بازار خودرو در انتظار ابلاغ سقف افزایش قیمتها
ايرنا/ بررسي بازار خودروي پايتخت حاکي از تداوم بلاتکليفي خريداران و فروشندگان و همچنين انتظار بازار براي تعيين تکليف ۱۰ درصد افزايش قيمت عنوان شده بر قيمت کارخانهاي خودروها در معاملات است. کارشناسان مي گويند: با سقف قانوني در نظر گرفته شده به ميزان ۱۰ درصد به منظور معامله خودروها در بازار و نمايشگاه هاي خودرو موافقيم و در اين صورت مي توان بازار را کنترل کرد. به گفته آنان، اگر اين مهم اجرايي نشود دوباره مواردي همچون فاصله قيمتي بين خودروهاي کارخانهاي و بازاري، اعلام قيمت هاي سليقه اي از سوي صاحبان خودروها و بازگشت به اوضاع ماه هاي قبل را شاهد خواهيم بود. "سعيد موتمني" رئيس اتحاديه نمايشگاه داران خودرو پايتخت در اين زمينه به ايرنا گفت: در آستانه عيد سعيد فطر بازار حالت نيمه تعطيل دارد، بازار همچنان منتظر ثبتنامهاي خودروسازان و اعلام رسمي قيمتهاست که تاکنون محقق نشده است. وي افزود: اگر صحبتهاي مسوولان وزارت صنعت که اعلام کردند تحويل خودروهاي ثبت نامي جديد از يک روز تا سه ماه اتفاق خواهد افتاد درست باشد، بر کنترل بازار تاثير گذار خواهد بود. موتمني يادآور شد: اعلام افزايش ۱۰ درصدي قيمت ها در نمايشگاه هاي اتومبيل و معاملات تاکنون به صورت رسمي بخشنامه و اعلام نشده است. پيش از اين رييس سازمان حمايت از مصرف کنندگان و توليد کنندگان اعلام کرد: براي انجام معاملات، قيمت خودرو در کف بازار شامل قيمت درب کارخانه به علاوه حداکثر ۱۰ درصد سود خواهد بود و بازرسان اين سازمان نظارت خواهند کرد که هر کجا قيمتي بالاتر از اين ارقام داده شود، به منزله گرانفروشي بوده و با آن مقابله خواهند کرد . موتمني در پاسخ به اين پرسش که آيا در نظر گرفته شدن سقف ۱۰ درصد براي قيمت هاي بازاري به مثابه نوعي قيمتگذاري دستوري در بازار نيست، خاطرنشان کرد: بايد بپذيريم که خودروسازي ايران انحصاري است و وقتي انحصار وجود دارد بايد نظارتي نيز بر آن باشد. اين مقام صنفي بيان داشت: وقتي شوراي رقابت به آناليز قيمت ها پرداخته و قيمت تمام شده خودروها را استحصال کرده، ديگر به معناي قيمتگذاري دستوري نيست. وي ادامه داد: بايد از آنهايي که به شوراي رقابت و قيمتگذاري آن اعتراض دارند پرسيد وقتي سال ۹۷ اين شورا کنار رفته بود و قيمت گذاري ها دستوري وجود نداشت آيا بازار مديريت شد؟ يا فاصله هاي قيمتي کاهش يافت؟ يا توانستند نياز بازار را تأمين کنند؟ رئيس اتحاديه نمايشگاه داران خودروي پايتخت، عرصه مداوم خودروسازان را در کنترل شرايط بازار حائز اهميت برشمرد و گفت: از شهريورماه پارسال شاهد بوديم عرضه خوبي از سوي خودروسازان به بازار انجام نميشود که منجر به فاصلههاي قيمتي و آماده شدن فضا براي سودجويي عدهاي شد تا با قيمت سازي، خودروهايشان را بفروشند. وي تاکيد کرد: هر زمان عرضه خودرو ساز در بازار کم شد هرج و مرج قيمتي در بازار را شاهد بوديم. بر اساس فرمول قيمتگذاري جديد، خودروهاي گروه صنعتي ايران خودرو بطور متوسط ۱۰ درصد و گروه صنعتي سايپا ۲۳ درصد افزايش قيمت خواهند يافت. اما تاکنون افزايش قيمت به تفکيک هر خودرو اعلام نشده است.