دنیای خودرو/ بازار خودرو برای مدتی هرچند کوتاه به‌طور نسبی آرام بود، آرامشی که از یک‌سو مرهون قرعه‌کشی خودروسازان برای فروش و پیش‌فروش جمعا 100هزار دستگاه خودرو بود و از سوی دیگر به برخوردهای نظارتی و امنیتی با برخی نمایندگی‌های متخلف باز می‌گشت.

بازار خودرو برای مدتی هرچند کوتاه به‌طور نسبی آرام بود، آرامشی که از یک‌سو مرهون قرعه‌کشی خودروسازان برای فروش و پیش‌فروش جمعا 100هزار دستگاه خودرو بود و از سوی دیگر به برخوردهای نظارتی و امنیتی با برخی نمایندگی‌های متخلف باز می‌گشت.
این نحوه مدیریت، به‌سرعت مثال‌زدنی هم شد؛ تا جایی که محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی مجلس پیشنهاد الگوبرداری از نحوه مدیریت بر صنعت و بازار خودرو را در عرصه‌های دیگر همچون فضای مجازی مطرح کرد و گفت: «بخشی از محتوای فضای مجازی در اختیار مردم و دستگاه‌هایی غیر از وزارت ارتباطات است، اما سیاست‌گذاری و مدیریتی درخصوص آن وجود ندارد، چطور ما در حوزه خودرو سیاست‌گذاری و تعرفه‌گذاری داریم و از صنعت داخل حمایت می‌کنیم تا این صنعت رشد کند، چرا در حوزه وزارت ارتباطات این سیاست اعمال نمی‌شود؟» اما تغییر نرخ ارز به‌یک‌باره معادلات صنعت و بازار خودرو را هم به‌هم
ریخت.

قدرت خرید مصرف‌کننده واقعی سقوط کرده است
در همین راستا، مسیح نوروزی؛ یکی از نمایشگاه‌داران اتومبیل در تهران به خبرنگار «دنیای خودرو» گفت: «رکود سنگینی به بازار تحمیل شده که ناشی از اجرای طرح‌های پیش‌فروش و قرعه‌کشی خودرو است. چراکه این طرح‌ها موجب عدم انجام معامله و نبود قیمت مشخص در بازار خودرو شده است.» این فعال بازار خودرو افزود: «با توجه به محدودیت‌های ایجادشده برای حضور دلالان در قرعه‌کشی، روند انصراف‌ها و نبود استطاعت مالی در تعداد قابل توجهی از برندگان قرعه‌کشی برای پرداخت‌ وجه نشان می‌دهد قدرت خرید مصرف‌کننده واقعی تا چه اندازه سقوط کرده است.» وی با بیان این‌که تا وقتی تقاضا بیش از عرضه باشد، تلاطم در بازار خودرو وجود خواهد داشت، می‌افزاید: «بدین‌ترتیب بازار خودرو تنها محلی برای دلال‌بازی خواهد بود و سر مصرف‌کننده واقعی بی‌کلاه خواهد ماند و در نهایت در نبود مصرف‌کننده واقعی، واسطه‌گری به حد اشباع خواهد رسید.»

قرعه‌کشی تحریک‌کننده تقاضای کاذب هم بود
در همین زمینه سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران تهران نیز معتقد است: «بازار خودرو نیازمند مدیریتی مشخص و کارآمد در بحث عرضه‌وتقاضا است. حتی بازگشت دوباره قیمت خودروها به وضعیت پرالتهاب گذشته و برهم‌خوردن آرامش بازار هم، به نظر من بیش از متأثر شدن از نوسانات ارزی، متاثر از کمبود عرضه در بازار است و فقط با افزایش تولید و عرضه در کنار نظارت جدی نهادهای مرتبط می‌توان در جهت ثبات قیمت در بازار حرکت کرد.» وی افزود: «قرعه‌کشی‌ها با تحریک بخشی از تقاضای کاذب در بازار، زمینه‌ساز موج جدید افزایش قیمت‌ها شد، به‌طوری‌که پس از اعلام نتایج، به‌رغم هشدار خودروسازان و پلیس، فروش حواله خودروها در فضای مجازی آغاز شد.» مؤتمنی ادامه داد: «هرچند کمتر معامله‌ای در بازار انجام می‌شود، اما فروشندگان برای سود بیشتر خود قیمت‌ها را 10 تا 15میلیون تومان بالاتر از قبل مطرح می‌کنند. با این‌حال اگر معامله‌ای سر بگیرد، عمدتا با قیمت‌های نزدیک به نرخ‌های قبلی است. از این رو، با هدف کنترل و بازگشت ثبات قیمت به بازار خودرو توصیه می‌شود فقط متقاضیانی که نیاز مبرم به خرید خودرو دارند، برای خرید اقدام کنند.»

بازار ارز کی آرام می‌شود؟
هرچند فعالان بازار خودرو از طرح‌های قرعه‌کشی برای فروش و پیش‌فروش فوق‌العاده به متقاضیان گلایه دارند، اما مسئولان وزارت صمت این طرح را در جهت مهار افزایش قیمت‌ها در بازار موثر می‌دانند. از سوی دیگر، به‌رغم تلاطم بازار ارز که بر بازار خودرو نیز تاثیر گذاشته است، برخی مسئولان و کارشناسان اقتصادی نوید می‌دهند که حتی آرامش بازار ارز هم دور از دسترس نیست. مانند سعید لیلاز، کارشناس مسائل اقتصادی که می‌گوید: «معتقدم شرایط بسیار سختی داریم، ولی اگر تا آخر شهریورماه دوام بیاوریم، دیگر اتفاقی نمی‌افتد و قادر خواهیم بود که از شرایط بحرانی در حوزه اقتصادی به سلامت عبور کنیم.» علی آقامحمدی، رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در همین راستا گفته است: «بازار ارز متعادل می‌شود و علت آن هم این است که یک‌سری منابع ارزی ایران در کشورهایی نظیر عراق وجود دارد که در آینده باز خواهند گشت.»