نماد آخرین خبر

معرفی خودروی جک T8؛ پیکاپ جدید بازار ایران

منبع
اسب بخار
بروزرسانی
اسب بخار/ خبرها حاکي از آن است که شرکت «کرمان موتور» به زودي برنامه هاي خود را براي فروش پيکاپ “T8” اعلام مي کند. ما در اين مقاله به معرفي بيش تر اين خودرو مي پردازيم. «جک» از اولين برندهاي چيني بود که خودروهاي تجاري را به نقاط مختلف جهان صادر کرد و اکنون محصولات اين کمپاني به آمريکاي جنوبي، اروپا، آفريقا، خاورميانه و جنوب شرقي آسيا صادر مي شود. لازم به ذکر است که در ميان توليدکننده هاي کاميونت و تراک در چين، جک ۱۴ سال پياپي رتبه اول را در توليد دارد. با اين مقدمه مي توان فهميد که در بحث توليد پيکاپ يا تراک، جک بين چيني ها يک توليدکننده سرآمد است و تجربه کافي را در عرضه پيکاپ نه تنها در چين بلکه در بسياري از نقاط جهان دارد. يکي از پيکاپ هاي موفق کمپاني جک مدل T8 است که نسبت به مدل هاي قبلي اين کمپاني، نظير T6،کيفيت و عملکرد بهتري را ارائه مي دهد. کمپاني جک درحال حاضر مراحل پاياني تست و بررسي محصول جديد خود را با مدل احتمالي T9 انجام مي دهد و به زودي جديدترين پيکاپ خود را به بازار عرضه مي کند. بررسي طراحي بدنه در جک T8 طراحي بدنه اين خودروي خشن و عضلاني انجام شده است و خطوط طراحي طوري در کنار هم قرار گرفته اند که چهره اين خودرو را به تراک هاي آمريکايي شبيه کنند. جلوپنجره، بسيار بزرگ طراحي شده و نام جک در وسط آن قرار گرفته است. مه شکن ها در گوشه هاي سپر و در فرورفتگي قرار گرفته اند و دور تا دور پايين خودرو با قطعاتي پلاستيکي طراحي شده تا حس اسپرت بودن بيش تري را در اين پيکاپ ببينيم. در نماي کناري خطوط طراحي ساده تر مي شوند و به جز دو برجستگي و فرورفتگي در قسمت بالا و پايين درها نکته اي ديگر ديده نمي شود. در قسمت بالايي گلگيرها تحدب در بدنه را مي بينيم که باعث شده اين پيکاپ پهن تر و عضلاني تر شود. رينگ هاي استفاده شده در T8 طراحي جديدي دارد و نسبت به آن چه در ديگر محصولات اين برند در ايران مي ديديم متفاوت است. البته بايد ديد اين خودرو با چه ميزان داخلي سازي به ايران مي آيد و چه رينگ هايي در ساخت آن مورد استفاده قرار مي گيرد. در بازار چين دو نسخه با دو فضاي متفاوت در قسمت بار قابل سفارش است، اما به نظر مي آيد در ايران با نسخه اي طرف باشيم که فضاي بار کم تري را دارد و در نتيجه فاصله محوري کم تر از نسخه لانگ T8 خواهد بود. جک T8 طول ۵۳۲۵ ميلي متر، عرض ۱۸۸۰ ميلي متر و ارتفاع ۱۸۳۰ ميلي متري دارد و فاصله محوري اين خودرو در نسخه لانگ ۳۳۸۰ و در نسخه معمولي ۳۰۹۰ ميلي متر است. اين اعداد نشان دهنده اين است که با يک پيکاپ بزرگ طرف هستيم که قابليت هاي آفرودي دارد و با توجه به ابعاد، رقيبي جدي براي آميکو محسوب مي شود. در مجموع طراحي اين خودرو نسبتاً خوب ارزيابي مي شود و با توجه به بازار محدود و البته کم رقيب پيکاپ هاي بزرگي مثل T8 به نظر مي رسد اين خودرو بتواند مشتريان را از نظر ظاهر براي خريد اين خودرو متقاعد کند. بررسي طراحي داخلي و امکانات جک T8 طراحي داخلي خودرو با رنگ زمينه مشکي و قهوه اي انجام شده و نسبتاً طراحي داخلي ساده اي را داريم. صفحه نمايش ۸ اينچي در وسط، سيستم اطلاعات و سرگرمي اين خودرو را در دسترس قرار مي دهد و در بالاي آن خروجي هاي تهويه به صورت افقي قرار گرفته اند. در کنار و پايين خروجي هاي تهويه خطي نقره اي رنگ است که تا وسط ادامه پيدا مي کند و چرم صندلي ها به رنگ قهوه اي و متناسب با قطعات داشبور اين خودرو طراحي شده است. فضاي سر در قسمت عقب و جلو بسيار خوب است و با توجه به ابعاد بزرگ اين خودرو، فضاي پا براي سرنشينان عقب هم راضي کننده خواهد بود. در مجموع، طراحي داخلي خودرو بسيار ساده تر از طراحي نماي بيروني آن است و اگر معيار طراحي را پيکاپ هاي روز آمريکايي در نظر بگيريم مي توان گفت طراحي متوسطي را مي بينيم. در سال گذشته در بحث سيستم هاي اينترنتي هوشمند، جک T8 توانست رتبه اول را در ميان پيکاپ هاي بازار چين به دست آورد. پس با توجه به هم‌رده هاي چيني مي توان گفت سيستم اطلاعات و سرگرمي اين خودرو از کيفيت قابل قبولي برخوردار است. امکانات و آپشن هاي احتمالي اين خودرو در ايران: استاندارد آلايندگي يورو ۵ باک ۷۶ ليتري رينگ ۱۸ اينچي آلومينيومي حالت تک ديفرانسيل عقب – دوديفرانسيل سبک – دوديفرانسيل سنگين ترمز ديسکي چهار چرخ قفل ديفرانسيل عقب چراغ روز استارت دکمه اي سيستم کنترل پايداري دو کيسه هوا دوربين ۳۶۰ درجه سنسور باد لاستيک نمايشگر لمسي اندرويد کروزکنترل سيستم تهويه الکتريکي دستي ضبط تصاوير دوربين جلو تريم داخلي چرم و پارچه استارت دکمه اي شيشه ها و آينه هاي برقي سنسور نور چراغ هاي زنون رادار خطي (سفارشي) و… بررسي پيشرانه و مشخصات فني جک T8 زير کاپوت اين پيکاپ چيني پيشرانه ۲ ليتري ۴ سيلندر توربوشارژ قرار دارد که نهايت سرعت ۱۸۸ اسب بخار و نهايت گشتاور ۲۹۰ نيوتن متر را توليد مي کند و قدرت موتور توسط جعبه دنده ۶ سرعته دستي به چرخ ها منتقل مي شود. در مورد اين که اين خودرو در بازار ايران با جعبه دنده اتوماتيک عرضه مي شود يا خير بايد گفت احتمال اين وجود دارد که در صورت سفارشي سازي، اين محصول با نسخه اتوماتيک در ايران توليد شود، اما در چين و ديگر کشورهاي جهان، تنها جعبه دنده دستي ۶ سرعته براي جک T8 قابل سفارش است. با توجه به اين که سيستم تعليق عقب و جلو کاملاً مستقل و براساس الگوهاي شاسي بلندهاي روز دنيا طراحي شده مي توان انتظار داشت هندلينگ T8 خوب عمل کند. به خصوص در شرايط آفرود، با توجه به سيستم تمام چرخ محرک و دنده کمکي در اين خودرو، عملکرد آفرودي رضايت بخشي را از اين پيکاپ داشته باشيم. البته باز هم بايد منتظر ماند و ديد که در تست هاي عملي در ايران و در مسيرهاي آفرودي اين خودرو تا چه حد موفق عمل مي کند. بررسي عملکرد T8 در بازار چين و پيش بيني بازار اين خودرو در ايران همان طور که گفته شد، جک از اولين برندهاي چيني بود که خودروهاي تجاري را به نقاط مختلف جهان صادر کرد و اکنون محصولات اين کمپاني به آمريکاي جنوبي، اروپا، آفريقا، خاورميانه و جنوب شرقي آسيا صادر مي شود. پس بايد در نظر داشته باشيد که جک کمپاني چيني است که تخصص لازم را در ساخت ماشين آلات سنگين صنعتي دارد، در نتيجه، مي تواند در توليد کاميونت و حتا پيکاپ موفق تر از ديگر چيني ها عمل کند، اما اگر معيار مقايسه را تراک ها و پيکاپ هاي تويوتا و يا برندهاي آمريکايي در نظر بگيريم، قطعاً جک هنوز مسير طولاني را در پيش خواهد داشت. با اين مقدمه و با نگاهي به آمار فروش جک T8 متوجه مي شويم که اين خودرو در چين فروش نسبتاً خوبي را داشته و شايد به همين دليل است که جک در حال تست مدل T9 روي همين پلتفرم است. پيکاپ بزرگ T8 در بازار کشورهاي آمريکاي جنوبي هم ديده مي شود و تست هاي فني اين خودرو و مقالات در مورد اين مدل در سايت هاي لاتين به چشم مي خورد. حتا در بازاري مثل آفريقاي جنوبي، که پيکاپ ها پرطرف دار هستند، اين خودرو حضور دارد و با توجه به مقالات گويا T8 با اقبال نسبتاً خوبي در فروش مواجه است. نسبت به ديگر محصولات جک که در ايران ديده مي شود، مدل T8 از نظر بين المللي شناخته شده تر است و فروش قابل توجه در خارج از چين داشته و احتمالاً در ايران هم استقبال از اين پيکاپ خوب خواهد بود، اما نکته اي قابل تأمل در مورد کمپاني جک و همکار ايراني اش وجود دارد که بايد به آن دقت کرد. در خبرهاي قبل خوانديم که در حال حاضر کمپاني جک تصميم دارد تمرکز توليد را روي سري هاي A و X در سگمنت هاي سدان و کراس اوور قرار دهد. امسال در سبد جديد محصولات جک خودروهاي مدرن و زيبايي مثل جک X7 قرار مي گيرد. اين درحالي است که در ايران همچنان سري J و S اين کمپاني به فروش مي رسد. حتا در ماه هاي آينده شاهد خواهيم بود که پيکاپ جديد جک با مدل T9 به بازار چين مي آيد و ما تازه در ابتداي عرضه T8 در ايران هستيم. بايد ديد کرمان موتور در آينده توليد خودروهاي جديدتر جک را در دستور کار قرار مي دهد يا به عرضه همين محصولات اکتفا مي کند. حضور جک T8 در کرمان موتور مي تواند رقابت پيکاپ هاي آفرودي چيني را در ايران گسترده تر کند. آميکو آسنا، دانگ فنگ ريچ، فوتون تونلند، کاپرا۲ و JMC تايگر از آن دسته خودروهاي پيکاپ چيني هستند که، به دليل داشتن قابليت دو ديفرانسيل و کمک سنگين، در رده خودروهاي آفرودي به حساب مي آيند. با توجه به سطح امکانات و ويژگي هاي فني جک T8 انتظار مي رود اين خودرو قيمتي نزديک به قيمت فوتون تونلند S داشته باشد، يعني با قيمتي بيش از ۳۵۰ ميليون تومان به فروش برسد.
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره