سیستم دو دیفرانسیل مانع سُر خوردن خودرو میشود؟
خودروکار/ خودروهاي داراي سيستم انتقال نيروي دو ديفرانسيل به اين شکل عمل ميکنند که بر خلاف ديفرانسيل عقب يا جلو، اين خودروها نيروي موتور را به هر دو محور جلو و عقب منتقل ميکنند. در خودروهاي مدرن يک خودرو همواره در حال سنجش ميزان نيروي لازم براي چرخش هر چرخ است و به همان نسبت نيروي موتور را بين چهار چرخ پخش ميکند. در اين خودروهاي All Wheel Drive، اگر سيستم بفهمد که يکي از چرخها چسبندگي خود را با زمين از دست داده است و به اصطلاح هرز ميچرخد، قدرت منتقل شده به آن چرخ را ميکاهد و به ساير چرخها که با زمين تماس دارند منتقل ميکند. اين يک سيستم بسيار کار آمد براي حرکت بر روي جادههاي برفي، خيس و ناهموار است. اما نکته کليدي اينجا است که اين سيستم هنگامي موثر واقع ميشود که تايرها با سطح زمين چسبندگي داشته باشند. هنگامي که چسبندگي يک چرخ از بين برود، اين سيستم نيرو را به ساير چرخها منتقل ميکند. حال تصور کنيد که در يک هواي برفي، سطح جاده بسيار لغزنده است و تايرها چسبندگي مورد نياز خود را با سطح جاده از دست ميدهند. در اين صورت حتي سيستم دو ديفرانسيل هم نميتواند کار چنداني براي شما انجام شود و مانع ليز خوردن خودرو بر روي برف شود. انتقال نيروي دو ديفرانسيل براي حرکت بر روي جادههاي لغزنده و ناهموار بسيار کارآمد هستند اما هنگام يخبندان و برف زياد نميتوانند کمک چنداني به توقف خودرو شما کنند. در نتيجه در هواي برفي و جادههاي لغزنده، خودرو شما هرچقدر هم پر قدرت و مدرن باشد بايد جوانب احتياط را به خوبي رعايت کنيد.