خودرو بانک/ فراری F430 یکی محبوب‌‌ترین محصولات فراری بود و در زمان خود از برترین سوپر اسپرت‌های بازار محسوب می‌شد. موفقیت F430 تولید جانشین برای این خودرو را تبدیل به کاری سخت می‌کرد ولی فراری مثل همیشه از پس این مهم بر آمد و نه تنها جانشین شایسته‌ای برای F430 را معرفی کرد، بلکه این خودرو تبدیل به یکی از پرطرفدارترین و دوست داشتنی‌ترین فراری‌های تاریخ نیز شد، به طوری که کمتر مقاله‌ای در مورد آن می‌توانید پیدا کنید که نظر منفی به آن داشته باشد. درست حدس زدید در مورد فراری 458 ایتالیا صحبت می‌کنیم.
مدلی که تولید آن در سال 2009 آغاز و در سال 2015 به پایان رسید تا با مدل GTB 488 جایگزین شود. فراری به خودی خود اتومبیلی خاص است و حتی در اروپا و آمریکا نیز خودرویی نیست که هر روز آن را در خیابان ببینید اما اگر بدانید در کشوری تنها یک دستگاه از این خودرو وجود دارد دیگر خاص بودن آن در خیابان‌ها به حد نهایت خود خواهد رسید. فراری 458 ایتالیا که در تصاویر می‌بینید تنها مدل از این خودرو در ایران است که در سال 2012 وارد کشور شده است. البته واردات این خودرو آن هم در زمانی که شماره‌گذاری خودروهای دارای حجم موتور بیش از 2500 سی‌سی در کشور ممنوع بود خود باعث ایجاد و حرف و حدیث‌های زیادی در مورد این خودرو شد. اما باید بدانید که این خودرو کاملاً از راه قانونی و با پرداخت عوارض گمرکی و مالیات وارد کشور و پلاک شده است، گرچه واردات آن با مجوز خاصی انجام گرفته است. در سال 1393 که این 458 ایتالیا وارد ایران شد قیمتی در حدود 3 الی 3.5 میلیارد تومان داشت اما امروز دیگر نمی‌توان در مورد قیمت آن اظهار نظر کرد و می‌تواند بیش از چند ده میلیارد نیز قیمت داشته باشد. گرچه تصاویر این فراری در شبکه‌های اجتماعی به وفور یافت می‌شود اما بر آن شدیم تا گزارش ویژه‌ و بررسی کاملی از آن را در خودروبانک برایتان آماده کنیم.

طراحی خارجی و داخلی
از هر زاویه‌ای که به 458 ایتالیا بنگرید، تنها متوجه تلفیق هوشمندانه‌ی علم و هنر در طراحی این خودرو خواهید شد. همچنان ظرافت‌های طراحی فراری در بدنه‌ی 458 ایتالیا دیده می‌شود و در عین حال کاملاً مشخص است که فراری تلاش کرده به بهترین آیرودینامیک ممکن دست پیدا کند. این مهم را از دیفیوزرهای بزرگ عقب، ورودی‌ها و خروجی‌های هوا و از همه مهم‌تر دیفیوزر متحرک در جلو می‌توان دریافت.

طراحی جانبی خودرو کاملاً یک سوپر اسپرت موتور وسط با ارتفاع پایین را نشان می‌دهد که به خطوطی هنرمندانه سعی شده تا طرحی خشک و مانند خودروهای پیست نداشته باشد. کالیپرهای قرمز رینگ که روی دستک‌های ترمز بزرگ 458 ایتالیا جای گرفته‌اند نیز به شما یادآوری می‌کنند نگرانی از بابت مهار کردن این اسب وحشی نداشته باشید. در عقب فراری برخلاف مدل F430 و F355 که از چراغ‌های دوبل استفاده می‌کردند، از چراغ‌های تکی استفاده شده است. در کنار هر یک هر چراغ‌های عقب یک مجرای هوا به شکل افقی قرار دارد که بر جذابیت طرح افزوده‌اند. اما جالب‌ترین بخش عقب را باید سه خروجی اگزوز در وسط دانست که آن را متمایز از سایر فراری‌های هم عصر خود می‌کند.
باز کردن در با استفاده از دستگیره‌ی در کوچک همانا و مبهوت کیفیت و طراحی کابین شدن همان. در نمونه‌ی مورد آزمایش نیز رنگ کرم تودوزی داخلی باعث بهتر دیده شدن جزئیات کابین شده است. اصلی‌ترین بخش کابین را باید غربیلک فرمان اسپرت و چند منظوره‌ی فراری دانست که کلیدهای زیادی روی آن نصب شده است. حتی کلیدهای راهنما و روشن کردن پیشرانه نیز روی فرمان قرار دارند. اما پدال‌های تعویض دنده پشت فرمان ثابت هستند و با فرمان نمی‌چرخند. این هم از نکات جالب این خودروست که حتی کلید برف پاک کن با فرمان بچرخد ولی شیفتر دنده ثابت باشد!

صندلی‌های باکتی اسپرت که برای کاهش وزن در ساخت آن‌ها از فیبرکربن استفاده شده است نیز نوید حمایت بسیار خوب در پیچ‌ها از بدن راننده و سرنشین را می‌دهند و در عین حال چرم با کیفیت بکار رفته در روکش صندلی به شما یادآوری می‌کند که فراری فقط به فکر توانایی‌های حرکتی و کارایی نبوده و شکیل بودن خودرو نیز برایش اهمیت داشته است.

