چرا خودروی چینی نخریم؟!
همراه مکانيک/ طي سالهاي گذشته اکثر کارشناسان خودرو متقاضيان خريد خودروهاي چيني را مجاب ميکردند که از خريد چنين خودروهايي منصرف شوند، زيرا اغلب خودروهاي چيني حاضر در بازار کشور ما علاوهبر افت قيمت فراوان، امنيت و کيفيت غيرقابلقبولي را نيز ارائه ميدهند. آشفتگيها و التهابات اخير بازار کشورمان سبب شدهاست تا دست خريداران ايراني از خودروهاي با کيفيت اروپايي يا حتي کرهاي کوتاه شده و بهاجبار به خودروهاي چيني روي بياورند. يکي از عوارض جانبي محبوبيت بالاي خودرو چيني در بين خريداران ايراني، افزايش قيمت اين خودروها است که عملا غيرقابلقبول و غيرمنطقي بهنظر ميرسد. تا پيش از افزايش قيمت ناگهاني خودروهاي داخلي، پرداخت مبلغي بين ۳۰ تا ۵۰ ميليون تومان براي يک خودرو چيني بهاي بسيار سنگيني تلقي ميشد و کمتر کسي تمايل داشت که چنين مبلغي را براي يک اتومبيل چيني بپردازد. در آن زمان اگر شما مجبور بوديد يک خودرو چيني صفرکيلومتر را در بازار به فروش برسانيد، بايد افت قيمت اين خودرو را پذيرفته و برچسب قيمتي بهمراتب کمتر از بهاي کارخانه را انتخاب ميکرديد؛ اما اين روزها وضعيت بازار خودرو به سمتي حرکت کردهاست که خودروهاي مونتاژي چشمباداميها نيز سود قابلتوجهي را راهي جيب دلالان و سوداگران بازار خودرو ميکنند. بنابراين در حالحاضر علت آنکه کارشناسان به متقاضيان خريد خودرو توصيه ميکنند به سمت خودروهاي چيني نروند، دليل آن تنها افتقيمت اين خودروها نيست و به ايرادات اساسي بخش فني و عدم دسترسي آسان به قطعات و خدمات پس از فروش نيز مربوط ميشود. در ادامه مقاله «چرا خودرو چيني نخريم؟» با ما همراه باشيد تا شما مخاطبين گرامي را با معايب و مشکلات مشترک ميان اغلب خودروهاي چيني آشنا کنيم. مهندسين کپيکار چيني براي اينکه بتوانند قيمت خودروهاي توليدي خود را پايين نگه دارند، متريال و مواد اوليه بيکيفيتي را در محصولات خود استفاده ميکنند. داشبورد پلاستيکي بيکيفيت، صندليهاي نهچندان راحت و قواي محرکه ضعيف در کنار نبود سيستمهاي ايمني قابلاعتماد و کارآمد، از جمله ايراداتي هستند که ممکن است شما را از خريد يک خودرو چيني پشيمان کنند. يکي از عللي که سبب شدهاست تا خودروهاي چيني بتواند با وجود کيفيت پايين، جاي خود را در دل علاقهمندان خودرو و خريداران ايراني باز کنند، طيف گسترده آپشنها و امکانات رفاهي است که در اين خودروها وجود دارد. سليقه مردم ايران در هنگام خريد خودرو با مردم اروپا و آمريکا متفاوت است. اروپاييها و آمريکاييها بيشتر بهدنبال خودروهايي مقاوم هستند که از قدرت موتور بالايي برخوردار باشند. کاملا واضح است که سليقه خريداران ايراني به سمت آپشنهاي رفاهي مانند سانروف، صندلي برقي چند حالته، سيستم مالتي مديا و کروز کنترل متمايل است؛ آپشنهايي که بهوفور در ماشينهاي چيني مشاهده ميشوند!. اما يک نکته حائز اهميت در اين ميان وجود دارد و آن اين است که آپشنهاي ايمني خودروهاي چيني بهاندازه آپشنهاي رفاهي آنها گسترده نبوده و حتي درصورتيکه شما خودرو چيني را بيابيد که به تمام سيستمهاي کمکراننده و ايمني ضروري مجهز شدهاست، چندان نميتوانيد به تکنولوژي اين سيستمها اعتماد کنيد. اين موضوع حتي در خصوص آپشنهاي رفاهي نيز تاحدودي صدق ميکند. گيربکسهاي ناکارآمد و کمکيفيت شايد بزرگترين مشکل خودروهاي چيني بعد از ضعف نسبي در قواي محرکه، مربوط به گيربکس ناکارآمد اين خودروها باشد. سيستم انتقال قدرت، صفحه کلاچ و گيربکس خودروهاي چيني اساسا ضعيف و ناکارآمد بوده و اين مشکل درخصوص گيربکسهاي اتوماتيک بهمراتب بدتر است. گيربکس خودرو چيني بهطورمعمول شرکتهاي چيني نظير دانگ فنگ، بسترن و… سعي ميکنند با نصب گيربکسهاي از دور خارجشده شرکتهاي بنامي همچون آيسين ژاپن(AISIN) در محصولات اقتصادي و ارزانقيمت خود، ضمن کاهش هزينههاي توليد، وجهه بهظاهر معتبري را براي اين محصولات به وجود آورد. اين گيربکسها بهواسطه ساختار قديمي خود از عملکرد دقيق و هوشمندانهاي برخوردار نيستند و حتي خيلي زودتر از آنچه انتظار ميرود، دچار مشکلات فني ميشوند؛ درواقع اصلا دور از انتظار نيست که شما بهعنوان يک مالک خودرو چيني ناچار شويد، چند ميليون تومان براي يک گيربکس بهظاهر سالم خرج کنيد. اتفاقي که هيچ تضميني نيز براي تکرار مجدد آن وجود ندارد!. نبود