اسب بخار/ نمی توان انکار کرد که «بوگاتی» یکی از گران ترین و خاص ترین خودروسازان جهان است. معمولاً فقط افراد ثروتمند از پس هزینه های خودروهای این شرکت برمی آیند.

شما در طول عمر خود شاید شانس بسیار کمی برای دیدن یک بوگاتی داشته باشید. بوگاتی آن قدر گران قیمت و پرهزینه است که برندهایی همچون «فراری» و «لامبورگینی» در مقایسه با آن ارزان به نظر می رسند!
بوگاتی نه تنها قیمت های بالایی بر روی محصولاتش می گذارد، بلکه هزینه های نگهداری سنگینی هم دارد. هزینه های نگهداری و سرویس سالانه یک بوگاتی سرسام آور است. به عنوان مثال، یک بار تعویض روغن برای بوگاتی «ویرون» یا «شیرون» بین ۲۰٫۰۰۰ تا ۲۵٫۰۰۰ دلار هزینه می برد، یا چهار حلقه تایرهای مخصوص بوگاتی، که زودتر از آن چه فکرش را می کنید باید تعویض شوند، به طور متوسط ۳۸٫۰۰۰ دلار قیمت دارند. حتماً این واقعیت را شنیده اید که هر کس بوگاتی دارد، نه فقط یک دستگاه بلکه صاحب دو یا سه دستگاه از این خودروست!

یکی دیگر از ویژگی های بارز پیرامون بوگاتی، پلاک های رند و گران قیمتی اند که بر روی این خودرو نصب می شوند. با تمام این صحبت ها، این کمپانیِ اصالتاً فرانسوی پس از جنگ جهانی دوم هرگز نتوانست روی پای خودش بایستد. خاکسترهای به جا مانده از جنگ، آن چنان گریبان بوگاتی را گرفتند که درنهایت، این کمپانی آلمانی «فولکس واگن» بود که به دادش رسید. کمپانی VW از سال ۱۹۹۸ مالکیت کامل بوگاتی را در اختیار گرفت تا نخستین محصول قرن بیست و یکمی این کمپانی در سال ۲۰۰۵ و با نام «ویرون» رونمایی شود. ویرون ۱۶٫۴ در نمایشگاه اتومبیل توکیو ژاپن معرفی شد و اولین خودروی جهان بود که بیش از ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت داشت. هنوز که هنوز است، ویرون یکی از سریع ترین اتومبیل های تاریخ شناخته می شود.

در سال ۲۰۱۵ با تولیدِ در مجموع ۴۵۰ دستگاه ویرون، این خودرو از خط تولید کنار گذاشته شد. هر دستگاه ویرون حداقل به قیمت ۱٫۳ میلیون دلار به خریدارانش فروخته شده بود. خود کمپانی بوگاتی می گوید که نسخه های سفارشی ویرون، گاه تا ۳٫۳ میلیون دلار هم قیمت گذاری شده اند. درحال حاضر، مدل شیرون جای ویرون را گرفته است و همچنان به عنوان یکی از پرهزینه ترین و گران ترین اتومبیل های جهان می تازد.


به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید