صبحانه آنلاين/ اين سوال مطرح است که چگونه 273 دستگاه خودروي دنا، 284 دستگاه خودروي دنا پلاس و دهها دستگاه پژو پارس و انواع سمند، شامل شرايط مزايده شده اند؟ آيا حدود 500 دستگاه انواع دنا، داراي ايراد در زمان توليد بوده اند يا مستعمل محسوب مي شدند؟
ابهامات مهم برگزاري مزايده صدها خودرو در «ايران خودرو»/ فروش ويتارا به قيمت 667 ميليون تومان! +سند
قرار است تا ساعاتي ديگر نتايج قرعه کشي يکي از بزرگترين درخواست هاي ثبت شده در کشورمان براي خريد خودرو به قيمت رسمي و مصوب، توسط شرکت ايران خودرو برگزار شود و بنا بر اعلام برخي رسانه ها، بيش از 5 ميليون نفر در قرعه کشي 2 خودروساز اصلي و بزرگ کشورمان حاضر شده اند.
با توجه به تفاوت قيمت حدودا 80 تا 100 درصدي خودروهاي عرضه شده در اين قرعه کشي و بازار، هر فردي که بتواند با خوش اقبالي برنده چنين محصولاتي شود، فرصت بزرگي را براي پس انداز يا فروش خودروي خود (پس از گذشت مهلت مقرر در الزامات اعلام شده) به دست خواهد آورد اما از بين حدودا هر 250 نفر، يک نفر مي تواند به چنين سودي دست پيدا کند.
اما در اين ميان، بررسي قيمت هاي مصوب شرکتي همچون ايران خودرو که توسط ترکيبي از دستگاه هاي مسئول تعيين و در هفته هاي گذشته ابلاغ شده، با قيمت فروش برخي از اين محصولات در يک مزايده هفته هاي گذشته نکات جالبي را نشان مي دهد چراکه طبق آگهي اين مزايده، فروش خودروها شامل محصولات غيرتجاري ايران خودرو و شرکتهاي تابعه اعم از مستعمل، معيوب و ... بوده اند.
اما قيمت هايي که منجر به برنده شدن افراد در اين مزايده شده، بعضا قابل تامل است و نشان مي دهد عملا قيمت گذاري مصوب، براي فروش خودرو در مزايده معنايي ندارد. البته شايد معناي مزايده، فروش خودرو به بالاترين قيمت پيشنهادي باشد اما در اين ميان 2 ابهام مطرح است. اول اينکه اگر اين خودروها سالم و نو هستند، چرا بايد از طريق مزايده به فروش برسند و اگر ايرادي دارند يا مستعمل هستند، چگونه ممکن است يک دستگاه سوزوکي ويتارا (با فرض ايراد يا مستعمل بودن) در اين مزايده 667 ميليون تومان فروش برود؟!
در عين حال، اين سوال نيز مطرح است که چگونه 273 دستگاه خودروي دنا، 284 دستگاه خودروي دنا پلاس و دهها دستگاه پژو پارس و انواع سمند، شامل شرايط مزايده شده اند؟ آيا حدود 500 دستگاه انواع دنا، داراي ايراد در زمان توليد بوده اند يا مستعمل محسوب مي شدند؟ ايراد آنها چه بوده که امکان برطرف شدن و واگذاري به مردم در صف انتظار را نداشته و در مزايده به رقم هاي بالتر از 200 ميليون تومان (در خصوص دنا پلاس توربو) و 390 ميليون درباره خودروهاي هايما اس 7 به فروش رفته اند؟!
خوب است با بررسي اين ابهامات توسط مراجع نظارتي، امکان بهره مندي همه افرادي که امکان خريد خودرو به قيمت بازار را ندارند، فراهم شده و عملا چنين قيمت هاي بالايي، توسط شرکت ايران خودرو حتي در حالت مزايده به رسميت شناخته نشود چراکه به سرعت، چنين قيمت هاي سرسام آوري در بازار تثبيت و تبليغ مي شود.
بازار