اقتصاد نیوز/ قیمت خودرو در طی چند سال گذشته به شدت افزایش یافته و همین موضوع سبب شده که بسیاری از افراد خودرو را به عنوان یک کالای سرمایه ای در نظر بگیرند. مشاهدات میدانی نشان می دهد قیمت انواع خودروهای داخلی حتی نسبت به دو هفته گذشته نیز ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش یافته است. انتظار می رفت که با ارائه طرح های ثبت نام جدید از جانب خودروسازان بازار خودرو کمی آرام تر شود اما در حال حاضر منحنی ها نه تنها آرام نگرفته بلکه قیمت ها صعودی نیز شده اند.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از خودروبانک؛ وزارت صنعت در حالی وعده کاهشی قیمت را می دهد که اختلاف قیمت خودرو در بازار و درب کارخانه در بالاترین حد خود قرار گرفته است. عده ای معتقدند که افزایش قیمت خودرو ناشی از بالا رفتن نرخ ارز است و تا زمانی که نرخ ارز بالا به حرکت صعودی خود ادامه دهد قیمت خودرو چه در نمونه‌های داخلی و چه در نمونه های وارداتی صعودی خواهد بود. علاوه بر اثر افزایشی نرخ ارز بر بازار خودرو؛ تورم انتظاری نیز محرک دیگری است که قیمت‌ها را در این بازار شارژ میکند. پیش از این عنوان می شد که سازمان حمایت به دنبال آن است که طرحی را اجرایی کند که مطابق آن یک فاصله قیمتی ۱۰ درصدی بین قیمت کارخانه و بازار خودرو برقرار خواهد شد اما این طرح در حد یک ایده باقی مانده و هنوز تصمیمی در مورد اجرایی شدن آن گرفته نشده است.

کارشناس معتقدند که اگر قیمت‌گذاری بر اساس فرمول عرضه و تقاضا صورت پذیرد از ورود دلالان جلوگیری خواهد شد و بازار خودرو آرام خواهد گرفت.

در حال حاضر نقدینگی فراوانی که در کشور وجود دارد به سمت هر بازاری که حرکت کند اثرات زیان بار بسیاری از خود به جای خواهد گذاشت. اگر از دخالت دولت در بازار خودرو کاسته شود و بسته های حمایتی آن به سمت شرکتهای دانش بنیان هدایت شود می توان انتظار افزایش رونق و بهبود را از بازار خودرو داشت. ترکیه یک مثال مناسب برای چنین ادعایی است.

با حمایت دولت از شرکت های دانش بنیان خودروسازان می توانند از پس نیاز یک و نیم میلیون خودرویی کشور در سال برآمده و تقاضا پاسخ داده خواهد شد. در این حالت عرضه و تقاضا با هم برابر شده و علاقه به سرمایه گذاری در بازار خودرو از بین خواهد رفت.