لوازميدکي حتي در نمايندگيها مشکل ديگري که درخصوص خودروهاي چيني وجود دارد، نبود لوازميدکي اين خودروها حتي در نمايندگيهاي فروش و خدمات پساز فروش آنها است. مالکين اغلب خودروهاي چيني براي يافتن قطعات بخش فني يا ظاهري ماشين خود به مشکل برميخورند. اين مشکلي زماني به اوج خود ميرسد که يکي از اين اتومبيلهاي چيني تصادف سنگيني را تجربه کنند و نياز به تعويض بخش قابلتوجهي از قطعات و لوازم داشته باشند. در چنين شرايطي ممکن است ماهها طول بکشد تا بتوانيد تمامي قطعات يک خودرو چيني تصادفي را جمعآوري و نصب کنيد. چرا خودرو چيني نخريم؟! خدمات پس از فروش نيز در خصوص خودروهاي چيني چندان مطلوب نيست؛ بنابراين اگر بهدنبال خريد خودرو چيني هستيد، پيش از خريد حتما بازار لوازميدکي آن را بررسي کنيد و مطمئن شويد خودرو موردنظر شما از اين لحاظ مشکل خاصي نداشته باشد. آينده نامشخص با خروج پژو، رنو، نيسان، سيتروئن و ساير خودروسازان اروپايي از کشورمان، اين خودروسازان چيني بودند که ريسک حضور را پذيرفته و محصولات خود را در بازار کشورمان عرضه کردند، اما با اين وجود نيز همچنان آينده اين خودروسازان در کشورمان نامعلوم بوده و دور از انتظار نيست که برندهاي مختلف چيني نيز از کشورمان خارج شوند. به همين دليل اگر ميخواهيد خودرويي را خريداري کنيد که در خصوص خدمات پس از فروش و لوازميدکي آن اطمينان خاطر داشته باشيد به شما توصيه ميکنيم به سراغ محصولات داخلي برويد. بهعنوان نمونه جيليران موتور(Geelran Motor) که نمايندگي انحصاري کمپاني جيلي را در کشورمان بهعهده داشت، با آغاز مجدد تحريمها عليه ايران، حدود ۵ هزار نفر نيروي کار را تعديل کرده و از بازار کشور خارج شد!. آينده نامشخص خودروهاي چيني براي پيشگيري از وقوع چنين اتفاقهايي توصيه ميشود هنگام خريد خودرو چيني، شرکتهايي را انتخاب کنيد که فعاليت محدودي در بازار کشور ندارند. اين شرکتها عموما بهدنبال برندسازي هستند و در همين راستا نيز شرايط فروش مطلوبي را ارائه ميدهند، اما بازهم در خصوص آينده آنها اطمينان خاطر بالايي وجود ندارد. اگر نمايندگي شرکتي که اتومبيل خود را از آن خريدهايد، فعاليت خود را متوقف کند شما بهطورقطع در تهيه لوازميدکي، دريافت خدمات پس از فروش و همينطور فروش خودروي موردنظر، دچار مشکل خواهيد شد. بازار فروش نهچندان مطلوب هرچند خريداران خودروهاي چيني نسبت به گذشته افزايش قابلتوجهي داشتهاند، اما همچنان افتقيمت خودروهاي چيني در مقايسه با نمونههاي ايراني، کرهاي و اروپايي بيشتر است و همين موضوع سبب ميشود که خريداران اينگونه خودروها، نسبت به محصولات داخلي کمتر باشند؛ بهعلاوه کيفيت نهچندان مطلوب خودروهاي چيني نيز کاهش متقاضيان خريد اين خودروها را بهدنبال دارد. بههرحال در کشور ما خودرو بهعنوان يک کالاي سرمايهاي شناخته ميشود، بههمين دليل ميزان رونق بازار خريد و فروش آن از اهميت غيرقابلانکاري برخوردار است. نميتوان با تأمين يک بودجه هنگفت، خودرو چيني را خريداري کرد و به بازار فروش آن بيتوجه بود. جالب است بدانيد که بسياري از خودروهاي چيني حتي در بازار کشور سازنده خود نيز چندان محبوب نيستند. آمار فروش سالانه و ماهانه کشور چين نشان ميدهد که اکثر خودروهاي پرفروش اين کشور را محصولات شرکتهايي همچون فولکسواگن، هيوندا و شورولت تشکيل ميدهند. البته اين قاعده در خصوص تمامي خودروهاي چيني صدق نميکند و خودروهايي نيز در بازار کشورمان يافت ميشوند که خريداران آنها از اتومبيل خود راضي هستند. نتيجهگيري در پايان مجدداً تأکيد ميکنيم تمامي خودروهاي چيني موجود در بازار از کيفيت حداقلي برخوردار نيستند و بهطورقطع خودروهاي محبوب و پرفروش چيني در بازار ايران، توانستهاند سطح قابلقبولي از رضايت را در خريداران خود ايجاد کنند. بههرحال چينيها برخلاف شرکتهاي خودروساز اروپايي با سنگين شدن تحريمها از کشور ما خارج نشده و تلاش دارند تا با توجه به سليقه خريداران ايراني محصولات خود را در بازار کشورمان عرضه کنند. محصولاتي که با نامهاي عجيبوغريب، تنوع بالا و شرايط خريد منعطف در اختيار خريداران قرار داده شدهاند. در ميان تمامي خودروهاي چيني موجود در بازار کشور خوب و بدهاي فراواني وجود دارند که در صورت بهرهگيري از تجربه کارشناسان مجرب همراه مکانيک ميتوانيد بهترين آنها را خريداري کنيد.