کلید تحول باید از درون خودروسازی ها زده شود
پرشين خودرو/ هر گونه تغيير و تحول در صنعت خودرو بايد از درون خودروسازي ها آغاز شود و چنانچه برنامه ريزي ها در اين صنعت در خارج از سيستم شرکتهاي خودروسازي صورت گيرد به طور قطع پيشرفت مورد انتظاري را به دنبال نخواهد داشت. سيد ناصر موسوي لارگاني نماينده منتخب اصفهان در دوره يازدهم مجلس ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: براي اعتلا و ارتقاء اين صنعت طرح هايي براي تخصيص بودجه و راهکارهايي براي ارتقأ توليد و کيفيت در مجلس ارائه مي شود که براي توسعه اين صنعت ضروري و لازم الاجراست. وي در عين حال عملکرد بسته خودروسازي ها را بخشي از مشکلات اين صنعت در مسير پيشرفت اعلام کرد و افزود: عدم ايجاد بستري براي حضور طراحان و متخصصان داخلي به منظور ارائه طرح هاي جهت ارتقاء کيفيت و مدل ها و فيس هاي جديدي براي تغييرات ظاهري توليدات داخلي خودروسازان از جمله دلايل رکود و عدم پيشرفت قابل انتظار در صنعت خودرو است. وي همچنين مديريت دستوري را معضل ديگر صنعت خودرو ايران دانست و گفت: امروز مديريت دستوري در هر صنعتي با شکست همراه خواهد شد اين در حالي است که سالهاست مديريت دستوري بازار خودرو و قيمت شرکتها به صنعت خودرو آسيب زده است. منتخب دوره يازدهم مجلس شوراي اسلامي خاطر نشان کرد: انتخاب مديران دولتي بدون توجه به تخصص و صرفا بر اساس جريانات سياسي و همفکر با دولتها اشتباه بزرگي است جرياني که در اين سالها عملا مانع از پيشرفت بسياري از صنايع از جمله خودروسازي ها شده است. موسوي لارگاني معتقد است در برخي صنايع مديران بسيار توانمند با گرايش هاي مختلف سياسي فعاليت مي کردند که با تغيير دولت ها تغيير و تمام طرح ها و برنامه هاي آنها از حذف شده است روندي که به هيچ وجه موجب پيشرفت صنايع داخلي نخواهد شد. وي تاکيد کرد: براي توسعه و پيشرفت خودروسازي در ايران در اولين گام بايد از انتصاب مديران دولتي در صنعت خودرو جلوگيري شود ضمن اينکه کارشناسان و متخصصان دانشگاهي داراي ايده براي ارتقاء کيفي خودرو دعوت به همکاري شوند تا در اين صنعت تحولي ايجاد شود. به گفته وي با اجراي روش هاي دستوري و بسته متاسفانه صنعت خودرو ايران با نزديک به 60 سال قعاليت کماکان در حال درجا زدن است در حالي که کشوهايي که يک زماني ارزوي مونتاژ پيکان را داشتند امروز خودروهايي توليد مي کنند که بايد آرزوي آن را در خواب ببينيم عدم پيشرفتي که بخشي از دلايل آن نتيجه عملکرد بسته خودروسازان داخلي است. عضو کميسيون اقتصادي مجلس دهم عدم وجود رقابت را مانع بعدي توسعه اين صنعت عنوان کرد و تصريح کرد: اينکه صنعت خودرو منحصر به دو سه شرکت بزرگ شود که به جهت بازار خوب و وسيعي که در اختيار دارند کمتر به دنبال کيفيت و ارتقاء باشند از معضلات بازار غير رقابتي است. لارگاني در پايان خاطر نشان کرد: براي اينکه بخواهيم صنعت خودرو نجات يابد، بايد با ايجاد بازار رقابتي زمينه حضور ساير شرکتها و برندها را در بازار خودرو ايران فراهم شود.