برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. برگزیده
خودرو

چرا قیمت خودرو در سامانه 124 درج نمی شود؟

منبع
فارس
بروزرسانی
چرا قیمت خودرو در سامانه 124 درج نمی شود؟
فارس/ شفافيت در قيمت گذاري خودرو و تعيين تکليف بازار خودرو در حالي طي سال هاي اخير به يک مطالبه عمومي تبديل شده که خودروسازان هيچ الزامي براي درج قيمت محصولاتشان بر روي سامانه 124 ندارند و مردم و بازار همچنان در مورد قيمت خودرو با ابهاما ت زيادي روبرو هستند. يکي از راه هاي کنترل بازار اعلام رسمي قيمت کالاها است. اين موضوع هرچند در مورد معدودي از کالاها مورد توجه وزارت صنعت قرار گرفته اما جاي درج قيمت خودرو در بين اين کالاها خالي است. اين در حالي است که مردم با سردرگمي زيادي در خريد و فروش خودرو روبرو هستند. در حال حاضر فقط براي 6 گروه شامل کالاهاي اساسي و مواد غذايي، لوازم بهداشتي و تجهيزات پزشکي، لوازم خانگي، لوازم التحرير، لوازم مصرفي خودرو و مصالح ساختماني در سامانه 124 قيمت درج مي شود که البته برخي از قيمت ها نيز مربوط به سال هاي قبل هستند و اين سامانه محصولات ديگر مانند خودرو را در بر نمي گيرد. اين در حالي است که يکي از بازارهاي نابسامان، همين بازار خودرو است و اعلام قيمت براي خودروهاي توليدي، خريداران و فروشندگان را از بلاتکليفي در خواهد آورد. در چنين شرايطي بعد از چند هفته کشمکش بين خودروسازان، وزارت صنعت و شوراي رقابت در نهايت آنچه عايد مردم شد برپايي لاتاري قرعه کشي خريد خودرو بود که نه تنها بازار را کنترل نکرد بلکه بخشي از تقاضاي خاموش براي خريد خودرو را نيز بيدار کرد و افراد بيشتري را به خريد خودرو و امتحان شانس خود در قرعه کشي ترغيب کرد. * خودروسازان نيز مانند توليدکنندگان لوازم خانگي ملزم به درج قيمت شوند روز 22 ارديبهشت ماه بود که رضا شيوا رئيس شوراي رقابت از افزايش متوسط 10 درصدي قيمت محصولات ايران خودرو و رشد متوسط 23 درصدي قيمت محصولات سايپا خبر داد و قرار شد قيمت جديد محصولات اين دو گروه خودروسازي فرداي آن روز يعني 23 ارديبهشت ماه اعلام شود اما با گذشت حدود يک ماه و نيم از موعد تعيين شده، هنوز به جز تعداد کمي از خودروها که در فروش فوق العاده عرضه شدند، قيمت ساير خودروها اعلام نشده و ظاهراً کشمکش بر سر اعلام نرخ ها ادامه دارد تا آنجا که جلسات خودروسازان، سازمان حمايت و شوراي رقابت براي بازنگري در دستورالعمل قيمت گذاري خودرو ادامه دارد. اين موضوع مردم و بازار را همچنان بلاتکليف نگه داشته و سير نزولي قيمت هاي بازار نيز حالا صعودي شده است. در اين ميان با تشديد تنش در بازارهاي ديگر از جمله بازار لوازم خانگي، وزارت صنعت توليدکنندگان را مجبور به درج قيمت محصولاتشان بر روي سامانه 124 کرد که البته با وجود برخي ايرادات،اقدام خوبي است و مردم را تا حدي نسبت به نرخ لوازم خانگي آگاه مي کند. حال اين سوال مطرح است که با توجه به آشفتگي زياد بازار خودرو و نابساماني در اين بازار چرا قيمت خودرو در سامانه 124 درج نمي شود؟ اقدامي که جديد نيست و اگر به سامانه قديمي 124 مراجعه کنيم هنوز هم عنوان خودرو را در سرفصل قيمت ها مشاهده مي کنيم، به اين دليل که در سال هاي قبل قيمت خودرو بر روي اين سامانه درج مي شد. * مبنايي براي تعيين قيمت بازار وجود ندارد عدم اعلام قيمت رسمي خودروها باعث شده تا مبناي مشخصي براي تعيين قيمت ها در بازار وجود نداشته باشد و در حال حاضر نرخ خودروها به صورت سليقه اي تعيين مي شود. در عين حال نبود چشم انداز مشخص در مورد وضعيت توليد و قيمت خودروسازان و همچنين نبود نظارت بر بازار عاملي براي توقف سير نزولي قيمت خودرو بوده و قيمت ها در بازار روند صعودي به خود گرفته است. سعيد موتمني، رئيس اتحاديه فروشندگان خودرو در مورد نابساماني بازار خودرو به فارس گفت: رشد نرخ ارز باعث بالارفتن قيمت خودروهاي خارجي در بازار شده به طوري که قيمت خودروهاي زير يک ميليارد تومان حدود 50 ميليون تومان افزايش داشته و خودروهاي با قيمت يک تا 2 ميليارد تومان بين 70 تا 100 ميليون تومان بالا رفته است. وي ادامه داد: خودروهاي با قيمت 2 تا 3 ميليارد تومان بين 200 تا 300 ميليون تومان، خودروهاي با قيمت 3 تا 4 ميليارد تومان حدود 400 ميليون تومان و خودروهاي با قيمت 4 ميليارد تومان حدود 500 ميليون تومان افزايش قيمت داشته اند. اميد مرادبيگي يکي از فعالان بازار خودرو نيز در اين مورد به فارس گفت: با توجه به اينکه هيچ پايه قيمتي براي خودروها وجود ندارد، هرکسي به دلخواه خود قيمت را تعيين مي کند و وقتي مي بينند نرخ ارز رو به بالا است، قيمت خودرو را بالا مي برند. به گفته وي، وقتي قيمت ها در بازار نوسان دار، فروشندگان آرامش ندارند و مصرف کننده نيز براي خريد خودرو سردرگم خواهد بود * دود دعواي قيمت گذاري در چشم مردم و قطعه سازان هم اکنون مصرف کنندگان در حالي با ابهام در مورد قيمت خودرو و وضعيت بازار روبرو هستند که کشمکش دولتي ها و خودروسازان بر سر قيمت گذاري خودرو علاوه بر متضرر کردن مردم، ضرر قطعه سازان را نيز به همراه دارد. مازيار بيگلو، دبير انجمن قطعه سازان در اين مورد به فارس گفت: عواقب دعوايي که بين دولتي ها از جمله شوراي رقابت، سازمان حمايت و وزارت صنعت اتفاق افتاده به صنعت قطعه سازي مي‌رسد در حالي که ما بخش خصوصي هستيم، نه سياست گذاريم و نه تاثيري در سياست‌هاي کلان داريم بلکه تاثير پذير هستيم. وي ادامه داد وقتي دولتي ها و حتي خودروسازان با هم دعوا مي‌کنند زيانش به قطعه‌سازان مي‌رسد، به همين دليل درخواست ما از سرپرست وزارت صنعت و مديران عامل ايران خودرو و سايپا اين است که ما را در دعواهاي دولتي دخيل نکنند. دبير انجمن قطعه سازان توضيح داد: خودروسازان چه سود کنند و چه زيان کنند، دولتي هستند اما شرکت‌هاي قطعه‌ساز، خصوصي هستند و عواقب کشمکش هاي دولتي ها باعث آسيب ديدن آنها مي شود. در هر حال مهمترين موضوع در مديريت بازارهاي اقتصادي، شفافيت در عرضه و تقاضا و قيمت محصولات است که تا به اينجا در مورد قيمت گذاري خودرو اتفاق نيفتاده و مشتريان بازار خودرو همچنان منتظر کنترل بازار و حذف دلالان هستند. قطعا مهمترين راه براي تحقق اين مسئله اعلام قيمت خودروها در سامانه 124 خواهد بود که بايد ديد مسئولان وزارت صنعت تا چه زماني به روند فعلي يعني مشخص نبودن قيمت خودرو ادامه خواهند داد.
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره