اين حال در روزهاي کرونايي با پديدههاي جديدي روبهرو شديم که نياز است تمرکز ويژهاي براي پيشبيني استانداردهاي جديد داشته باشيم.
پيروزبخت با اشاره به تدوين استانداردهايي که متناسب با اقلام بهداشتي کرونا است، گفت: بايد بگويم با توجه به شرايطي که سازمان بهداشت به ما توصيه کرده است و با همکاري دانشگاه علوم پزشکي استانداردهايي را در مورد دستگاههاي تنفسي، پوشاک حفاظتي، دستکشها، پوشاک جراحي، تجهيزات الکتريکي پزشکي، شويندهها تدوين کرديم که روي پورتال سازمان در دسترس است.
وي اظهار داشت: يکي از اولين اقداماتي که انجام داديم اين بود که اين استانداردها را در اختيار همه قرار داديم.
پيروزبخت تاکيد کرد: علاوه بر اين با توجه به شرايط بيماري کرونا و نياز مردم به اقلامي نظير ژل، دستکش، الکل و ماسک اقدامات جديدي را انجام داديم که براي مثال استاندارد الکل خالص ۹۶ درصد را تدوين کرديم و البته براي ضدعفوني کردن از الکل ۷۰ درصد استفاده ميشود که نيازي به استاندارد جديد نيست و همان الکل ۹۶ درصد کمي رقيق ميشود.
وي اظهار داشت: در حقيقت تهيه الکل ۹۶ درصد که در بازار توزيع ميشود مشمول استاندارد است و همه بايد آن را رعايت کنند در حالي که الکل ۷۰ درصد مشمول استاندارد نيست.
رئيس سازمان ملي استاندارد ايران خاطرنشان کرد: ما ۴۰ واحد توليدي الکل در سراسر کشور داريم، ۳۴ واحد علامت استاندارد را از ما گرفتند و مابقي نيز در دست اقدام است. براي اين کار ۲۷۱ نمونه از الکلهاي ۹۶ درصدي را آزمايش کرديم که ۲۳۵ مورد مورد قبول بود و ۳۶ مورد رد شد.
پيروزبخت در پاسخ به سوال مجري برنامه مبني بر سختگيري سازمان استاندارد براي خودروهاي توليدي در کشور براي جلوگيري از حوادث جادهاي گفت: درباره همه حوادثي که رخ ميدهد بايد تمام مؤلفههاي حادثه را درنظر بگيريم، به اعتقاد بنده خودرو مؤلفه مؤثري است؛ اما عدم رعايت قوانين و مقررات رانندگي و فرهنگ رانندگي نيز تأثير بهسزايي دارد.
وي گفت: براي مثال خودرو پرايد در خيلي از کشورهاي ديگر استفاده ميشود؛ اما در مقررات آن کشور آمده است که اين خودرو نبايد از شهر خارج شود؛ در حالي که اگر چنين مسئلهاي در قانون ما پيش بيني ميشد، از بسياري از حوادث رانندگي جلوگيري ميشد.
پيروزبخت ادامه داد: پرايد خودرو درون شهري است و بيشترين ناايمني آن در جادهها ديده شده است و البته اکنون استانداردهاي جديدي درنظر گرفته شد و توليد پرايد متوقف شده است؛ اما با اين حال بايد باز هم مراقب ديگر توليدات باشيم.
اين مقام مسئول در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينکه عدهاي ميگويند پروانه استاندارد خريدني است، گفت: به هيچ وجه اينطور نيست؛ بلکه سازمان ملي استاندارد به عنوان يک سازمان نظارتي و حاکميتي وارد چنين خلافي نميشود چرا که اگر يک کارخانه توليدي بخواهد با پرداخت پول پروانه استاندارد دريافت کند از طريق کارشناسان طرح کنترل بازار رصد ميشود و نقص در توليد پنهان نميماند.
رئيس سازمان ملي استاندارد خاطرنشان کرد: موضوع ديگري هم وجود دارد و آن هم اين است که عدهاي دريافت کارمزد خدماتي سازمان را به عنوان پرداخت پول براي دريافت استاندارد تداعي کنند.
وي در مورد اينکه آيا تاکنون پروانه شرکت متخلفي را باطل کرده است يا خير، گفت: البته نميتوان نام آن واحدهاي توليدي را برد اما اگر خاطرتان باشد چند سال پيش تمرکز ويژهاي بر شرکتهاي توليدکننده مواد لبني داشتيم و مجوزهايي در اين زمينه باطل شد.
به گفته پيروزبخت، همچنين در بازرسي از شرکتهاي آب معدني تعدادي از پروانهها باطل شد. براي مثال چندماه پيش يک شرکت توليدکننده الکل را نام برديم. طبيعتاً خط توليد آن کالا توقيف ميشود تا زير نظر ما دوباره مجوز متناسب را دريافت کنند.
پيروزبخت در مورد کالاهايي که در گمرک مانده است و تاريخ انقضا آن ممکن است بگذرد گفت: اگر کالايي باشد که بلافاصله پس از ترخيص مورد استفاده قرار ميگيرد، مانند لاستيک، برايمان مهم است که چه قدر از تاريخ انقضا آن در گمرک مانده است اما روند ترخيص کالاهاي ديگري که به عنوان حد واسط يا مواد اوليه است کمي متفاوت است.
بازار