چراغهای تطبیق شونده با مسیر در خودرو چیست؟
تسنيم/ همزمان با پيشرفت ساير بخش هاي صنعت خودروسازي روزبه روز تکنولوژي هاي جديدي بر روي آپشن چراغ خودروها نيز توليد و عرضه ميشود، که سيستم چراغهاي تطبيقي خودرو يکي از آنهاست. امروزه سيستمي در چراغهاي جلو برخي خودروها پيادهسازي شده است که ريشه آن را بايد در دهه 50 ميلادي پيدا کنيم. اين سيستم را اگر بخواهيم به طور ساده شرح دهيم، بايد بگوييم که در سر پيچها با گردش فرمان، چراغهاي جلو نيز زاويه ميگيرند تا ديد رو به جلو بيشتر شده و نقاط کور موجود در پيچ نيز در معرض نور چراغها قرار بگيرند. اين سيستم به نام AFS شناخته ميشود که مخفف عبارت adaptive frontlight system به معني چراغهاي جلو تطبيقي است. در خودروهايي که فاقد اين سيستم هستند، در هنگام ورود به پيچ در جاده، چراغ هميشه رو به مستقيم تابيده و بيرون جاده را بيشتر از مسير روشن ميکند. اين عيب خصوصا در مسيرهاي کوهستاني و پيچ و خمهاي مسير ميتواند بسيار خطرناک باشد. اما خودرويي که مجهز به اين سيستم است، در هنگام چرخش و گذر از پيچها عملکرد و ايمني بيشتر و بهتري خواهد داشت. به اين معني که يک موتور کوچک قرار گرفته درون کاسه چراغها با توجه به سرعت خودرو و ميزان انحراف فرمان از خط مرکزي آن، اقدام به چرخش کاسه چراغها ميکند. اين سيستم ميتواند کاسه چراغها را تا 15 درجه به هر طرف بگرداند که در مجموع 30 درجه خواهد بود. کارکرد AFS در خودروها به اين صورت است که درون چراغ جلو، موتورهايي قرار گرفته که لامپ ها و يا LEDها بر روي آن نصب ميشوند. اين موتور باتوجه به اطلاعات دريافت شده از ميزان چرخش چرخ ها از طريق سنسور مورد نظر، لامپ ها و يا LEDهاي نصب شده بر روي خود را ميچرخاند و به اين طريق در پيچ ها که فرمان خودرو ميچرخد، وضعيت اين موتورها هم تغيير ميکند و به اين ترتيب بيش تر فضاي تاريکي که سر پيچ ها وجود دارد با چرخيدن لامپ ها يا LEDها روشن ميشود و اجسام و خودروهايي که در آن ناحيه قرار دارند، قابل رؤيت ميشوند و خطر برخورد با آن ها بسيار کم تر. اين مدل از پرتاب نور در خودروهايي مانند مزدا 3 New و لکسوس GS 460 به کار برده شده است. سيستم Adaptive Front Lighting بسيار هوشمندتر نسبت به AFS رفتار ميکند. به اين صورت که دوربين هاي تعبيه شده در زير آينه هاي کناري، آينه وسط و يا جلوپنجره، خودروهاي محرکي را که در مسير هستند تشخيص ميدهد و پرتاب نور را به گونه اي تنظيم ميکند که باعث کوري موقت راننده اي که در خلاف مسير حرکت ميکند، نشود و همين طور پرتاب نور را براي خودروهايي که در جلوي خودرو و موافق مسير حرکت ميکنند به گونه اي تنظيم ميکند تا بازتاب نور بر آينه هاي کناري و آينه وسط آن، نيافتد و باعث آزار راننده جلويي نشود. اين سيستم پيشرفته هنگام رانندگي در شب، وضعيت پرتاب نور را باتوجه به تشخيص دوربين ها بين دو حالت نوربالا (High-Beam) و نورپايين (Low-Beam)، تغيير ميدهد که اين تغيير حالت ميتواند به طور مجزا بين دو چراغ رخ دهد به اين صورت که ممکن است يک چراغ در حالت نورپايين باشد و چراغ ديگر در حالت نوربالا. علت اين تغييرِ حالت هم روشن کردن حداکثر مسير است، البته بدون اين که راننده اي با نوربالا اذيت شود. اما اين سيستم بيشترين اثر خود را از سرعت خودرو ميگيرد. به اين معني که زاويه کم چرخش که نهايتا برابر با 15 درجه به هر سمت است، براي عبور در سرعتهاي بالا که چرخش خودرو به نسبت طول مسير کم است، کاملا کافي خواهد بود. اما اگر خودرو در حال پارک کردن باشد و يا در يک مسير کوهستاني پر پيچ و خم در حال تردد است، سيستم AFS به شکل ديگري توانايي خود را افزايش ميدهد. به اين صورت که اگر سرعت خودرو کم و زاويه پيچش زياد باشد، در برخي خودروها با روشنشدن چراغهاي کناري خودرو که به اين منظور تعبيه شدهاند و يا شديدتر شدن تابش چراغهاي جلو، اين عيب برطرف ميشود. همچنين اکثر خودروهايي که به اين سيستم مجهز هستند، در عبور از سربالايي و سراشيبيها نيز از اين سيستم بي بهره نخواهند بود. به اين معني که با ورود به يک سربالايي، چراغها رو به پايين زاويه ميگيرند تا مسير بيشتري از روبهرو را روشن کنند و از تابش مستقيم به چشم رانندگاني که از روبهرو ميآيند بکاهند و با ورود به يک سراشيبي اين عمل به صورت عکس انجام ميشود تا در لحظه ورود به سرازيري نيز ديد کافي موجود باشد. اين سيستم در هنگام دنده عقب رفتن از کار ميافتد. اهميت اين سيستم ها شب هنگام و در جاده هاي پر پيچ و خم مشخص ميشود زيرا هنگام پيچيدن در اين جاده ها بدون اين سيستم، بسياري از ناحيه درون پيچ، تاريک ميماند و راننده چيزي مشاهده نميکند، اما اگر خودروي شما مجهز به اين آپشن ها باشد قسمت زيادي از ناحيه تاريک درون پيچ روشن ميشود و ديد راننده نسبت به حالت عادي بيش تر ميشود.