معرفی یما T80، کراس اوور جدید بازار ایران
اسب بخار/ پيش تر در معرفي مدل هاي T60 و T70 برند «يما»، به معرفي اين برند و مدل هاي آن پرداختيم و در اين مقاله «يِما T80» را معرفي و بررسي مي کنيم. يما T80 از سال ۲۰۱۷ حضور خود را در بازار چين آغاز کرد؛ يعني درست پس از اين که کمپاني با T70 روند خوبي را تجربه کرده بود و مي خواست با اين مدل دوباره فروش خوبي داشته باشد، اما به طور کلي اين مدل نتوانست انتظارها را برآورده کند و فروش اين خودرو از T70 در بازار چين پايين تر بود. بررسي طراحي بدنه در يِما T80 با عرضه مدل “T70″، کمپاني يما فروش متوسط بازار چين را داشت و به دنبال رسيدن به رتبه هاي بالاتر در فروش بود. در اين کلاس نام «هاوال H6» هميشه جزء بهترين ها بود. پس کمپاني يما تصميم گرفت خودروي جديدش را براساس الگوي هاوال H6 بسازد. با نگاهي به اين خودرو متوجه شباهت زياد اين خودرو به هاوال H6 مي شويم. اين يعني يِما دوباره در اين مدل هم از يک خودروي چيني ديگر الگوبرداري کرده است. البته در طراحي چراخ هاي اين خودرو شباهت هايي به طراحي «ب ام و» هم ديده مي شود. در نماي جلوي خودرو جلوپنجره بزرگي را مي بينيم که با خطوط افقي باريک کرومي، شکل جذابي دارد و نشان يما در وسط و به موازات همين خطوط قرار گرفته است. خطوط طراحي در سپر و کاپوت طوري قرار گرفته اند که خودرو عضلاني تر به نظر مي رسد. با بررسي خطوط مي توان گفت يما T80 در جزييات تفاوت هاي زيادي را با هاوال H6 دارد، اما شباهت آن ها غيرقابل انکار است. همان طور که گفته شد چراغ ها با الهام از چراغ هاي ب ام و طراحي شده و چراغ هاي روز به صورت L در بالاي چراغ قرار گرفته است. در پايينِ سپر طرح لانه زنبوري را در دو طرف مي بينيم و مه شکن ها در فرورفتگي بالاي اين طرح لانه زنبوري قرار گرفته است. مشابه مدل هاي T60 و T70 در اين مدل هم قطعات پلاستيکي مشکي را مي بينيم که پايين سپر قرار گرفته است و دور تا دور خودرو را مي گيرد. قطعات نقره اي رنگ در پايين سپرهاي عقب و جلو و در پايين درها، تلفيق رنگ خوبي را با خطوط کرومي کنار پنجره ها و روف رک به وجود آورده است. يما T80 از همان پلتفرمي بهره مي برد که در مدل T70 به کار رفته بود و ۴۶۵۰ ميلي متر طول، ۱۸۳۵ ميلي متر عرض و ۱۷۱۶ ميلي متر ارتفاع دارد. اين اعداد نشان مي دهد که اين خودرو ابعاد بزرگ تري را نسبت به T60 و T70 دارد. در نماي کناري اين خودرو طراحي ساده را با کم ترين پيچيدگي خطوط مي بينيم و جز تقعر در قسمت پاييني درها نکته خاص ديگري ديده نمي شود. طراحي ساده کناري، اين خودرو را کاملاً از هاوال H6 متمايز مي کند، چراکه در هاوال تعداد و پيچيدگي خطوط بيش تر بود. در عقب خودرو شباهت هاي اين خودرو با هاوال به حداکثر مي رسد و بهجز برجستگي بيش تر در چراغ هاي عقب H6، ديگر عناصر طراحي بسيار به هم نزديک هستند. دو چراغ در عقب با خطي کرومي به هم متصل شده اند و در بالاي اين خط نشان يما نوشته شده است. دو خروجي اگزوز در دو طرف قسمت نقره اي رنگ سپر قرار گرفته که خروجي سمت چپ فقط جلوه ظاهري دارد و خطوط طراحي عقب طوري در امتداد و موازي با چراغ ها قرار گرفته اند که پلاک در يک فرورفتگي قرار مي گيرد. از ميان سه کراس اوور يما، که قرار است به بازار ايران بيايند، به نظر مي رسد T80 از نظر طراحي نماي بيروني جذاب ترين مدل اين نشان باشد. بررسي طراحي داخلي و امکانات T80 جذابيت طراحي در داخل هم ادامه پيدا مي کند و درون خودرو با يک طراحي مدرن، و البته الهام گرفته از خودروهاي ديگر، طرف هستيم. خروجي هاي تهويه شبيه به مدل هاي مرسدس بنز طراحي شده و تلفيق رنگ ها در طراحي هم از مرسدس الگوبرداري شده است. سيستم اطلاعات و سرگرمي به وسيله صفحه نمايش لمسي در وسط و در بالاي سه خروجي تهويه قرار گرفته است و جلوآمپر، به صورت تمام ديجيتال، اطلاعات