خودرو بانک/ سال 92 بود که ایران‌خودرو دنا را به بازار عرضه کرد. البته خیلی زود صدای مشتریان و خودروسواران ایرانی درآمد. در این خودرو از موتور و پلتفرم قدیمی سمند و سورن استفاده شده بود و همین امر، باعث شد تا گلایه‌های زیادی روانه این کمپانی شود. چاره چه بود؟ 3 سال بعدتر از آن، دناپلاس رونمایی شده و 4 سال بعد از تولید دنا، دناپلاس هم راهی بازارهای ایران شد تا عملا اتفاقی باشد برای کاستن از این گلایه‌ها و اعتراضات.

دناپلاس؛ این‌که فول‌آپشن دناست!
دناپلاس که وارد بازارهای ایرانی شد، خیلی‌ها آن را همان نسخه فول‌آپشن دنا دانستند. البته حق هم داشتند. امکاناتی چون دی‌لایت، 4 کیسه هوا، سانروف، چراغ‌های نئون،‌ دوربین عقب، مانیتور بزرگ، کروزکنترل و ...، آپشن‌هایی بودند که این گروه را متقاعد می‌کرد که به این خودرو امیدوار باشند. بعدها، که تحریم‌ها باعث شد تا ورود قطعات مورد نیاز با اخلال روبه‌رو شود، تولید دناپلاس در تیپ‌هایی خاص‌تر و البته با حذف امکاناتی از جمله سانروف دنبال شد. در حوزه فنی نیز، این خودرو با امکاناتی چون سیستم ضد قفل دیسکی ترمزها، امن‌تر از گذشته ظاهر شده بود و البته مشکلات برقی رایج در دنا هم حذف شده بود. اما نگاه کاربران دناپلاس به این خودرو چگونه بوده و هست؟ شاید بهتر باشد نگاهی به این خودروی ملی و به قول ایران خودرو فول‌آپشن، از نگاه این کاربران داشته باشیم. بالاخره آن‌ها با این خودرو بیشتر کار کرده‌اند. نظرات این کاربران را از سطح اینترنت جمع‌آوری کرده و بازنویسی کرده‌ایم؛ باشد که نگاه شما را به این خودرو کامل‌تر کند.

دیگران چه میگویند؟
• قیمت این خودرو البته بالاست؛ هرچند که در بازار بدون برنامه خودروی ایران همه قیمت‌ها بالا رفته است؛ ولی برای چنین خودرویی پرداخت 185 میلیون و بالاتر (اردیبهشت ۹۹) برای نسخه‌های صفر و سالم، کمی دور از انتظار به نظر می‌رسد.

• این خودرو جدا از قیمتش، امکانات و آپشن‌هایی بیشتر از دنا دارد و از این حیث، می‌تواند راننده‌هایش را راضی‌تر نگه دارد.

• پیشرانه آن به‌صرفه‌تر از پیشرانه‌هایی چون XUM و XU7 به نظر می‌رسد و این از نکات مثبت خودرو است.

• عایق‌بندی خودرو هم هنوز مشکل داشته و صدا وارد خودرو می‌شود.

• فضای داخلی خودرو نسبت به دیگر خودروهایی در همین سگمنت، کمتر بوده و حتی فضای سر سرنشینان جلو کاهش یافته است.

• کشش خودرو در سربالایی‌ها کمی مشکل دارد و نسبت به رقبا ضعیف‌تر ظاهر می‌شود.

• اینکه سانروف و ایربگ جانبی از سال 97 به بعد سفارشی شده و از آپشن‌های معمول خودرو حذف شده، کمی توی ذوق می‌زند.

• دنا از نظر قدرت بدنه و موتور خوب است و در سربالایی هم کم نمی‌آورد؛ مگر این‌که بخواهید کولرش را روشن کنید.

• صدای موتور که گفته شده وارد کابین می‌شود، از دیگر خودروهای ایرانی کمتر است و این‌قدری که از آن گلایه می‌کنند، آزاردهنده نیست.

• سیستم برقی خودرو در سطح قیمت کارخانه‌ای، قابل قبول بوده و عیب‌هایی چون صدای باد و پیشرانه هم با همت خود کاربران قابل حل است.

• نسبت به رقبایی چون تندر 90 اتومات، طراحی به‌روزتر و گیربکس و موتور قوی‌تری دارد.

• یکی از صاحبان دناپلاس گفته: «من ام‌وی‌ام 550 اتومات خریدم سال 94، برادرم دناپلاس 97. در یک مسافرتی که داشتیم، داخل این دناپلاس 2 نفر بودند و داخل ماشین من 4 نفر با 200 کیلو بار اضافه. در اتوبان، سربالایی‌های 65 درجه را راحت با سرعت 180 می‌رفتم؛ ولی برادرم نمی‌توانست خودروی ما را بگیرد. البته به نظرم ارزش ندارد 200 به این خودرو بدهید.»

• دناپلاس موقع راهنما زدن، هر دو دی‌لایتش خاموش می‌شود.

• دناپلاس بخریم یا چانگان؟ چانگان واقعا اتاق بزرگ و صندلی راحتی دارد، با سواری و رانندگی قابل قبول. وقتی سوار دناپلاس می‌شویم اگر قدمان کمی بلند باشد ممکن است سرمان به سانروف بخورد، ارتفاع صندلی‌ها هم بالاست.

• چانگان نسبت به دناپلاس موتور ضعیفی دارد، فقط مزیت آن در اتومات بودن این اتومبیل است.

• یکی دیگر از رانندگان دناپلاس نوشته: «برخلاف مطالب غیرواقعی درباره شتاب و قدرت دناپلاس، وقتی خودرو را از نمایندگی تحویل گرفتم، دیدم که شتاب و قدرت خوبی دارد. صدای موتور زیاد نیست. ترمز پرقدرتی هم دارد. داشبورد دناپلاس خیلی بزرگ است. تنها ایراد این است که برای من با قد 177 سانتیمتر، مشکل خوردن سر به سانروف وجود دارد.»

• برخی نواقصی که کاربران اشاره کرده‌اند در نسخه دنا توربو حذف شده است.