پراید 67 میلیونی هم خریدار ندارد
فارس/ بازگشت شوراي رقابت به قيمتگذاري خودرو و تاکيد بر لزوم برخورد با دلالان و مسببان گراني خودرو موجب افت 5 تا 20 ميليون توماني قيمت خودروهاي داخلي در بازار شد. بازگشت دوباره شوراي رقابت به قيمت گذاري خودرو و تاکيد مسئولان بر لزوم برخورد با دلال بازي در بازار خودرو باعث افت قيمت هاي نجومي در اين بازار شد. هرچند هنوز هم قيمت خودروها در بازار به نرخ کارخانه نزديک نشده، اما فعالان بازار معتقدند شروع اين اتفاق مي تواند عاملي براي ادامه افت قيمتها باشد. در عين حال تاکيد مسئولان وزارت صنعت و سازمان حمايت بر خودداري مردم از خريد خودرو تا زماني که قيمتها کاهش يابد نيز باعث شده تا بازار با رکود سنگين مواجه شود. در اين شرايط مردم همچنان منتظر کاهش قيمتها هستند و تقريباً معامله اي در بازار صورت نمي گيرد. سعيد موتمني رئيس اتحاديه فروشندگان خودرو در اين مورد به خبرنگار فارس گفت: بازار خودرو از ديروز تا به حال روي آرامش به خود ديده و قيمتها نيز روندي کاهشي دارند. وي پيش بيني کرد روند کاهش قيمت ها در بازار خودرو طي روزهاي آينده نيز ادامه داشته باشد. * پرايد 67 ميليوني هم خريدار ندارد موتمني با بيان اينکه قيمت پرايد در روزهاي گذشته تا 90 ميليون تومان نيز بالا رفته بود، افزود: در حال حاضر قيمت سايپا 131 در بازار به 72 ميليون تومان رسيده و البته براي اين قيمت هم مشتري وجود ندارد و حتي کسي حاضر به خريد اين خودرو با قيمت 67 ميليون تومان هم نيست. وي تصريح کرد: کاهش 20 ميليون توماني قيمت سايپا 131 در مورد سايپا 111 نيز اتفاق افتاده و در حال حاضر اين خودرو هم تقريباً هم قيمت سايپا 131 در بازار عرضه مي شود. وي با بيان اينکه قيمت برخي خودروهاي داخلي نيز در بازار 5 و يا 10 ميليون تومان کاهش يافته است، گفت: پژو 405 نيز که قيمتش در بازار تا 150 ميليون تومان بالا رفته بود امروز با قيمت 127 ميليون تومان عرضه شد که البته با همين قيمت هم مشتري براي خريد وجود ندارد. به گفته موتمني، قيمت تيبا نيز در بازار با افت 10 ميليون توماني به 80 ميليون تومان رسيده است. وي تصريح کرد: پژو پارس هم با کاهش 7 ميليون توماني قيمت در بازار روبرو شده و امروز با قيمت 143 ميليون تومان عرضه مي شود. * بازار خودرو کساد است علي ملااحدي، يکي ديگر از فعالان بازار خودرو نيز در مورد وضعيت بازار به خبرنگار فارس گفت: در حال حاضر مراجعه کننده اي براي خريد خودرو در بازار نداريم و همه منتظر اجرايي شدن دستورالعمل جديد شوراي رقابت براي قيمت گذاري خودرو هستند. وي افزود: مردم منتظرند ببينند سازمان حمايت و نهادهاي نظارتي چه برخوردي با دلالان و سوداگران بازار خودرو مي کنند. رضا شيوا، رئيس شوراي رقابت با تشريح جزئيات دستورالعمل قيمت گذاري خودرو توسط اين شورا، به فارس گفته بود: خودروسازان در برخي بخشهاي غير توليدي سرمايه گذاري کردهاند که اين موضوع نبايد بر قيمت خودرو سرشکن شود. در عين حال در شرايط فعلي صنعت خودرو با مشکل تحريمها رو به رو است و با توجه به اين که توليد خودروها بين 20 تا 30 درصد ارزبري دارد، خودروسازان براي تهيه ارز با مشکلاتي رو به رو هستند که براي کمک به اين موضوع، هزينه معاملات را براي خودروسازان در نظر گرفتيم. وي توضيح داد: يکي ديگر از مسائلي که مطرح شد، اين است که خودروسازان ميگفتند سبد بانک مرکزي در مورد خودروهاي مختلف به روزرساني نشده، يعني سبدي که نشان دهنده همه هزينههاي توليد يک خودرو از جمله دستمزدها، هزينه ارزي و قطعات است، به روز رساني نشده که در اين مورد وزير صنعت از خودروسازان خواست تا اطلاعات مربوطه را به شوراي رقابت ارائه دهند تا ما با ارائه آن به بانک مرکزي از مسؤولان بانک مرکزي بخواهيم که سبد هزينهها را به روزرساني کنند. شيوا با بيان اين که فعلا تعيين قيمت خودرو بر اساس سبد قديم نيز قابل انجام است، گفت: تا سه ماه ديگر اگر تغييري در سبد هزينهها ايجاد شود ميتوانند آن را در قيمت خودرو لحاظ کنند.