خودرو و سفر را در اختيار راننده قرار مي دهد. روي فرمان بسياري از امکانات مثل دسترسي به سيستم صوتي قابل کنترل است و سيستم تهويه اتوماتيک از پايين و در جلو دسته دنده قابل تنظيم است. در طراحي داخلي اين خودرو ترکيب رنگ هاي قهوه اي روشن، مشکي و نقره اي جذابيت خاصي را به داخل خودرو داده است. ترکيبي که در تمام رودري هاي خودرو رعايت شده و مي توان گفت اين مدل از نظر طراحي داخلي هم از ديگر مدل هاي يما جذاب تر است. با توجه به ابعاد نسبتاً بزرگ اين خودرو در عقب و قسمت بار، فضاي خوبي را داريم و با خواباندن صندلي هاي عقب، فضاي بار بسيار خوبي در خودرو فراهم مي شود. از نظر ميزان فضاي داخلي، يما T80 به عنوان يک کراس اوور پنج نفره فضاي قابل قبولي را ارائه مي دهد. کامل ترين نمونه يما T80 به امکاناتي مانند سنسور نور و باران، چهار کيسه هوا، ترمز پارک برقي، اتوهلد، سيستم کنترل پايداري، سنسور پارک جلو و عقب، دوربين جلو و عقب، جلوآمپر ديجيتال، فرمان کمکي برقي، کروزکنترل، صندلي برقي راننده، سقف پانوراميک، تريم داخلي چرم مصنوعي، نمايشگر لمسي، بلوتوث، تهويه الکتريکي دستي، استارت دکمه اي، سنسور باد لاستيک و… مجهز است. يِما T80 از نظر امکانات و طراحي داخلي، خودروي مناسبي در رده قيمتي خودش ارزيابي مي شود و از اين نظر مي تواند مشتريان زيادي را در بازار ايران به خود جذب کند. البته بايد ديد اين خودرو با چه نسخه و چه آپشن هايي به بازار ايران خواهد آمد. بررسي پيشرانه يِما T80 مدل T80 در ابتدا با موتور ۱٫۵ ليتري توربو عرضه شد. قدرت اين پيشرانه توسط جعبه دنده دستي ۵ سرعته به چرخ هاي جلو مي رسيد، اما در مدل ۲۰۱۸ اين خودرو موتور ۲ ليتري توربو را مي بينيم که با جعبه دنده دوکلاچه ۶ سرعته هماهنگ مي شود. اين پيشرانه ۴ سيلندر توربوشارژ ميتواند حداکثر ۲۰۱ اسب بخار در ۵۶۰۰ دور در دقيقه و ۲۸۰ نيوتنمتر گشتاور را در دورهاي ۲۰۰۰ تا ۴۵۰۰ توليد کند. بررسي عملکرد T80 در بازار چين و پيش بيني بازار اين خودرو در ايران در اولين سال عرضه اين خودرو با توجه به اين که دو ماه از سال فروشي براي اين مدل وجود نداشت، با فروش ۸۰۶۷ دستگاه، يما T80 در رتبه ۱۶۰ کلاس خود قرار گرفت و به نظر مي آمد اين خودرو بتواند آمار رو به رشدي را داشته باشد. اما آمار فروش در سال ۲۰۱۸ براي اين خودرو نزولي شد و در سال ۲۰۱۹ به حداقل خود رسيد. يما با مجموع فروش ۱۶۶۵ دستگاه در سال ۲۰۱۹ رتبه ۴۹۶ را در بازار چين به دست آورد که اصلاً آمار راضي کننده اي براي اين کراس اوور نيست. حال به اين نتيجه مي رسيم که اين نشان در تمام مدل هايش در بازار چين فروش جالبي ندارد و شايد دليل ورود اين خودروها به ايران بالا بردن آمار فروش اين نشان باشد. اگر قيمت اقتصادي يما را در تمام مدل هايش به عنوان يک امتياز مثبت در نظر بگيريم، از نظر ويژگي هاي ديگر، مدل هاي اين نشان نمره قبولي در بحث فروش حداقل در چين را نگرفته اند. مثل ديگر مدل هاي يما، از اين خودرو هم مطالبي در سايت هاي روسي منتشر شده که نشان مي دهد اين خودرو در بازار اين کشور حضور دارد، اما آماري از فروش خارج از چين يما در دسترس نيست. يما T80 در نسخه هاي مختلف از ۱۰۹ تا ۱۱۶ هزار يوان قيمت گذاري مي شود که اين يعني اين خودرو در بازار ايران قيمت بالاي ۴۰۰ ميليون تومان را خواهد داشت. با توجه به سطح امکانات نسبت به رقيبي مثل تيگو۷ چري، اين خودرو قيمت پايين تري را ارائه مي دهد، اما در نظر داشته باشيد نشان يما نسبت به ديگر نشان هاي چيني داخل کشور، اصلاً شناخته شده نيست و راه سختي براي بازاريابي و فروش اين خودروها در ايران پيشِ روي «ماموت خودرو» است. البته اگر عرضه کننده اين خودرو در بحث خدمات پس از فروش عملکرد خوبي داشته باشد، بعيد نيست نشان ناشناخته يما با فروش پايين در چين بتواند در ايران فروش خوبي را تجربه کند.