خودروهای مجهز به گیربکس 6دنده از شهریور تولید می شود
پرشين خودرو/ مدير پروژه پلتفرم ايران خودرو از توليد نخستين خودروهاي مجهز به گيربکس شش دنده دستي با تکيه بر دانش فني ايراني در شهريور ماه خبر داد و گفت: با نصب اين گيربکس مصرف سوخت نبست به گيربکسهاي پنج دنده در سرعتهاي بالا حدود 0.6 ليتر کاهش مييابد. منصور منصوري، يکي از اجزاي مهمي که در خودرو نياز به ارتقا و توسعه دارد را گيربکس دانست و گفت: با توجه به الزامات قانوني جديد، نياز بازار و روند تکنولوژي در گيربکسهاي جديد، طراحي و ساخت گيربکس اتوماتيک و بوميسازي آنها ضروري است. وي افزود: نقشه راه بوميسازي فنآوري توليد گيربکسهاي دستي و اتوماتيک شش دنده با هدف کاهش وابستگي، مصرف سوخت و پاسخگويي به نياز مصرفکنندگان توسط مهندسان ايرانخودرو در دي ماه سال گذشته تدوين شد. منصوري تاکيدکرد: بااعتماد مديرعامل گروه به متخصصان داخلي و توسعه بوميسازي، پروژه راهبردي طراحي و توسعه گيربکسهاي جديد براي خودروهاي سواري به شرکت نيرو محرکه واگذار شد تا در کنار ساير سازندگان داخلي و با بهرهگيري از شرکتهاي دانشبنيان و جهاد دانشگاهي، پروژههاي جديد گيربکس در سطح تکنولوژيهاي روز دنيا در داخل کشور اجرا شود. مدير پروژه پلتفرم ايران خودرو با اشاره به اين که مطابق با نقشه راه گيربکس و پرتفوليوي محصول، دو مدل ديگر از گيربکسهاي شش دنده طراحي و نمونه سازي شد، خاطرنشان کرد: گيربکس شش سرعته دستي در حال حاضر بر روي دنا پلاس توربو شارژ و رانا پلاس نصب شده و در حال گذراندن آزمونهاي مختلف در ايپکو و مرکز تحقيقات ايران خودرو است و بر اساس الزامات استانداردي ايران خودرو حدود 20 تست عملکردي و دوام را بايد پشت سر بگذارند. منصوري خاطرنشان ساخت: کسب تکنولوژيهاي جديد و توليد گيربکس شش دنده متناسب با موتورهاي ايران خودرو، از منظر قيمت تمام شده نيز بسيار مناسب خواهند بود، چرا که در گيربکس شش دنده با ۹۵ درصد داخلي سازي، شاهد قيمتي معادل ۶۵ درصد گيربکس مشابه خارجي خواهيم بود. در خصوص گيربکس AMT اختلاف قيمت داخلي با نمونه خارجي به حدود ۲۵ درصد مي رسد. وي اضافه کرد: گيربکس شش دنده قابليت نصب بر روي اکثر خودروها از جمله خانواده دناپلاس، سمند، پارس، رانا،207 و خودروهاي جديد مانندK132 را دارد و توليد اين گيربکس در شرايط تحريمي و داخليسازي آن کار بسيار ارزشمند و جهادي محسوب ميشود. منصوري افزود: همزمان با طراحي گيربکسهاي شش دنده دستي، طراحي گيربکس نيمه اتوماتيک AMT در دستور کار است. وي پيش بيني کرد: براساس برنامه زمانبندي شده تا پايان امسال گيربکس نيمه اتوماتيک بر روي خودرو رانا پلاس نصب خواهد شد. مدير پروژه پلتفرم ايران خودرو با بيان اينکه در طراحي گيربکس شش دنده از تکنولوژيهاي جديد استفاده شده، کاهش مصرف سوخت، بهبود تعويض دنده و مطلوبيت بيشتر در رانندگي را از ساير مزاياي اين گيربکس برشمرد.