از آغاز تولید فیات در ایران تا حواشی آن!
اسب بخار/ در چند وقت اخير شاهد بوديم که از جانب برخي مقامات بحث آغاز توليد محصولات فيات در منطقه ويژه اقتصادي سلفچگان مطرح شده و به گفته مديران اين منطقه اقتصادي، کمپاني فيات سرمايه گذاري هايي را براي بازار ايران انجام داده است. اما آن طور که مشخص است، بحث توليد فيات به شکلي ديگر در دست انجام بوده و خبرهاي اعلام شده از جانب مقامات مختلف، بيشتر جنبه نمايشي و تبليغاتي داشته است. پيگيري هاي خبرنگار اسب بخار نشان مي دهد که هنوز فيات هيچ برنامه اي براي حضور محصولاتش در بازار ايران نداره و حتي در زمان برجام هم پيش برد مثبتي در مذاکرات با FCA وجود نداشته است. به گفته منابع آگاه، شرکت «صنايع خودروسازي پارسيان موتور مانلي» که خود را نماينده رسمي فيات در ايران اعلام مي کند و سوله اي را براي توليد محصولات اين نشان ايتاليايي در منطقه ويژه اقتصادي سلفچگان تدارک ديده است، هيچ قرارداد رسمي با گروه FCA و کمپاني مادر ندارد و تنها به واسطه يک نمايندگي منطقه اي بحث توليد فيات را پيش کشيده است. همچنين محوطه کارگاهي مورد نظر پارسيان موتور مانلي بيشتر شبيه به يک سوله تعميرگاهي است و شرايط توليد انبوه محصولات CKD و SKD در اين کارخانه وجود ندارد. لذا احتمال آن بسيار است که شرکت پارسيان موتور مانلي فرايند توليد برخي محصولات فيات را به صورت DKD در کشور دنبال کند. اين شرکت بر روي وبسايت خود اعلام کرده که برنامه توليد محصولاتي چون فيات دوکاتو، ۵۰۰، تيپو سدان و هاچ بک را دارد و در حال حاضر فرايند مونتاژ چند دستگاه دوکاتو را در سلفچگان به پايان رسانده است. به گفته يکي از مشاوران رسمي کمپاني فيات، شرکت صنايع خودروسازي پارسيان موتور مانلي هيچ قرارداد مشخصي براي همکاري رسمي با اين نشان ايتاليايي ندارد و بديهي است که تعهد واضحي براي فيات ايجاد نشده است. از سويي پشتوانه شرکت پارسيان موتور مانلي آنچنان خوش سابقه نيست و در گذشته پروژه هاي ناتمام و شکست خورده اي را در صنعت خودروي ايران ثبت کرده است. در سال هاي قبل شاهد بوديم که شرکت هايي چون ايران خودرو به سراغ توليد محصولات فيات در ايران رفتند و هيچگاه نتوانستند تا اين پروژه را عملياتي کنند. در سال هاي دور نيز توليد ون هاي دوکاتو و فيات سي ينا در ايران به صور