آینده نامعلوم آلپین A110 با تعدیل پانزده هزار نفر
اسب بخار/ پس از آن که «نيسان» اعلام کرد در پي اجراي برنامه هاي صرفه جويي در هزينه هاست، ضلع ديگر اين گروه خودروسازي هم از برنامه هاي جديد و تغييرات ساختاري خود سخن گفت. «رنو» در راستاي دستيابي به ۲ بيليون دلار صرفه جويي، تا ۳ سال آينده، مي خواهد ۴۶۰۰ شغل را فقط در خود فرانسه از بين ببرد! اين شرکت در خارج از وطن خود نيز قصد دارد ۱۰٫۰۰۰ نفر از نيروي کارش بکاهد. اين تعديل نيروي انساني طبيعتاً به کاهش ظرفيت توليد خودرو هم منجر مي شود. به گونه اي که طبق پيش بيني ها، احتمالاً توليد رنو از ۴٫۰ ميليون دستگاه در سال ۲۰۱۹ به ۳٫۳ ميليون دستگاه در ۲۰۲۴ خواهد رسيد. بنابراين با اين اوضاع، سرنوشت خودروهايي همچون «آلپين A110» هم در هاله اي از ابهام فرو مي رود، چرا که رنو گفته است کارخانه “Dieppe”، يعني همان محل توليد آلپين اسپرت موتور وسط، پس از پايان توليد رقيب فرانسوي «پورشه کيمن» جمع آوري خواهد شد. هزينه هاي صرفه جويي شده در رنو مستقيماً به بخش هاي تحقيق و توسعه دو شريک ديگر، نيسان و «ميتسوبيشي»، انتقال داده مي شوند. در واقع، ظرفيت توليد کارخانه مراکش رنو افزايش مي يابد و سايت توليد «داچيا» در روماني تعطيل مي شود. احتمال کاهش عرضه محصولات رنو در بازار روسيه نيز وجود دارد و همچنين ممکن است فعاليت هاي صرفه جويانه رنو بر توليد جهاني گيربکس هم اثر بگذارد. رنو کارخانه خود در “Flins” فرانسه را دوباره سازماندهي مي کند. اين کارخانه همان جايي است که رنو “Zoe” و «نيسان ميکرا» مونتاژ مي شوند. مرکز تحقيق و توسعه (R&D) در “Guyancourt” نيز تغييراتي را به خود مي بيند و در برنامه بهينه سازي هزينه هاي رنو قرار دارد. در سايت هاي “Douai” و “Maubeuge” تمرکز بر توليد خودروهاي الکتريکي و وسايل نقليه تجاري سبک گذاشته مي شود. با تمام صحبت هاي انجام شده، کمپاني رنو هنوز هيچ حرفي درباره توقف توليد مدل هاي خاص به ميان نياورده است. اما تا به اين لحظه، حيات مدل هاي «سنيک»، «اسپس» و «تليسمان» در معرض خطر به نظر مي آيد. البته اگر نسل جديدي از اين ميني ون ها و سدان متوسط روي کار آيند داستان متفاوت مي شود. اگرچه ايده اصلي در پشت اين برنامه جامع صرفه جويي، کاهش هزينه هاي شرکت است، اما رنو تخمين زده که براي اجرايي کردن همين برنامه ۱٫۲ بيليون دلار سرمايه بايد از جيب بگذارد!