logo
برگزیده
خودرو

اتمام حجت دیرهنگام وزیر صنعت با خودروسازان

منبع
فارس
بروزرسانی
اتمام حجت دیرهنگام وزیر صنعت با خودروسازان
فارس/ وزير صنعت، معدن و تجارت از ارائه پيشنهاد اخذ ماليات از سود خريداران خودرو به وزارت اقتصاد خبر داد و با خودروسازان براي رفع آشفتگي بازار و اصلاح جدي نحوه ثبت نام متقاضيان در سايت فروش اين شرکتها اتمام حجت کرد. رضا رحماني ,وزير صنعت مديران دو شرکت بزرگ خودروسازي کشور را به شوراي معاونان اين وزارتخانه فراخواند و با آنها اتمام حجت کرد. وي با تاکيد بر ضرورت مديريت تقاضاي خودرو با افزايش توليد از 900 هزار دستگاه به يک ميليون و 200 هزار دستگاه، به مديران دو شرکت ايران خودرو و سايپا دستور داد با تمام قوا و با به کارگيري همه ظرفيت‌هاي موجود براي افزايش توليد 300 هزار دستگاه خودرو در سال ۹۹ اقدام کنند. وي تاکيد کرد: خودروسازي کشور براي دستيابي به اهداف مدنظر افزايش توليد، نيازمند يک کار جهادي هستند و بايد براي مردم شفاف سازي کنند، عامل آشفتگي بازار کيست و منافع چه کساني از اين اتفاق تامين مي شود که به آن دامن مي‌زنند. وي افزود: در طول سال ۹۸ اقدامات اساسي براي اصلاح ساختار صنعت خودروسازي، فروش اموال غير مولد، اصلاح روابط با قطعه سازان و پاي‌بندي به تعهدات در دستور کار قرار گرفت ولي بحث واگذاري آنچنان که بايد پيش نرفته است و انتظار دارم در سريع ترين زمان ممکن گزارشي از روند اقدامات ارائه شود. رحماني با اشاره به تاکيدات اخير مقام معظم رهبري در خصوص خودروسازي کشور، اضافه کرد: ايشان تکليف ما را براي رعايت برخي الزامات در مورد اين صنعت به ويژه در شاخص‌هاي کمي و کيفي تعيين نموده اند و وزارت صمت براي تامين حقوق مردم با کسي تعارف ندارد. وي تصريح کرد: علاوه بر ضرورت بررسي دقيق عوامل ايجاد آشوب در بازار خودرو، مديران خودروسازي بايد نسبت به اصلاح جدي نحوه ثبت نام متقاضيان در سايت هاي فروش خودروسازان و شفاف سازي روند جاري با تمام ظرفيت هاي ممکن براي اعتماد سازي ميان آحاد مختلف جامعه گام بردارند. مردم بايد مطلع و مطمئن باشند که در بروز برخي آشفتگي هاي اخير بازار خودرو، خودروسازان منافع خاصي نداشته و حتي متضرر نيز مي‌شوند. وزير صنعت، معدن و تجارت تاکيد کرد: همزمان با اصلاح فرايندهاي فروش، موضوع افزايش توليدات با جديت تمام در دستور کار قرار گيرد و ضرورت دارد خودروسازان به گونه‌اي شفاف عمل کنند که نتايج اقدامات براي مردم ملموس و مورد حمايت آنها قرار گيرد و به طور مستمر اقدامات انجام شده به مردم گزارش شود. برنامه ريزي براي فعاليت قطب جديد خودروسازي در کشور رحماني گفت: وزارت صمت براي پر کردن فاصله موجود در روند عرضه و تقاضا، بحث راه اندازي قطب جديد خودروسازي و احياي توان توليدي واحدهاي خودروسازي غيرفعال را پيگيري مي‌کند و حتما جلوي هرگونه جوسازي را خواهيم گرفت و روند موجود را متوقف خواهيم کرد. وي افزود: مقام معظم رهبري اخيراً به عناوين مختلف از صنعت خودروسازي نام برده اند که بايد هر يک از دستورات و موارد مورد نظر ايشان، احصا و مورد پيگيري و اقدام جدي خودروسازان قرار گيرد. رحماني ادامه داد: هم اکنون بر خلاف ساير