ونزا کراس اوور هیبرید شرکت تویوتا
اسب بخار/ در خبرها آمده بود که «تويوتا» قصد دارد از دو محصول هيبريد جديد خود پرده بردارد و حالا «تويوتا ونزا ۲۰۲۱» به عنوان يک کراس اوور متوسط هيبريد به سبد محصولات اين نشان اضافه شده است. در سال ۲۰۱۵ قرار بود تويوتا از نسل جديد ونزا رونمايي کند، اما پروژه اين مدل ادامه نيافت و اکنون پس از غيبت ۵ ساله تويوتا در سال ۲۰۲۰ از ونزا با پيشرانه هيبريد رونمايي کرده است. تويوتا ونزا ۲۰۲۱ به موتور ۲٫۵ ليتري ۴ سيلندر مجهز است که به همراه باتري اين خودرو که در زير صندلي عقب قرار دارد، خروجي ۲۱۹ اسب بخار را ارائه مي دهند. با اين پيشرانه هيبريدي ونزا در هر ۱۰۰ کيلومتر تنها ۵٫۸ ليتر بنزين مصرف مي کند و از اين نظر، به عنوان يک کراس اوور، مصرف پاييني دارد. افزون بر اين، تويوتا ونزا يک کراس اوور چهارچرخ محرک است و پکيج باتري ها نيرو را به چرخ هاي عقب خودرو منتقل مي کنند. به اين ترتيب، ما در عقب خودرو افزايش کشش و درنتيجه هندلينگ قابل قبول تري را در اين خودرو مي بينيم. به گفته کمپاني، اين سيستم به صورت يکپارچه عمل مي کند و براساس شرايط توزيع گشتاور در چرخ ها صورت مي گيرد. در مورد طراحي بدنه تويوتا ونزا ۲۰۲۱ بايد گفت که ونزاي جديد طراحي مشابهي با تويوتا «هريِر» نسخه ژاپن دارد. در نماي جلو، جلوپنجره مشبک باريک را مي بينيم که چراغ ها در امتداد آن به صورت باريک و کشيده طراحي شده اند. دو خط روي کاپوت برجستگي را روي آن به وجود آورده اند و ورودي هوا در گوشه ها و وسط سپر بزرگ طراحي شده اند و خطي کرومي دو چراغ جلو را به هم متصل کرده است. در مجموع مي توان گفت طراحي جلوي خودرو با وجود سادگي، جزييات زيادي دارد. در قسمت زير سپر قطعه اي پلاستيکي با رنگ مشکي قرار دارد که دور تا دور خودرو امتداد پيدا مي کند. نوار کرومي حاشيه پنجره ها به خوبي با رينگ ها و خطوط کرومي عقب و جلو هماهنگ شده و برآمدگي در قسمت گلگير تويوتا ونزا را عضلاني تر کرده است. سقف شيب دار به بال عقب منتهي مي شود و چراغ هاي عقب، تمام ال اي دي و کشيده طراحي شده که نواري از ال اي دي دو چراغ را به هم متصل مي کند. دو خروجي اگزوز در دو طرف سپر ديده مي شود و خطي کرومي در حدفاصل سپر و قطعه مشکي پلاستيکي قرار گرفته که با ديگر المان هاي طراحي در تمام خودرو هماهنگ است. لازم به ذکر است که درِ صندوق تويوتا ونزا ۲۰۲۱ کاملاً اتوماتيک باز و بسته مي شود و رينگ هاي ۱۸ و ۱۹ اينچي آلومينيومي براي مشتريان قابل سفارش هستند. در داخل با سطح بالايي از تکنولوژي مواجه هستيم. در وسط، سيستم اطلاعات و سرگرمي اين خودرو در فول ترين نسخه با صفحه نمايش ۱۲٫۳ اينچي در دسترس قرار مي گيرد و جلو آمپر تمام ديجيتال، اطلاعات سفر و وضعيت خودرو را در اختيار راننده قرار مي دهد. از ديگر آپشن ها و امکاناتي که در کامل ترين نسخه اين خودرو ديده مي شود مي توان به موارد زير اشاره کرد: ترمز پارک برقي شش کيسه هواي ده نقطه اي سيستم کنترل پايداري دوربين ۳۶۰ درجه تنظيم حالت رانندگي استارت دکمه اي تريم داخلي چرم فرمان کمکي برقي سنسور نور و باران سنسور نقطه کور نوربالاي هوشمند کروزکنترل هوشمند سامانه پيشگيري از تصادف رادار خطي و نقطه کور سقف شيشه اي تهويه اتوماتيک سيستم صوتي پيشرفته JBL گرم کن و سردکن صندلي هاي جلو رانندگي خودران سطح ۳ و… در مورد ديگر ويژگي هاي فني تويوتا ونزا ۲۰۲۱ مي توان به سيستم تعليق چنداتصاله آن اشاره کرد که براساس پلتفرم جديد تويوتا، با نام TNGA-K، طراحي شده و بهترين عملکرد را در رانندگي در مسيرهاي مختلف ارائه مي دهد. همچنين تويوتا از متريالي در ساخت اين خودرو استفاده کرده که کم ترين سر و صدا را از پيشرانه ونزا خواهيد شنيد. تويوتا ونزا تابستان به بازار مي آيد و در اين رده بين راو۴ و هايلندر در سبد محصولات تويوتا قرار مي گيرد. در مورد قيمت اين خودرو هنوز اطلاعاتي منتشر نشده، اما احتمالاً در نسخه پايه اين خودرو قيمتي کم تر از ۳۰ هزار دلار را خواهد داشت.