نگاهی به کم مصرف ترین پیکاپ های دو دیفرانسیل در ایران
اسب بخار/ در حال حاضر، پيکاپ هاي مختلفي به دليل ممنوعيت واردات خودرو، امکان حضور در بازار ايران را ندارند و تنها خودروسازان داخلي وظيفه تأمين پيکاپ هاي دو ديفرانسيل را براي مشتريان برعهده دارند. امروز در بازار خودروي کشور، پيکاپ هاي دو ديفرانسيل مختلفي حضور دارند که در کنار استفاده کاري، به عنوان گزينه اي براي طبيعت گردي و آفرود معرفي مي شوند. نکته قابل توجه اين که تمام اين پيکاپ ها در بحث پيشرانه شباهت بسيار زيادي به هم دارند و گاهي از يک ساختار مشترک بهره مي برند. با توجه به محدوديت موجود در بازار ايران، امروز پيکاپ هاي دو ديفرانسيل توليدي در کارخانه ها با حجم ۲٫۴ ليتر ساخته مي شوند. البته خودروسازان داخلي در برنامه هاي توسعه خود، عرضه پيکاپ هاي۲ و ۲٫۴ ليتري توربو را هم قرار داده اند. اما در شرايط کنوني، اگر مشتري بخواهد يک پيکاپ دو ديفرانسيل بنزيني و صفر کيلومتر را در بازار خريداري کند، راهي جز انتخاب گزينه مختلف ۲٫۴ ليتري ۴ سيلندر ندارد. امروز مي توان، با بودجه هاي مختلف، دانگ فنگ ريچ، کاپرا ۲، فوتون تونلند و «آميکو آسنا» را به عنوان يک پيکاپ دو ديفرانسيل انتخاب کرد. با وجود اين که روي کاغذ شباهت پيشرانه اين خودروها بسيار زياد است و حتا گاهي کد فني موتورهاي نصب شده بر روي اين چهار خودرو شبيه به هم است، اما به دليل نوع کاليبراسيون، برنامه ريزي و سامانه انتقال قدرت با بازدهي مختلفي از پيشرانه هاي ۲٫۴ ليتري در اين پيکاپ ها مواجه مي شويم. براساس نظر کارشناسان و رانندگان حرفه اي خودروهاي آفرود، در ميان چهار پيکاپ دو ديفرانسيل آفرودي موجود در بازار کشور، آميکو آسنا و فوتون تونلند بهترين بازدهي و هماهنگي را با جعبه دنده هايشان دارند. روي کاغذ هم مي بينيم که تونلند و آسنا تا حدي به دليل کاليبراسيون بهتر پيشرانه ها توانسته اند قدرت و گشتاور متعادل را نسبت به ساير گزينه هاي مشابه در اختيار راننده قرار دهند. از سويي به دليل ويژگي هاي فني، همچون نوع ديفرانسيل، سيستم انتقال قدرت، امکانات و قابليت هاي حرکتي، مي توان فوتون تونلند و آسنا را تا حدي بهتر از دو گزينه ديگر قرار داد. يکي از نکاتي که درباره خودروهاي پيکاپ مورد توجه قرار مي گيرد، ميزان مصرف سوخت و مقدار آلايندگي اين خودروهاست. با نگاهي به اعداد اعلام شده توسط خودروسازان، مي بينيم که چهار پيکاپ دو ديفرانسيل توليدي در ايران مصرف سوخت ميانگين فراتر از ۱۰ ليتر را به ازاي هر ۱۰۰ کيلومتر دارند. اما در اين بين آميکو آسنا با مصرف سوخت ۱۰٫۷ ليتر به ازاي هر ۱۰۰ کيلومتر کمي بهتر از ساير رقبا ظاهر مي شود. از سويي، وجودِ ساختار استاندارد دوگانه سوز (CNG) در اين پيکاپ توليدي، اين امکان را ايجاد کرده تا آسنا در بحث هزينه سوخت به مراتب کم خرج تر از سه خودروي ديگر باشد. قابليت کارکرد پيشرانه با گاز طبيعي و همچنين استانداردهاي رعايت شده در آميکو آسنا، باعث شده اين پيکاپ نسبت به ساير رقبا مقدار کم تري از گازهاي گلخانه اي و آلاينده را توليد کند. با توجه به اطلاعات منتشرشده از سوي خودروسازان و سازمان هاي بازرسي، آسنا و تونلند در شرايط استفاده از بنزين، کم ترين ميزان آلايندگي و توليد گازهاي گلخانه اي را دارند و عملکرد بهينه اي را، نسبت به ساير گزينه ها، به راننده ارائه مي دهند.