خداحافظی با رنو مگان؟
ايران جيب/ رنو پس از اولين زيان خود در ده سال گذشته، برنامهاي براي کاهش هزينهها اعلام کرده که گفته ميشود با اجراي آن توليد چند مدل مشهور اين کارخانه متوقف خواهد شد. رنو قصد دارد دو ميليارد يورو (حدود دو ميليارد و ۲۰۰ ميليون دلار) در هزينههايش صرفهجويي کند و براي اين کار خود را براي کاهش تعداد مدلهايش آماده ميکند. خبرگزاري رويترز از قول منابعي در داخل کارخانه گزارش داده که دو مينيون سنيک و اسپاس و سدان تاليسمان از جمله مدلهايي هستند که توقف توليد آنها در حال بررسي است. هر دو مينيون کارخانه فرانسوي، زماني از پرفروشترين مدلهاي رنو بودند، اما با محبوبيت ماشينهاي شاسيبلند در بازار، فروش آنها کم شده است. خبرگزاري رويترز گزارش داده که به جاي اين دو مدل، نسل جديد شاسيبلند قاجار با دو نمونه پنج و هفت نفره به بازار عرضه خواهد شد. هفتهنامه اتواکسپرس هم خبر داده که در پي تحول در رنو معلوم نيست اين کارخانه توليد مدل مگان را ادامه دهد. مگان از سال ۱۹۹۵ تاکنون يکي از محصولات مهم رنو است، اما فروش اين مدل در اروپا از سال ۲۰۱۰ روندي کاهشي داشته و در ده سال گذشته نصف شده است. لورن وان دن آکر، مدير طراحي رنو به اتواکسپرس گفته که کارخانه توجيه اقتصادي سرمايهگذاري در مگان را بررسي ميکند. او ميگويد با اضافه شدن مدلهاي الکتريکي به محصولات رنو بعضي از مدلها بايد حذف شوند و مگان در بازاري فروخته ميشود که به شدت تحت فشار است. گروه خودروسازي رنو به همراه زيرمجموعههايش داچيا، رنو-سامسونگ، لادا و آلپين بين ۴۵ تا ۵۰ مدل مختلف توليد ميکند. رقيب فرانسوي رنو، گروه پياساي، شش سال پيش در اقدامي مشابه تعداد مدلهايش را در سه زيرمجموعه خود پژو، سيتروئن و دياس از ۴۵ مدل به ۲۶ مدل کاهش داد.