خودروهای برقی عامل رونق قیمت فلزات
ايسنا/ ابرهاي تيره اي که بازار فلزات مورد استفاده در نسل آينده خودروها را فراگرفته بود، در حال کنار رفتن هستند. مازاد عرضه و سپس شيوع ويروس کرونا، به چشم انداز کوتاه مدت مواد معدني مورد استفاده براي توليد باتريهاي قابل شارژ خودروهاي برقي لطمه زده بود اما حمايتهاي جديد دولتهاي چين و اروپا براي حمل و نقل سبز و همچنين محدوديت معدنکاري و سرمايه گذاريهاي آينده به معناي آن است که بازارهاي فلزات به کف قيمت رسيده اند و افت بيشتري نخواهند داشت. به گفته کريس بري، رييس شرکت مشاوره هاوس مونتين پارتنرز، فناوريهاي باطري ارزانتر مي شوند و عامل ديگري براي خوش بيني در چند سال آينده وجود دارد. اتحاديه اروپا سرگرم بازسازي زنجيره تامين صنعت خودروسازي و تشويق به استفاده از خودروهاي برقي است و چين هم سيستم يارانه خودروهاي برقي را دوباره برقرار کرده است. در حالي که مازاد عرضه فلزاتي مانند ليتيوم و کبالت باعث شده بود قيمت آنها نسبت به اوجشان در سال ۲۰۱۸ بيش از نيمي کاهش پيدا کند اما اکنون خوش بيني به بازارها بازگشته است. تقاضا براي باطريهاي خودروهاي برقي باعث خواهد شد بازار گروه فلزات مورد استفاده در اين بخش رونق بگيرد. در حالي که پيش بينيهاي کوتاه مدت هدف بازبيني نزولي قرار گرفته اند اما بلومبرگ نيو انرژي فاينانس پيش بيني کرده که فروش خودروهاي برقي در سطح جهاني تا چند سال ديگر به رشد بازخواهد گشت و از دو ميليون دستگاه در سال ۲۰۱۹ به ۸.۵ ميليون دستگاه تا سال ۲۰۲۵ افزايش پيدا مي کند و سپس تا سال ۲۰۳۰ به حدود ۲۶ ميليون دستگاه صعود مي کند. طبق گزارش سازمان ملل متحد، بازار جهاني براي کاتد براي باطريهاي ليتيوم يوني که باطريهاي مورد استفاده در خودروهاي برقي هستند، از هفت ميليارد دلار در سال ۲۰۱۸ به ۵۸.۸ ميليارد دلار تا سال ۲۰۲۴ افزايش پيدا مي کند. تحليلگران سيتي گروپ پيش بيني کرده اند که قيمت ليتيوم گريد باطري در مقايسه با سطح فعلي، حدود ۴۲ درصد در سال ۲۰۲۲ افزايش پيدا کند که ناشي از رشد تقاضا براي خودروهاي برقي در چين و اروپا و منطقي شدن روند عرضه خواهد بود. کبالت به دليل شيوع پاندمي ويروس کرونا در جمهوري دموکراتيک کنگو و تعطيلي معدن مس و کبالت موتانداي شرکت گلنکور، با محدوديت عرضه روبروست. معدن موتاندا منبع يک پنجم از توليد کبالت جهان در سال ۲۰۱۸ بوده است. البته کبالت به عنوان يکي از مواد مهم در ساخت خودروهاي برقي به دليل وضعيت توليد در کنگو که با مسائل حقوق بشر و کار کودک گره خورده، آينده مبهمي دارد به طوري که شرکت تسلا به دنبال ساخت باطري بدون کبالت در برخي از مدلهاي ارزان قيمت خود در چين است. بازار نيکل مناسب استفاده در باطري هم بدنبال افزايش تقاضا براي باطريهاي ليتيوم يوني، در دو تا سه سال آينده با محدوديت عرضه مواجه است و ممکن است تا سال ۲۰۲۳ کمبود عرضه پيدا کرده و قيمت اين فلز افزايش پيدا کند. مشوقهاي دولتها تا حدودي آسيبهايي که به تقاضا در دوران شيوع ويروس کرونا وارد شده را تعديل کرده است. با وجود افت شديد قيمت نفت که اتفاق نامطلوبي براي صنعت خودروي برقي بوده، دولت چين با مجموعه اقداماتي، تلاش براي ترويج استفاده از خودروهاي برقي را مضاعف کرده است. بودجه احياي ۱۳۰ ميليارد يورويي آلمان هم حدود ۴۱ ميليارد يورو به بخشهايي مانند حمل و نقل عمومي، خودروهاي برقي و انرژي تجديدپذير اختصاص داده است. فرانسه هم يک بسته محرک مالي هشت ميليارد يورويي براي صنعت خودرو در نظر گرفته که عمدتا به زنجيره تامين خودروهاي برقي متمرکز است. بر اساس گزارش بلومبرگ، انتظار مي رود تقاضا براي باطري هاي ليتيوم يوني پس از افتي که در دوران شيوع ويروس کرونا در سال ۲۰۲۰ پيدا کردند، دوباره افزايش پيدا کند.