پیشنهاد جدید خودروسازان به دولت؛ خودرو را بورسی کنید
دنياي اقتصاد/ با بازگشت شوراي رقابت به قيمتگذاري خودروهاي داخلي، خودروسازان اميد خود براي تغيير سياستگذاري دستوري به فرمول حاشيه بازار را از دست دادند و حالا برخي پيشنهاد جديدي به دولت ارائه کردهاند. بر اين اساس، خودروسازان به دولت پيشنهاد عرضه محصولات خود در بورس کالا را دادهاند. آن طور که دبير انجمن خودروسازان ايران عنوان کرده، در جلسه با حسن روحاني رئيسجمهوري، پيشنهاد شده با توجه به حمايت دولت از بازار سرمايه، بهتر است خودروسازان هم به بورس کالا ورود و محصولات خود را در آن عرضه کنند. به گفته احمد نعمت بخش، دو راه بيشتر براي ساماندهي بازار خودرو وجود ندارد؛ يا بايد فروش خودرو در حاشيه بازار انجام شود يا خودروسازان محصولات خود را در بورس عرضه کنند. وي با بيان اينکه روش عرضه در بورس پيش تر نيز امتحان شده و موفق بوده، تاکيد کرده عرضه خودرو در بورس کالا، رانت ناشي از دو نرخي بودن قيمت را از بين برده و سبب ايجاد شفافيت در بازار خودرو خواهد شد. نعمتبخش به تجربه کاهش قيمت مواد اوليه پس از ورود به بورس، اشاره کرده و گفته که با ورود خودرو به بورس کالا، شفافيت و امکان نظارت دقيق از سوي نهادهاي مسوول، جاي خود را به بحث قيمتگذاري ميدهد و بوروکراسي اداري فعلي براي قيمتگذاري بين شوراي رقابت و ستاد تنظيم بازار نيز ديگر وجود نخواهد داشت. پيشنهاد خودروسازان براي عرضه محصولات در بورس اما چند وقتي است از سوي برخي مسوولان و کارشناسان نيز مطرح ميشود. همين چندي پيش، رئيس قوهقضائيه پيشنهاد داد براي مقابله با رانت در بازار خودرو و کاهش التهاب، خودروهاي داخلي در بورس عرضه شوند. اين در حالي است که دولت با بازگرداندن شوراي رقابت، نشان داد همچنان بهدنبال سياست قيمتگذاري دستوري است. دستورالعملي که شوراي رقابت براي قيمت خودروها اعلام کرد (افزايش ۱۰ تا ۲۳ درصدي قيمت خودروها)، با نارضايتي خودروسازان همراه شد. آنها تاکيد دارند که با توجه به سياست شوراي رقابت، همچنان با زيان در توليد مواجه خواهند بود، بنابراين بهتر است روشي ديگر براي قيمتگذاري در نظر گرفته شود. در حال حاضر با توجه به روزهاي خوش بورس و استقبال مردم از سرمايهگذاري در آن و حمايتهاي دولت در اين مورد، خودروسازان پيشنهاد دادهاند محصولات آنها نيز راهي بورس شود. به نظر ميرسد خودروسازان به اين نتيجه رسيدهاند که با عرضه خودرو در بورس کالا، قيمت محصولات شان نزديک به نرخ بازار تعيين و بنابراين نقدينگي بسيار بيشتري در مقايسه با شرايط فعلي (قيمتگذاري دستوري) جذب خواهند کرد. در حال حاضر به دليل قيمتگذاري دستوري، فاصلهاي زياد بين نرخ کارخانه و بازار خودروهاي داخلي به چشم ميخورد و سود هنگفت ناشي از اين رانت به جيب دلالان و واسطه گران رفته و سر توليدکنندگان بيکلاه ميماند. خودروسازان بسيار تلاش کردند تا نظر مساعد دولت براي قيمتگذاري در حاشيه بازار را جلب کنند، اما موفق نشدند و حالا بهدنبال حضور در بورس کالا براي خلاص شدن از شر قيمتگذاري دستوري هستند.