خودرو بانک/ وقتي براي آينده برنامهريزي ميکنيد، اشکالي ندارد گزينههاي مختلف را هم درنظر بگيريد. مثلا سال گذشته، مرسدس بنز و بي ام و اعلام کردند که با يکديگر در ساخت خودروهاي خودران همکاري ميکنند که از سال ۲۰۲۴ در اختيار مشتريان قرار خواهد گرفت. هفته گذشته اين همکاري متوقف شد، و اين هفته مرسدس از مشارکت جديدي با انويديا در زمينه فناوري رانندگي خودکار خبر داد که از سال ۲۰۲۴ در مدلهاي جديد بنز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
شايد به نظر بيايد دايملر قصد دارد براي مشارکت در زمينه فناوري رانندگي خودکار، انويديا را جايگزين بي ام و کند، اما واقعيت کمي پيچيدهتر است. سخنگوي مرسدس بنز گفته است که اين مشارکت جديد با همکاري قبلا اعلام شده با بي ام و متفاوت است. او در اين باره ميگويد:
زمانبندي برنامه قبلي ما با بي ام و مناسب نبود، به همين دليل فعلا آن همکاري را به تعويق انداختيم. ما در همکاري با انويديا به دنبال ساختاري نرمافزاري براي امکانات رانندگي خودکار هستيم. اين با کاري که قرار بود با همکاري بي ام و انجام دهيم متفاوت است.
دني شاپيرو، مدير ارشد شرکت خودروسازي انويديا گفت قرارداد جديد شرکتش با مرسدس بنز توسط مقامات بالا پشتيباني ميشود که منظورش جنسن هوانگ مديرعامل انويديا و اولا کالنيوس مديرعامل مرسدس بنز است. او گفته:
به اين خبر به عنوان يک محصول نگاه نکنيد، بلکه اين کار باعث تغيير در استراتژي و معماري خط توليد آينده مرسدس خواهد شد. اين همکاري براي هردو شرکت اهميت زيادي دارد. خيلي کم پيش ميآيد که يک خودروساز به شرکت ديگري اعتماد کند. اولا و جنسن در اين مورد با يکديگر همکاري کامل دارند.
اين توافق شامل چه چيزهايي است؟ شاپيرو گفته اين قرارداد شامل موارد زيادي است. مرسدس بنز و انويديا در حال کار روي يک ساختار محاسباتي نرمافزاري براي خودروهاي خودران براساس پلتفرم انويديا درايو هستند که از سال ۲۰۲۴ روي تمام خودروهاي نسل بعدي مرسدس بنز نصب خواهد شد. شاپيرو گفت:
اين يک مدل کسبوکار انقلابي براي انويديا و مرسدس بنز است. روي تمام ناوگان اين شرکت يعني تمام خودروهاي کلاس اي و کلاس اس ابرکامپيوترهاي انويديا نصب خواهند شد.
شاپيرو گفته روي تمام مدلهاي جديد مرسدس، مجموعه سنسورهاي محيطي انويديا نصب خواهند شد و سپس مثل کاري که تسلا امروزه انجام ميدهد، رانندگان بايد تصميم بگيرند آيا ميخواهند از اين ويژگي استفاده کنند يا خير. او در اين باره عنوان کرد:
در هر منطقه، مدلهاي متفاوتي وجود خواهند داشت که شامل خدمات اشتراکي يا پرداخت هزينه يکجا ميشوند، و ميتوانند خودرو را به يک دستگاه کاملا قابل ارتقا تبديل کنند. احتمالا در آينده شاهد عرضه اپ استور مرسدس هم باشيم.
مرسدس اين ويژگي را عملکرد رانندگي خودکار پيشرفته مينامد و خودروهاي داراي آن قادر به رانندگي خودکار در مسيرهاي معمولي هستند، اما چون مرسدس فقط رانندگي خودکار سطح ۲ و ۳ ارائه ميدهد، شايد نياز باشد راننده در بعضي مواقع وارد عمل شود. مرسدس ميگويد خودروهايي با قابليت پارکينگ خودکار که از اين سيستم استفاده خواهند کرد، ميتوانند رانندگي خودکار سطح ۴ ارائه دهند، يعني خودرو به صورت خودکار ميتواند خودش را پارک کند.
بازار