پیشرانه، گیربکس و تعلیق
از کابین که کمی عقب‌تر برویم به مهم‌ترین بخش 458 یعنی پیشرانه خواهیم رسید. درست پشت سر سرنشینان پیشرانه‌ی هشت سیلندر F136 فراری با حجم 4.5 لیتر جا خوش کرده است. این پیشرانه‌ی تنفس طبیعی در زمان خود قوی‌ترین موتور تنفس طبیعی جهان (بر اساس اسب بخار بر لیتر) بود. این موتور وی شکل با زاویه‌ی 90 درجه در نسخه‌های گوناگونی تولید شده و در محصولات مازراتی و آلفارومئو نیز مورد استفاده قرار گرفته است. البته در هر مدلی حجم موتور و اسب بخار متفاوتی استفاده شده است. این پیشرانه دارای دو میل سوپاپ در بالا بوده و به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها مجهز است. برای هر سیلندر نیز 4 سوپاپ پیش بینی شده است.

در فراری 458 این موتور توانایی تولید 562 اسب بخار قدرت در 9 هزار دور بر دقیقه و 540 نیوتون‌متر گشتاور در 6 هزار دور بر دقیقه را دارد. در مقایسه با اصلی‌ترین رقیب یعنی نسخه‌های عادی مرسدس‌بنز SLS فراری یک اسب بخار ضعیف‌تر است ولی توانایی‌های حرکتی بهتری را ارائه می‌کند.
انتقال نیرو در فراری 458 توسط یک گیربکس دوبل کلاچ 7 دنده ساخت شرکت آلمانی Getrag انجام می‌‌شود. جالب است که این گیربکس با گیربکس مرسدس بنز SLS یکسان است ولی چون هر خودروساز تنظیمات مد نظر خود را روی گیربکس‌ها اعمال کرده‌اند، از نظر عملکرد با هم تفاوت دارند. فراری 458 پس از مدل‌های انزو، چلنج استراداله و F430 اسکودریا چهارمین محصول فراری است که دیگر با گیربکس دستی قابل خرید نیست.
در بخش هندلینگ، 458 از سیستم تعلیق دوبل جناغی در جلو و مولتی‌لینک مستقل در عقب استفاده می‌کند. دیفرانسیل الکترونیکی نیز در کنار سیستم کنترل کشش بر گرفته از خودروهای فرمول یک توانسته‌اند توانایی خودرو در پیچ‌ها را 32 درصد نسبت به مدل قبلی فراری بهبود دهند.

درون رینگ‌های 20 اینچی ساده و زیبای 458 ایتالیا، دیسک‌های ترمز کربن سرامیکی با سایز 398 میلیمتر در جلو و 360 میلیمتر در عقب جا خوش کرده‌اند. کالیپرهای قرمز رنگ نیز در جلو 6 پیستونه و در عقب 4 پیستونه هستند. فراری 458 ایتالیا با اتکا به همین سیستم ترمز می‌تواند در 32 متر از سرعت 100 کیلومتر بر ساعت توقف کند. کمک فنرهای تنظیم شونده‌ی این خودرو نیز با همکاری شرکت BWI ساخته شده‌اند.

رانندگی
پشت فرمان 458 ایتالیا با آن فرمان شلوغ و ارتفاع پایینی که خودرو دارد، حس قرارگیری در یک خودروی مسابقه‌ای به شما دست خواهد داد. موتور با غرشی گوش نواز توسط فشردن کلید قرمز رنگ روی فرمان استارت می‌خورد. در هنگام رانندگی با 458 ایتالیا باید مراقب خودروهای جلویی باشید چون این موشک قرمز رنگ برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت تنها به 3.4 ثانیه زمان نیاز دارد. حداکثر سرعت خودرو 325 کیلومتر بر ساعت اعلام شده ولی برخی منابع غیر رسمی از حداکثر سرعت 340 کیلومتر بر ساعت نیز سخن به میان آورده‌اند که البته تست صحت این مساله برای ما و در جاده‌های ایران میسر نیست.

فراری 458 ایتالیا رفتاری کاملاً مانند سوپراسپرت‌های مدرن دارد و برخلاف سوپر اسپرت‌های قدیمی‌تر شما را خسته نخواهد کرد و راحتی آن را باید خوب ارزیابی کنیم. عایق‌بندی کابین، عملکرد سیستم تعلیق و گیربکس همگی در سطح خوبی است و باعث می‌شود که شما زمان بیشتری را از رانندگی آن لذت ببرید. هندلینگ این فراری در پیچ، ترکیب مهندسی ناب فراری در بخش سیستم تعلیق و قرارگیری پیشرانه در وسط شاسی شما را قادر می‌سازد تا با سرعتی فراتر از آنچه پیش‌بینی می‌کنید، بتوانید پیچ‌ها را پشت سر بگذارید.

با خروج از پیچ و تخته کردن گاز نیز گیربکس دوبل کلاچ بی‌محابا معکوس داده و در اندک زمانی افزایش سرعت عجیبی را تجربه خواهید کرد. در این هنگام به عملکرد فوق‌العاده عالی، سریع و به موقع گیربکس این خودرو پی‌می‌برید.

سخن پایانی
وجود یک فراری 458 در ایران برای خودرو دوستان آنچنان جذاب و پرهیجان است که هر عکس از این خودرو در فضای مجازی جلب توجه فراوانی را به سوی خود جلب می‌کند. متاسفانه همواره قوانین سختگیرانه و ممنوعیت‌های فراوان در واردات خودروهای بروز و مدرن دنیا، بازار خودروی ایران را به بازاری فقیر و بدون هیجان تبدیل کرده است. هیجان و اشتیاق مشروع جوانانی که در بازار بسته ایران، سال ها است خودروهای قدیمی و تکراری را تجربه می کنند و حتی دیدن عکس خودروهای بروز دنیا همچون فراری با پلاک ملی، می تواند ذره ای از این عطش را رفع کند.