نماد آخرین خبر

اعتراض رسمی ردبول به سیستم DAS مرسدس

منبع
خودرو بانک
بروزرسانی
اعتراض رسمی ردبول به سیستم DAS مرسدس
خودرو بانک/ تيم فرمول يک ردبول، در اين اعتراض مدعي شده است که سيستم فرمان دهي دو محوره تيم مرسدس (DAS) قوانين را در دو مورد نقض مي‌کند. اين دو مورد بدين شرح است: 1. اين دستگاه يک قطعه ايروديناميکي متحرک است. 2. حرکت اين دستگاه باعث تغيير در تنظيمات سيستم فنربندي خواهد شد. اين سيستم زاويه Toe را در چرخ‌هاي خودرو تغيير مي‌دهد. چرخ‌هاي خودروي فرمول يک در حالت عادي با زاويه Toe-out تنظيم مي‌شوند، که بدان معني است که چرخ‌ها به اندازه چند ميلي‌متر رو به بيرون چرخانده خواهند شد. اين قضيه در پيچ‌ها به کمک راننده خواهد آمد و باعث ايجاد چسبندگي بهتري در خودرو خواهد شد، اما در طرف ديگر سکه در مستقيمي‌ها باعث افزايش ساييده شدن تاير مي‌شود و در نتيجه دماي تاير افزايش مي‌يابد. سيستم هوشمندانه تيم مرسدس به راننده اين امکان را مي‌دهد که با جابجا کردن فرمان در راستاي محور افقي، اين زاويه را در چرخ‌ها تغيير دهد، که از دو جنبه باعث برتري خواهد شد. اول اينکه باعث کاهش خوردگي و ساييده شدن تايرها در مستقيمي مي‌شود، و دومين نکته اين است که به تيم اجازه مي‌دهد دماي تايرها را بهتر مديريت کند. به علاوه مي‌تواند در کاهش نيروي درگ و در نتيجه افزايش سرعت در مستقيمي‌ها موثر باشد. اين سيستم در قوانين سال 2021 ممنوع اعلام شده است، اما هيئت حاکم بر FIA بر اين باورند که طبق قوانين فعلي، استفاده از اين سيستم مجاز است. نظر نهايي در اين مورد به عهده داوران اولين گرندپري اين فصل، يعني گرندپري اتريش خواهد بود و بايد ديد که با نظر FIA موافق هستند يا خير. مجاز بودن اين سيستم بر اساس اين قانون اعلام شده است: ’’ چرخ‌هاي جلو تنها بايد با فرمان تنظيم شوند و تحت کنترل کامل راننده باشند.‘‘ اما ردبول نظر متفاوتي در اين مورد دارد و بر اساس قانون‌هاي شماره 3.8 و 10.2.3 اين اعتراض را انجام داده است. قانون 3.8 مي‌گويد که هر قسمتي از خودرو که بر عملکرد ايروديناميکي آن تاثير مي‌گذارد بايد کل آن به صورت ثابت و محکم به بدنه خودرو متصل، و نبايد متحرک باشد. قانون 10.2.3 نيز بيان مي‌کند که هيچ تغييري در سيستم فنربندي خودرو، هنگامي که در حرکت است، نبايد داده شود. موفقيت اين اعتراض بسته به اين است که آيا داوران اين سيستم را جزو سيستم فنربندي خودرو در نظر مي‌گيرند، يا طبق ادعاي مرسدس، جزو سيستم هدايت. ادعا شده است که رانندگان مرسدس از اين سيستم فقط در دور خروج از پيت‌لين استفاده کرده‌اند، و اين مورد براي تغيير زاويه Toe از حالت Out به حالت In بوده است تا در گرم کردن تايرها بهتر عمل کنند، اما مرسدس اين ادعا را رد کرده است.
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره