عصر ايران/ جالب آنکه در 17 ايالت آمريکا قوانيني در رابطه با ممنوعيت "وجود بيش از 2 چراغ اصلي جلو" در اتومبيل وجود داشت و به همين دليل پرستون يک کاور براي استفاده از تاکر 48 در اين ايالت ها همراه خودروي خود ارائه کرد.
اگر يک ليست از خاص ترين محصولات صنعت خودروي جهان تهيه کنيم قطعا يک بخش به تاکر 48 اختصاص خواهد داشت. عدد 48 در نامگذاري اين محصول به سال توليد آن يعني 1948 ميلادي اشاره دارد. تاکر 48 توسط پرستون تاکر مهندس و طراح خودرو ارائه و در شيکاگو روي خط توليد قرار گرفت.
تاکر 48 در زمان معرفي به عنوان طرح مفهومي به اژدر نيز شهرت يافت و اين به خاطر طراحي متفاوتش بود. ارتفاع کم، فندرهاي(گلگير) کشيده و شيب سقف به سبک يک فست بک تمام عيار؛ مواردي بودند که تاکر را به عنوان يک طراحي پيشرو در زمان خود معرفي کردند.
تاکر انديشه هاي آينده نگر و متفاوتي براي زمان خود داشت و همين ويژگي موجب به شکل گيري يک خودروي متفاوت و مدرن شد.
براي مثال کنسول جلو از مواد داراي بافت نرم(فوم+پلي اورتان) با پوشش چرم و پي وي سي ساخته شد تا در هنگام تصادف شديد ميزان جراحات وارده به سرنشين به کاهش يابد. شيشه نشکن جلو، بامپر(سپر) جلوي تقويت شده و ... از ويژگي هاي تاکر 48 بود.
موتور تاکر 48 در عقب قرار دارد و نيروي خود را به محور اين قسمت انتقال مي دهد. ميزان خروجي پيشرانه 5.5 ليتري تاکر برابر با 166 اسب بخار و گشتاور آن نيز برابر با 372 پوندفوت است.
از منظر ابعاد خودرو برابر با 5660 ميليمتر در طول، 2006 ميليمتر در عرض و 1520 ميليمتر در ارتفاع توسعه يافته است. فاصله بين محورها نيز برابر با 3250 ميليمتر است. وزن خالص خودرو برابر با 1900 کيلوگرم محاسبه شده است.
يکي ديگر از ويژگي هاي متفاوت تاکر در آن زمان به طراحي دماغه مربوط مي شود که علاوه بر چراغ هاي اصلي يک چراغ دايره اي بزرگ نيز در مرکز قرار داشت. اين چراغ به چشم سايکلوپس يا غول يک چشم شهرت داشت و در واقع يک چراغ تطبيقي بود که با هماهنگ با حرکت فرمان تغيير جهت مي داد تا شب هنگام و در پيچ ها ديد بهتري براي راننده ايجاد شود.
جالب آنکه در 17 ايالت آمريکا قوانيني در رابطه با ممنوعيت "وجود بيش از 2 چراغ اصلي جلو" در اتومبيل وجود داشت و به همين دليل پرستون يک کاور براي استفاده از تاکر 48 در اين ايالت ها همراه خودروي خود ارائه کرد.
هر دستگاه از تاکر 48 در مقايسه با نمونه قبلي داراي تفاوت هايي هر چند جزئي بود و اين نشانگر تمايل پرستون تاکر براي عدم گرفتاري در يک چارچوب ثابت و توسعه هرچه بيشتر خودروي مورد علاقه خود بود.
اما پرستون تاکر به رغم تمامي برتري هاي خود، با سرنوشت عجيبي روبرو شد! در سال 1949 و يکسال پس از فعاليت درحاليکه تنها 51 دستگاه(+نمونه اوليه) از تاکر 48 توليد کرده بود به دليل بازخوردهاي منفي از رسانه ها و درگيري پرستون در يک پرونده مالي به اتهام کلاهبرداري، فعاليت خود را متوقف کرد.
هرچند پرستون تاکر از اتهامات تبرئه شد اما هيچگاه سرمايه لازم براي تداوم ماجراجويي هاي خود در صنعت خودرو را بدست نياورد. توليد محدود تاکر 48 هم اکنون عاملي است که آنرا يک خودروي فوق العاده کمياب نام بگذاريم تا جائيکه سال 2016 يک دستگاه از آن 3 ميليون دلار معامله شد.
پرستون تاکر فناورانه هاي بيشتري مانند سوخت رساني انژکتوري، رينگ هاي منيزيمي، ترمزهاي ديسکي، لاستيک تيوبلس و ... را نيز مدنظر داشت که تمامي آنها را در مدل اوليه مورد آزمايش قرار داد اما در نهايت به دليل هزينه هاي بالا در مدل هاي توليدي مورد توجه قرار نگرفت و در ادامه نيز با توجه به شرايط نامناسب کار و کسب که ابتداي مطلب بدان اشاره شد، روياهاي تاکر ناکام ماند.
بازار