اسب بخار/ پس از آن که «نیسان» اعلام کرد در پی اجرای برنامه های صرفه جویی در هزینه هاست، ضلع دیگر این گروه خودروسازی هم از برنامه های جدید و تغییرات ساختاری خود سخن گفت.

«رنو» در راستای دستیابی به ۲ بیلیون دلار صرفه جویی، تا ۳ سال آینده، می خواهد ۴۶۰۰ شغل را فقط در خود فرانسه از بین ببرد! این شرکت در خارج از وطن خود نیز قصد دارد ۱۰٫۰۰۰ نفر از نیروی کارش بکاهد. این تعدیل نیروی انسانی طبیعتاً به کاهش ظرفیت تولید خودرو هم منجر می شود. به گونه ای که طبق پیش بینی ها، احتمالاً تولید رنو از ۴٫۰ میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۹ به ۳٫۳ میلیون دستگاه در ۲۰۲۴ خواهد رسید.

بنابراین با این اوضاع، سرنوشت خودروهایی همچون «آلپین A110» هم در هاله ای از ابهام فرو می رود، چرا که رنو گفته است کارخانه “Dieppe”، یعنی همان محل تولید آلپین اسپرت موتور وسط، پس از پایان تولید رقیب فرانسوی «پورشه کیمن» جمع آوری خواهد شد. هزینه های صرفه جویی شده در رنو مستقیماً به بخش های تحقیق و توسعه دو شریک دیگر، نیسان و «میتسوبیشی»، انتقال داده می شوند. در واقع، ظرفیت تولید کارخانه مراکش رنو افزایش می یابد و سایت تولید «داچیا» در رومانی تعطیل می شود. احتمال کاهش عرضه محصولات رنو در بازار روسیه نیز وجود دارد و همچنین ممکن است فعالیت های صرفه جویانه رنو بر تولید جهانی گیربکس هم اثر بگذارد.

رنو کارخانه خود در “Flins” فرانسه را دوباره سازماندهی می کند. این کارخانه همان جایی است که رنو “Zoe” و «نیسان میکرا» مونتاژ می شوند. مرکز تحقیق و توسعه (R&D) در “Guyancourt” نیز تغییراتی را به خود می بیند و در برنامه بهینه سازی هزینه های رنو قرار دارد. در سایت های “Douai” و “Maubeuge” تمرکز بر تولید خودروهای الکتریکی و وسایل نقلیه تجاری سبک گذاشته می شود. با تمام صحبت های انجام شده، کمپانی رنو هنوز هیچ حرفی درباره توقف تولید مدل های خاص به میان نیاورده است. اما تا به این لحظه، حیات مدل های «سنیک»، «اسپس» و «تلیسمان» در معرض خطر به نظر می آید. البته اگر نسل جدیدی از این مینی ون ها و سدان متوسط روی کار آیند داستان متفاوت می شود.

اگرچه ایده اصلی در پشت این برنامه جامع صرفه جویی، کاهش هزینه های شرکت است، اما رنو تخمین زده که برای اجرایی کردن همین برنامه ۱٫۲ بیلیون دلار سرمایه باید از جیب بگذارد!