ميزان/ رييس انجمن صنايع همگن قطعهسازي گفت: صنعت خودروسازي براي توليد يک ميليون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو نياز به دو تا سه ميليارد دلار ارز است.
محمدرضا نجفي منش با اشاره به تامين نشدن ارز از سوي بانک مرکزي براي صنعت خودروسازي اظهار کرد: با مسئولان بانک مرکزي در اين باره صحبت و موارد را به آنها اعلام کرديم که برخي از مشکلات برطرف شد، اما در مجموع وضعيت تامين ارز از سوي بانک مرکزي روند مشخص و معمولي را ندارد.
رييس انجمن صنايع همگن قطعهسازي با بيان اينکه عدم اختصاص ارز بر روي توليد خودرو تاثير ميگذارد، افزود: آمار توليد افزايش يافته، اما بخشي از آن در کف پارکينگ باقي مانده و علت آن نيز به دليل کمبود قطعات است.
وي با بيان اينکه براي واردات چهار روش به بانک مرکزي پيشنهاد شده است، گفت: تامين ارز از صادرات صادرکنندگان، تامين از طريق ارز نيمايي، ارز صاداتي شرکتهاي ايدرو ايميدرو و واردات بدون انتقال ارز که بانک مرکزي با اين روش موافق نيست و اصرار دارد حتما منشا آن مشخص باشد که بسياري از افراد اين آمادگي را ندارند.
نجفي منش با بيان اينکه ۷۰ درصد قطعات و مواد اوليه صنعت خودروسازي در داخل کشور تامين ميشود، تصريح کرد: اين ميزان بايد به ۹۰ درصد افزايش يابد که طرحهاي ساخت داخل شروع شده که ميتواند بسياري از نيازها را برطرف کند.
رييس انجمن صنايع همگن قطعهسازي تصريح کرد: زماني که شرايط بهتر از زمان فعلي بود صنايع ما به فکر توليد داخل نبودند و صنايع کشور به نوعي وابستگي به خارج از کشور دارند که بايد آن را کاهش دهيم.
وي درباره حجم ارز موردنياز صنعت خودروسازي خاطرنشان کرد: صنعت خودروسازي براي توليد يک ميليون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو نياز به دو تا سه ميليارد دلار ارز است.
نجفي منش درباره اينکه آيا خودروسازان توانايي توليد يک ميليون و دويست هزار دستگاه را در شرايط فعلي دارند، تاکيد کرد: اگر مطالبات قطعه سازان به موقع پرداخت و قيمت خودرو در حاشيه بازار تعيين شود ميتوان به اين هدف رسيد.
بازار