تداوم رکود و بیثباتی قیمتها در بازار خودرو
ايرنا/ بررسي ميداني بازار خودروي پايتخت حاکي از رشد دو تا ۱۰ ميليون توماني قيمت خودروهاي داخلي در يک هفته اخير است، افزايشقيمتهايي که به گفته کارشناسان بيش از هر چيز ناشي از رشد قيمت دلار و افزايش قيمتها در بازارهاي موازي است. در گروه سايپا هر دستگاه پرايد ۱۳۱ به ۷۷ ميليون تومان، پرايد ۱۱۱ به ۸۷ ميليون تومان، پرايد ۱۵۱ (وانت پرايد) به ۸۷ ميليون تومان، تيبا صندوق دار به ۸۸ ميليون تومان، تيبا ۲ به ۹۷ ميليون تومان، ساينا ۹۸ ميليون تومان و کوييک ۱۱۳ ميليون تومان قيمت خورد. در گروه ايران خودرو نيز قيمت هر دستگاه پژو ۴۰۵ به ۱۲۷ ميليون تومان، سمند ال ايکس به ۱۳۲ ميليون تومان، پژو ۲۰۶ تيپ ۲ به ۱۴۴ ميليون تومان، پژو ۲۰۶ تيپ ۵ به ۱۷۵ ميليون تومان، پژو ۲۰۶ وي هشت به ۱۷۰ ميليون تومان، پژو ۲۰۷ اتوماتيک ۱۷۳ ميليون تومان، دنا ۱۸۲ ميليون تومان و دنا پلاس ۲۴۳ ميليون تومان قيمت گذاري شدند. بررسي قيمت ها در مقايسه با هفته گذشته رشد دو ميليون توماني پژو ۴۰۵، رشد چهار ميليون توماني قيمت پژو ۲۰۶ تيپ ۲ و سمند، رشد سه ميليون توماني پژو ۲۰۷ دنده اي و رشد هشت ميليون توماني پژو ۲۰۷ اتوماتيک را نشان مي دهد. در دسته مونتاژ ها اما افزايش قيمت ها چشمگيرتر است و صاحبان خودروها قيمت هاي بالاتري از مشتريان مطالبه مي کنند. امروز هر دستگاه هايما اس ۷ با رشد ۵۰ ميليون توماني نسبت به يک ماه گذشته ۴۶۸ ميليون تومان، سراتو با رشد ۸۰ ميليون توماني به ۵۵۰ ميليون تومان، جک اس ۵ با رشد بيش از ۵۰ ميليون توماني به ۴۵۳ ميليون تومان، همچنين چانگان به ۳۳۰ ميليون تومان و پژو ۲۰۰۸ به ۶۰۰ ميليون تومان قيمت خوردند. کارشناسان معتقدند هرچند قيمتهاي بالايي براي خودروها اعلام ميشود، اما در حقيقت فروشنده و خريداري در بازار وجود ندارد. به گفته کارشناسان، اين روزها عرضه خودروسازان بهتر از هفتههاي گذشته است، اما عامل اصلي نوسانات قيمت هاي خودرو در حقيقت نوسانات ارزي و افزايش قيمت ها در بازارهاي موازي نظير سکه و مسکن است.