کشورها که به واسطه شيوع کرونا، صنعت خودروساز در سطح دنيا دچار رکود شده است، در کشور ما تقاضاي بازار افزايش يافته که علاوه بر غير عادي بودن شرايط، نيازمند اقدام عاجل در افزايش ميزان توليدات و تعديل شرايط موجود است. وزير صنعت، معدن و تجارت تصريح کرد: اين صنعت با وجود تلاش‌هاي صورت گرفته در طول يک سال گذشته، به سبب و برخي خبرسازي هاي منفي از سوي افراد سودجو و حاشيه سازي‌هاي تعدادي از واردات چي‌ها، انتظارات تورمي و همچنين حرکت نقدينگي جامعه به سوي آن، دچار چالش جدي شده است که فقط مي توان با شفاف سازي از اين بحران عبور کند. برخورد جدي با قيمت سازي‌هاي کاذب رحماني گفت: به عنوان نمونه اقدام برخي سايت هاي فروش خودرو در قيمت سازي هاي کاذب و هيجاني از مواردي است که در بروز اين شرايط موثر بوده که با هماهنگي دادستاني کل کشور حتماً با آنها برخورد خواهيم کرد. وي افزود: يکي از ضروريات توسعه اين صنعت توجه به تجربيات موفق ساير کشورها روي موضوع پلت فرم مشترک و موتور مشترک در توليدات است که مي‌تواند در عمل به کاهش قيمت تمام شده محصولات نيز بينجامد که هنوز اقدامات لازم با وجود تاکيدات سال گذشته عملياتي نشده و عملکرد خودروسازان کافي نبوده است. ضرورت اخذ ماليات از حاشيه سود ماليات وزير صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: يکي از راهکارهاي پيشنهادي ما براي کنترل حاشيه بازار خودرو که به وزارت اقتصاد نيز ارائه شده و روي اتخاذ اين تصميم پافشاري نيز مي‌کنيم، اخذ ماليات از مابه التفاوت قيمت خودرو از درب کارخانه تا بازار آزاد خودرو است، البته در اين خصوص بايد تمهيدات مناسب نيز اتخاذ شود که ما با جديت دنبال تحقق اين امر هستيم. رحماني تاکيد کرد: صنعت خودرو نيازمند اجراي برنامه هاي دراز مدت و موثرتر است و بايد با اجراي کامل و دقيق برنامه‌هاي تعريف شده از سوي وزارت صنعت براي هميشه از مشکلات موجود عبور کنيم. وي با اشاره به بيانات رهبري در خصوص ظرفيت هاي بزرگ کشور در صنايعي مثل هوا و فضا و اينکه ساير صنايع به ويژه صنعت خودروسازي بايد از آن الگو بگيرند، تصريح کرد: فرمايش ايشان به صورت ويژه متوجه به کارگيري فناوري‌هاي نوين در صنعت خودروسازي است و اين صنعت نيازمند توجه جدي به بخش علمي، دانشگاهي و جذب نخبگان بوده و اين اقدامات مي‌تواند اثرات بزرگي در آينده اين صنعت داشته باشد. رحماني تاکيد کرد: صنعت خودروسازي در سال جهش توليد نيازمند يک قرارگاه اختصاصي است چرا که اين موضوع قابل پذيرش نيست که هنوز برخي خودروهاي ما ارزبري داشته باشند و در شرايط خاص کشور در تامين ارز، براي ما چالش ايجاد کنند. رحماني در پايان با اشاره به اقدامات گسترده و موفقيت هاي وزارت صمت براي کنترل بازار انواع اقلام کالايي و مايحتاج ضروري مردم در طول سال گذشته و به ويژه در ايام پاياني سال و از زمان شيوع کرونا تصريح کرد: عليرغم تمامي محدوديت‌ها و مسائل اين وزارتخانه گام‌هاي استواري در اين راستا برداشت و توفيقات فراواني نيز حاصل شد که نبايد با آشفتگي هاي بازار خودرو همه اين خدمات تحت الشعاع قرار گيرد.
#باهم_شکستش_مي‌دهيم ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره