گزینههای جانشینی پراید؛ شاه مرده بازار خودرو
صبحانه آنلاين/ سايپا آب پاکي را روي دست همه ريخت و خبر داد که جز ساينا، کوييک، تيبا و شاهين هيچ گزينهاي براي جانشيني پرايد ندارد منتهي ما يک پيشنهاد اضافه داريم. گراني بيداد ميکند و خودروسازان هم آن توان فني و مالي را که در برندهاي خارجي سراغ داريم، براي توليد يک محصول جانشين ندارند؛ بنابراين پرايد خواهد مرد. پرونده اين اتومبيل کرهاي با انبوهي از اتهامات و انبوهي از مزايا و معايب در نيمه اول سال ۱۳۹۹ بسته خواهد شد تا جاي اين يار قديمي جادههاي کشور را کثيري از برادرانش بگيرند. طبق آنچه قائم مقام سايپا گفته، پرايد از خط توليد خارج خواهد شد تا محصولاتي نظير تيبا ۲ و صندوقدار، کوييک و ساينا در دامنه قيمتي بالاتر و تيراژ گستردهتر به دست مشتريان برسند. پيام اين اعلام نظر اين است که بعد از سلطه ۲۵ ساله پرايد کرهاي بر بازار خودرو کشور، قرار نيست محصولي جانشين اين خودرو شود و مصرف کنندگان براي داشتن يک خودرو صفر کيلومتر، مجبور به پرداخت بالاتر هستند. سايپا که بزرگترين خودروساز کشور است از مدتي پيش مدل ۱۱۱ پرايد را از خط توليد خارج کرده و سري ۱۳۱ را نيز در صف خروج از کارخانه قرار داده است. به اين ترتيب مشتريان سايپا ميمانند و يکي از اين پنج+يک خودرو که در ادامه به آنها و تريمهاي مختلفشان ميپردازيم. خودروسازان البته نبايد فراموش کنند که بي توجهي به ۷۵ درصد از مشتريان بالقوه بازار که توان پرداختي در محدوده کمتر از ۵۰ ميليون تومان دارند، مصداق بارز پذيرش شکست است؛ بنابراين بايد از همين امروز در يک برنامه فورس ماژور سراغ ايدههايي بروند که به توليد يک خودرو ارزان و کوچک، اما کم مصرف و نسبتا ايمن بروند که در تيراژ بالا قيمتي مناسب داشته باشد. تا ان زمان اين شش محصول ميتوانند گزينههاي جانشيني شاه مرده بازار خودرو ايران باشند! اول يک پيشنهاد از بازار کارکردهها! بازار ايران تشنه خودرويي در اين ابعاد با قيمتي کمتر از ۳۰ ميليون تومان است و اينجا فرصتي براي به چالش کشيدن صنعت خودرو ملي است. آيا خودروسازي نيست که به اين نياز خريداران پاسخ دهد و خودرويي کوچک با قيمت ۳۰ ميليون بسازد که با اندکي ايمني، براي عبور و مرور روزانه با هزينهاي اندک راهگشا باشد؟ خب تا ان زمان بايد به پي کي نيو فکر کنيم که يک سوپرميني واقعي است. خودرويي که اگر کابينش اندکي اصلاح شده بود يا ايمنياش تقويت ميشد، همچنان ميتوانست در بازار کشور نقش آفريني کند. نيو پي کي در بدو ورود به بازار وقتي پرايد ارزانترين محصول بازار کشور بود، به امپراتورياش خاتمه داد و در قيمتي به مراتب کمتر، مورد توجه خريداران قرار گرفت. متاسفانه، اما بهبود نيافت و سازمان استاندارد مانع توليدش شد تا رنو ۵ در آخرين پرده، با بهترين فيسليفتي که در ايران به خود ديده بود، بازار را براي هميشه ترک کرد. اين فيس ليفت گرچه در نماي جلو تفاوت چنداني با رنو ۵ ندارد، اما دستاوردهايي هم براي خريداران به همراه داشته است. مثلا استفاده از چراغها، در صندوق و سپرهاي جديد که نماي عقب را متفاوت ساخته يا گلگيرهاي پف آلودي که شخصيت قويتري به پي. کي بخشيده، زمينه ارتقا خودرو را فراهم کرده است. اما هرچقدر از محاسن نيو پي کي بگوييم نبايد مشکلات اين خودرو از جمله داشبورد قديمي و کيفيت نازل کابين خودرو را از ياد ببريم. مواردي که در کنار صندليهاي نه چندان راحت خودرو از بزرگترين مواردي است که از سوي مالکان پوئن منفي دريافت کرده است. همچنين کمبود لوازم تزئيني بدنه از معايب اين خودرو چابک و شهري است. خريداراني که از صداي زياد، عدم تعادل خودرو يا لرزشهاي گاه و بيگاه بدنه گلايه دارند، لازم است در انتخاب لاستيک دقت کنند. کمي مواظبت و توجه به اين نواده رنو ۵ ميتواند براي آنها که نميخواهند بيش از ۲۰ يا ۲۵ ميليون پول بابت يک خودرو پرداخت کنند، محصولي قابل اعتماد را به ارمغان اورد. پس اين از گزينه کارکرده. و اما پنج گزينه صفر کيلومتر... اينها همگي خودروهايي هستند که به نوعي با پرايد و پلتفرم اين محصول در ارتباطند و از شاهين که موتور تيبا سود ميبرد تا خود تيبا و کوييک که از موتور ارتقا يافته پرايد سود ميبرند. به جاي ۱۱۱: تيبا ۲ ارابه ۱۰۰۰ کيلويي سايپا مهمترين جانشين پرايد ۱۱۱ است و البته نسبت به اين خودرو از طرح به روزتر، اتاق جادارتر و سواري بهتر برخوردار است. البته بهاي اين بهتر بودن پرداخت ۱۰ تا ۲۰ ميليون تومان اضافه قيمت در مقايسه با کوچکترين عضو خانواده پرايد است. کوچکترين خودرو جمع حاضر که در نماي جلو به محصولات لانچيا و در نماي عقب به خودروهاي سئات اسپانيا شبيه است و محبوبيت بسيار بالايي در بازار ايران دارد. اين خودرو که در انواع ساده و آپشنال با نامهاي پلاس و ... به دست مشتريان ميرسد، اغلب براي خانوادههاي کوچک که نياز چنداني به يک صندوق بار بزرگ ندارند، جذاب است. اين خودرو به موتوري ۸۷ اسبي و ۱.۵ ليتري مجهز است و هماينک نزديک به ۵۹ ميليون تومان در کارخانه قيمت دارد. به جاي ۱۱۱: کوييک با نيم نگاهي به طرح محصولات ب. ام؛ و و سوبارو، سعي شده خودرويي متفاوت از تيبا ۲ باشد و خب سازنده ايراني تا حدي در اين کار موفق بوده. تازهترين کار سايپا روي تيبا ۲ است که با ري بج و بازطراحي نماي جلو، عقب، جانبي و کابين همراه شده و تصويري مدرنتر از محصول اقتصادي سايپا ارائه ميکند. اين خودرو که قرار است به برخي بازارهاي خارجي در شمال آفريقا و خاورميانه صادر شود، در تيپهاي مختلفي عرضه ميشود که بالاترين آنها پلاس اتوماتيک است. اين خودرو طبق شنيدهها به زودي با فيسليفتي مناسب در تيراژ بالا به بازار تزريق ميشود. راست و دروغش پاي برخي از رسانههاي خودرويي! به جاي ۱۳۱: تيبا صندوقدار ديگر وقت آن است که فيسليفت شود، اما خب سايپا گويا علاقهاي به اين کار ندارد. بعد از خانواده پرايد پرفروشترين خودرو سايپا است که طرح متفاوتي داشته و به استهلاک اندک و مصرف سوخت مناسب مشهور است. اين خودرو ارزانترين گزينه براي جانشيني پرايد بوده که با پرداخت ۱۰ ميليون اضافه نسبت به سري ۱۱۱ قابل دسترسي است. قيمت تيبا صندوقدار حدود ۵۲ ميليون تومان است. اين خودرو در بازار بهايي معادل ۸۰ ميليون تومان دارد. به جاي ۱۳۲: ساينا خودرو خوبي است که اگر اندکي در بخش طراحي و به ميزاني در زمينه کيفيت ساخت و پرداخت بهبود يابد، ميتواند جانشين خوبي براي پژو ۴۰۵ باشد! ساينا در نسخه ساده و اتومات و البته به زودي نيوفيس توليد شده و گرانترين جانشين پرايد تا زمان عرضه شاهين به بازار داخلي است. ساينا که حدود ۴.۲۵ متر طول دارد، قرار است با افزايش تيراژ به جانشيني مناسب براي سري ۱۳۱ تبديل شود و در اين مسير مستقيما با پژو ۴۰۵ جدال خواهد داشت. قيمت اين خودرو در کارخانه فعلا ۵۹ ميليون و ۸۰۰ هزار تومان است گرچه در دل مردم کوچه و بازار قيمت اين خودرو از مرز ۸۸ ميليون تومان عبور کرده است! اگر ثروتمند شديد: شاهين نامش ما را ياد خودرو بيادماندني رامبلر آمريکا مياندازد منتهي نکته جالب اين است که شاهين امروزي با موتور توربو پرايد از شاهين قديمي با آن موتور قديمي ضعيفتر و کندتر است! البته حسن شاهين تند رفتن نيست و سازنده آن را با هدف سرگرم ساختن خانوادههاي متوسط ايراني طراحي کرده است. تصاوير مختلفي از تمرکز سايپا روي افزايش توان خود براي توليد شاهين ديده ميشود و اخبار هم از عرضه قريب الوقوع اين سدان ايراني به بازار حکايت دارد. خودرويي که طبق شنيدهها بسته به تجهيزات و نوع موتور، احتمالا در نسخه پايه بين ۱۰۰ تا ۱۲۵ ميليون قيمت خواهد داشت و براي کسب موفقيت نياز دارد دنا و دنا پلاس را از ميدان به در کند.