
زمان تعویض روغن ترمز خودرو را بدانیم
خودروکار
بروزرسانی

خودروکار/ بسياري از رانندگان وسايل نقليه از نحوه عملکرد روغن موتور و زمان تعويض آن بر اساس کيلومتر کارکرد خودرو مطلع اند، اما برخي از وجود سيالات مهم ديگري در خودرو نيز خبر دارند که وظايف بسيار حساس و دقيقي را بر عهده دارند؛ به همين دليل اگر نسبت به عملکرد صحيح هر يک از اين سيالات بي توجهي صورت گيرد حوادث ناگواري براي سرنشينان خودرو رقم خواهد زد.
يکي از اين سيالات روغنهاي ترمز هستند. اين روغنها در سطوح کيفي خاصي توليد ميشود و بر اساس کد استانداردي که از سوي اداره حمل و نقل امريکا براي روغن ترمزها تعيين شده سه نوع روغن ترمز DOT۵، DOT۴ و DOT۳ در وسايل نقليه مورد استفاده قرار ميگيرد. شماره DOT بزرگتر نشاندهنده بالاتر بودن دماي جوش روغن ترمز و در نتيجه کيفيت بهتر و تحمل بيشتر آن است.
روغن ترمز DOT۳ بر پايه ترکيبات پلياليفاتيک با نقطه جوش حداقل ۳۶۹ درجه فارنهايت، DOT۴ بر پايه استربورات با نقطه جوش حداقل ۴۱۴ درجه فارنهايت و DOT۵ متشکل از پليديمتيلسيلوکسان بر پايه سيليکون يا نقطه جوش حداقل ۴۶۸ درجه فارنهايت است. از ميان استانداردهاي ذکرشده، انواع DOT۳ و DOT۴ تقريبا عملکرد مشابهي دارند، ولي نقطه جوش DOT۴ بالاتر است.
اما DOT۵ کاملا با اين دو متفاوت بوده و جاذب رطوبت نيست و فقط بايد در سيستمهايي استفاده شود که لاستيکها و درزبنديها با آن سازگار باشد، زيرا در غير اين صورت سيستم دچار خوردگي و نشتي خواهد شد.
ميانگين دماي جوش مايع ترمز پس از سه سال کارکرد، به دليل جذب رطوبت، تا حد خطرناکي پايين ميآيد. بسياري از کارشناسان بر تعويض مايع ترمز هر يک يا دو سال يک بار بر حسب شرايط کارکرد خودرو تاکيد دارند منطق آنها بر پايه اين واقعيت است که مايع ترمز با پايه گليکولي، رطوبت واردشده به سيستم را جذب ميکند و مايع ترمزي که رطوبت را جذب کرده باشد باعث ايجاد ترکهاي ميکروسکوپي در سيستم ترمز و نهايتا نشتي و ورود هوا ميشود. اين مشکل در مناطق آب و هوايي مرطوب بيشتر مشهود است.
مايع ترمز خودروها تنها بعد از يک سال، به طور ميانگين ۲ درصد رطوبت جذب ميکند؛ بعد از ۱۸ ماه سطح آلودگي ميتواند بيش از ۳ درصد شود و پس از چند سال آلودگي مايع ترمز به حدود ۸ درصد رطوبت ميرسد. افزايش ميزان رطوبت سبب ايجاد حبابهاي ريز در مايع ترمز ميشود.
بررسيها نشان ميدهد که سيستم ترمز چرخهاي جلوي خودرو که خطوط انتقال نيمهفلزي دارند، گرماي بيشتري نسبت به چرخهاي عقب توليد ميکنند؛ اين دماي بالا نيازمند مايع ترمزي است که بتواند آن را تحمل کند توصيه ميشود روغن ترمز حداقل هر دو سال و يا ۶۰هزار کيلومتر به طور کامل از سيستم تخليه و تعويض شود.